عباس سرافرازی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس استاندارد جهانی سهم ضایعات در فعالیت های صنعت سنگ 30 درصد است اما دورریز سنگ در چرخه تولید و فرآوری سنگ در محلات 65 درصد است.
وی اظهارکرد: از هر یک تن سنگ استخراجی تا کاربرد و مصرف، 650 کیلوگرم تبدیل به ضایعات و دورریز می شود.
سرافرازی ادامه داد: ضعف فناوری روز در صنعت سنگ و در بخش استخراج و فراوری، بسته بندی نامناسب و صحیح نبودن شیوه حمل و نقل باعث می شود بخش عمده ای از سنگ تولیدی در محلات تبدیل به دور ریز و ضایعات شود.
وی ادامه داد: در محصولات صادراتی سنگ به دلیل بسته بندی مناسب و حمل و نقل مطلوب تر سنگهای فراوری شده از ضایعات کمتری برخوردار می شود اما، در عرضه به بازارهای داخلی به دلیل بسته بندی بی کیفیت در فرایند حمل بار و تخلیه سنگ ، شکستگی و ترک درصد دور ریز را بالا برده است.
وی گفت: بخش زیادی از مواد اولیه باارزش و نایاب در معادن سنگ محلات با روش های سنتی و غیر مهندسی استخراج می شوند که ترمیم علمی این نقیصه ضروریست.
سرافرازی افزود: به دلیل ضایعات بالای صنعت سنگ در محلات، پنج کوه ضایعات ایجاد شده که می طلبد در کنار استخراج و فراوری سنگ های تزئینی در این شهرستان سامان ضایعات نیز در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: رها شدن ضایعات به صورت پراکنده و به صورت پسماندهای صنعتی در جای جای این شهرستان زیبایی بصری و محیطی را در محلات خدشه دار کرده است.
سرافرازی بیان کرد: محلات در کنار تولید سنگ، به بام گل ایران شهرت دارد و یکی از مناطق کم نظیر گردشگری استان مرکزی است و به نظر می رسد سامان پسماندهای صنعتی سنگ به صورت پراکنده در آن باید در اولویت قرار گیرد.
وی تصریح کرد: لاشه های سنگ نما به منظور هر چه زیباتر کردن فضاهایی محیطی نظیر نماهای بیرونی و درونی ساختمان ها، کف پوش ها و محوطه سازی ها، سنگفرش خیابانی، می تواند کاربرد داشته باشد در حالی که این گنجینه باارزش بدون استفاده مانده است.
سرافرازی افزود: ضایعات سنگ، سرمایه ای است که به راحتی از پیکره صنعت سنگ جدا می شود و به جای دور ریختن می توان با طراحی های نوین در سایه طرح های عمرانی زیباشناسانه از آن ها در عملیات ساخت و سازها و شاخه هایی از هنر استفاده بهینه کرد.
شهرستان محلات به عنوان قطب تولید سنگ های تزئینی کشور محسوب می شود که 60 درصد سنگ های ساختمانی کشور در معادن این خطه تولید می شود.
این شهرستان با تولید سالانه 2 و نیم میلیون تن سنگ تراورتن به عنوان کانون تولید سنگ نمای کشور نام گرفته و 12 درصد از تولید سنگ تراورتن دنیا را به خود اختصاص داده است.
70 معدن سنگ تراورتن و 250 کارخانه فرآوری سنگ در محلات وجود دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.