رقیه یادگاری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: صادرات بخش کشاورزی این استان از 28 میلیون دلار در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به 41 میلیون دلار در سال 95 رسید.
وی بیان کرد: ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی از 666 هزار تن در ابتدای سال 92 به یک و هشت میلیون تن در سال 95 ارتقاء یافته است که رشد این شاخص نیز نوید از تحرک در حوزه کشاورزی استان در سال های اخیر دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: ضریب بهره وری تولید محصولات کشاورزی در دولت یازدهم از 2 هزار و 300 تن به بیش از 2 هزار و 800 تن افزایش یافت و این رشد 20 درصدی که ناشی از سیاست های کارآمد است باید هوشمندانه ادامه یابد تا جایگاه حوزه کشاورزی در اثربخشی اقتصادی استان ارتقا یابد.
یادگاری اظهار کرد:خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی به عنوان یکی از سیاست های راهبردی در دولت ها همواره مد نظر بوده است و در این راستا با برنامه های حمایتی مناسب در دولت تدبیر و امید این شاخص از 225 هزار تن در سال 92 به 375 هزار تن در سال 95 رسید و رشد 67 درصدی داشت.
وی عنوان کرد: حفظ منابع ابی و ارتقای بهره وری آب در کشاورزی از موضوعات مهم برای کشور ایران است که در ناحیه نیمه خشک واقع شده و در این راستا دولت یازدهم توانست با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و نوین به میزان 2 هزار و 83 هکتار، چهار هزار و 400 متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را رقم بزند و این مهم خود سرمایه ای بزرگ در کنار تولید ثروت و تامین محصولات و مایحات غذایی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی اضافه کرد: توسعه کشت در محیط های گلخانه ای با سرمایه گذاری حدود یکهزار و 440 میلیارد ریال در این مدت از دیگر خدمات دولت یازدهم در این استان است به طوریکه 96 هکتار سطح زیرکشت توسعه پیدا کرده و 65 هکتار از گلخانه های موجود اصلاح و بهسازی شده است.
یادگاری بیان کرد: بخش صنعت استان مرکزی نیز در دوران فعالیت دولت یازدهم با توفیق خوبی همراه بود و در این مدت 919 پروانه بهره برداری با سرمایه ای بالغ بر 40هزار و 742 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال 11 هزار و 690 نفر صادر شده است.
وی گفت: صدور 215 پروانه بهره برداری در بخش معدن با سرمایه گذاری حدود 890 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال یکهزار و 555 نفر در دولت تدبیر و امید از موضوعاتی است که اثربخشی مستقیم در زنجیره اقتصادی استان داشته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی افزود: در این مدت 781 هکتار زمین به متقاضیان در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان واگذار شده و این در حالی است که از سال 1367 تا 1392 مجموع واگذاری ها یکهزار و 200 هکتار بوده است و علاوه بر آن نیز کنسرسیوم صادراتی خوشه سنگ محلات نیز تشکیل شده است.
وی ادامه داد: استقرار و حمایت از 146 طرح فناور و 38 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری از دیگر تلاش های دولت یازدهم تا پایان سال 95 در زمینه شرکت های دانش بنیان در این استان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بیان کرد: در دولت یازدهم همچنین هشت هزار متر مربع فضای مناسب برای استقرار شرکت های فناور در این استان اختصاص یافته است و این مهم از مسائلی است که در دامن زدن به پویایی صنعت و تولید اثر مستقیم می گذارد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است و این استان به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور مطرح است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.