به گزارش ایرنا، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی شامگاه یکشنبه در جریان سفر به استان مرکزی در همایش تجلیل از خیران سلامت دلیجان افزود: تلاش هدفمند و همراهی موثری برای اجرای برنامه تحول سلامت دولت در کشور صورت گرفت اما،این نوزاد مرحله شیر خوارگی را پشت سر گذاشته و برای تبدیل شدن به جوانی برومند راه طولانی در پیش دارد و می طلبد همه دولت را کمک کنند.
وی اظهار کرد: برای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی و رفع همه مشکلات کشور مجلس شورای اسلامی، نیروهای نظامی، قوه قضاییه، ائمه جمعه، صدا و سیما و دستگاه های فرهنگی باید پای کار باشند و کمک کنند.
وی گفت: رفع مشکلات معیشتی، بیکاری و تحقق اقتصاد مقاومتی با همکاری همه دولتمردان، مجلسیان، نیروهای مسلح، نظامی، قضایی و خیران امکان پذیر است.
وی ادامه داد: هر موفقیتی در کشور حاصل شده نتیجه همدلی، اتحاد بوده است و برای رفع مشکلات کنونی نیز بایستی همه یاریگر دستگاه اجرایی و دولت باشند.
وی گفت: اگر تعهد سیاسی وجود داشته باشد، مشکلات رفع می شود و همه باید با تعهد یاریگر دولت مقتدر برای ایفای آنچه وعده داده است، باشند.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت در صدد رفع مشکلات معیشتی، اقتصادی و درمانی مردم است و تخریب و نقد غیرمنصفانه از سوی هر کس که باشد نکوهیده است و باید خدمات دولت را آن طور که هست در جامعه معرفی کرد.
دکتر قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود متخصص و جراح مغز و اعصاب در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 60 جراح و متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شود که این تعداد بایستی در سطح 450 حوزه درمانی توزیع شود.
وی ادامه داد: به دلیل نبود برخی امکانات آموزشی و زیر ساختی در برخی از رشته ها کمبود متخصص وجود دارد که تلاش می شود این مشکلات حل شود.
وی اظهارکرد: ایران نسبت به کشورهای منطقه وضعیت بهداشت و درمانی مناسبی ندارد و نسبت به برخی کشورها عقب تر است که می طلبد به سرعت و به شکل منطقی این معضل حل شود.
قاضی زاده هاشمی افزود: با وجود اینکه که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان اقدامات ارزشمند زیادی انجام شده اما هنوز تا شرایط مطلوب فاصله وجود دارد.
وی بیان کرد: برای بهبود وضعیت و شاخص های بهداشتی و درمانی نیاز به فرهنگ سازی است چرا که پیشگیری مهمتر از درمان است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارکرد: برخی عادات غلط باید از زندگی مردم حذف شود و الگوی رفتارها و زیست سالم ترویج شود تا کمتر بیماری پیش آید و برنامه های خودمراقبتی و پیشگیرانه باید به صورت جدی گسترش یابد.
وی بیان کرد: بهره مندی از فضای درمانی و تجهیزات برای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی به تنهایی کافی نیست بلکه با فرهنگ سازی بایستی از بیماری ها پیشگیری شود ضمن این که نیروی متخصص و کارآمد نیز باید به شکل هدفمند افزایش یابد.
وی افزود: شمار پزشکان متخصص و کادر درمانی متبحر در استان مرکزی نسبت به سایر استان ها مطلوب تر است اما باید برای بهبود کیفی امور تلاش مضاعفی داشت.
وی بیان کرد: شمار پزشکان متخصص در شهرستان دلیجان در دولت تدبیر و امید نسبت به سال قبل از 92 سه برابر شده اما، شرایط کنونی نیز پاسخگوی نیازها نیست باید ارتقا یابد.
وی گفت: کمبود پزشک متخصص در دلیجان با به کار گیری نیروی بومی و استفاده از 30 درصد سهمیه در آینده رفع می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این همایش گفت: 10 متخصص ثابت و چهار متخصص غیرثابت قلب نورولوژیست و چشم پزشک در محلات و دلیجان فعالیت می کنند.
دکتر حسن طاهر احمدی افزود: با توجه به کمبود چشم پزشک، نورولوژیست و رادیولوژیست نمی توان در هر شهرستانی از حضور این متخصصان استفاده کرد اما، نحوه تقسیم این متخصصان بین محلات و دلیجان به گونه ای است که کمبود در این شهرستان ها را جبران کرده است.
وی افزود: پیام نخبگان و اندیشمندان استان مرکزی این است که طرح تحول نظام سلامت باید به کمال و رشد برسد و از آن باید در مقابل طوفان حوادث مراقبت کرد.
دکتر طاهراحمدی با بیان اینکه با شروع این طرح در دولت تدبیر و امید بسیاری از مشکلات حوزه درمانی کمتر شده است، اظهار کرد: در 6 ماه اخیر عملیات اجرایی 108 طرح بهداشتی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی اراک آغاز شده که تاکنون 33 طرح آن به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: عملیات اجرایی 40 طرح نیز در دانشکده های علوم پزشکی ساوه و خمین شروع شده که مجموع طرح ها به 150 فقره می رسد.
وی با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در سال های گذشته، ادامه داد: با بهره برداری از بیمارستان خصوصی 160 تختخوابی سینا در اراک این کمبود نیز جبران می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: مرحله دوم بیمارستان آیت الله خوانساری در 2 ماه آینده به بهره برداری می رسد.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در بخش درمان و بهداشت اقدامات موثری انجام شده و تقدیر مراجع از اقدامات حوزه سلامت بدون نگاه سیاسی گویای این مطلب است.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی افزود: کارهای بزرگی در زمینه تامین تجهیزات و پزشکان متخصص و عمومی در بیمارستان های دلیجان و محلات انجام شده است.
وی ادامه داد: شهرستان دلیجان به خاطر موقعیت ویژه ای که دارد نباید در سطح بندی ها جمعیت این شهرستان ثابت در نظر گرفته شود زیرا حداقل 12 هزار اتباع افغانی در شهرستان زندگی می کنند و نیاز است که سطح بندی تغییر کند.
وی اظهار کرد: به علت فاصله زیاد دلیجان تا اراک، مردم این شهرستان ترجیح می دهند بیماران خود را به کاشان و قم که فاصله کمتری دارد ببرند و تجهیز ظرفیت های درمانی در این مناطق بسیار ضروریست.
حجت الاسلام سلیمی تاکید کرد: در تامین نیروی انسانی اعم از کادر و پرستار باید سطح بندی در نظر گرفته شود.
دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در جریان سفر 2 روزه به استان مرکزی در ابتدا به شهرستان دلیجان سفر کرد و با بهره برداری از پایگاه بهداشتی و درمانی امام حسین (ع)در همایش خیران سلامت این شهرستان شرکت کرد.
هاشمی و هیات همراه در ادامه سفر خود در شامگاه یکشنبه به شهرستان محلات سفر می کند.
حضور در شهرستان های خنداب، کمیجان و فراهان در صبح روز دوشنبه و بازدید از مراکز درمانی این شهرستان ها و همچنین بهره برداری از بیمارستان خصوصی سینا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی وبازدید از طرح نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) از دیگر برنامه های پیش بینی شده سفر 2 روزه وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به استان مرکزی است.
دکتر قاضی زاده هاشمی همچنین در این سفر سرکشی به مراکز درمانی دولتی و ارزیابی مسائل و مشکلات آن ها را در برنامه دارد.
دلیجان از توابع استان مرکزی دارای 50 هزار نفر جمعیت است که دارای یک بیمارستان با خدمات درمانی و بستری است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.