به گزارش ایرنا، ظفر افشون روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تیم های تجاری و اقتصادی بسیاری از نقاط مختلف جهان در دوران پسابرجام با هدف آشنایی و بازدید از صنایع استان مرکزی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی متقاضی حضور در استان شدند که در نهایت 20 گروه صنعتی مطرح جهان وارد این استان شد.
وی ادامه داد: حضور این سرمایه گذاران خارجی از کشورهای چین، آلمان، انگلستان، کره جنوبی، ترکیه، بلغارستان، افغانستان، عراق و ایرانیان مقیم خارج از کشور پس از توافق برجام تاکنون منجر به تحقق 6 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری مستقیم و یا مشارکتی شده که دستاوردی بزرگ برای دولت و سرآغاز تحولی در اقتصاد این منطقه است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: درخواست سرمایه گذاران خارجی در استان مرکزی در این مدت در بخش تولید انواع پوشاک با اعتباری بالغ بر چهار میلیون دلار از سوی شرکت سرمایه گذار ترکیه، مشارکت در ساخت و مونتاژ انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهسازی از سوی شرکت سرمایه گذار کانادایی با اعتباری بالغ بر 115 میلیون دلار و ایجاد نیروگاه های بادی با مشارکت سرمایه گذاران استرالیایی و اسپانیایی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.
افشون اضافه کرد: ساخت کارخانه تولید قالب های صنعتی از سوی شرکت ترکیه ای با اعتباری بالغ بر یک میلیون دلار، ایجاد نیروگاه های بادی و خورشیدی از سوی سرمایه گذارانی از کشور های چین و انگلستان با اعتباری بالغ بر 250 میلیون دلار، ایجاد پالایشگاه تولید بنزین از گاز طبیعی با مشارکت سرمایه گذار ایرانی مقیم انگلستان و ایجاد پتروشیمی مقیاس کوچک با مشارکت سرمایه گذار آلمانی با اعتباری بالغ بر 300 میلیون دلار از دیگر بخش های درخواست سرمایه گذاری از سوی کشور های خارجی در استان مرکزی بود.
وی یادآور شد: واردات مواد اولیه مورد نیاز شرکت های استان مرکزی از کشورهای چین، سوییس و ژاپن و همچنین واردات دانش فنی مورد نیاز مجموعه های صنعتی و بنگاه های اقتصادی برای تجهیز و نوسازی ناوگان صنعتی استان و افزایش 35 درصدی نوسازی و تجهیز صنایع از دیگر نتایج برجام در استان مرکزی بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات رونق تولید در دوران پسابرجام نیز گفت: پس از ابلاغ فعالیت ستاد رونق تولید در کشور، ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط استان در دستور کار قرار گرفت که بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات به یک هزار و 66 واحد صنعتی پرداخت شد.
وی تاکید کرد: اواخر سال گذشته عملکرد 200 واحد صنعتی که از تسهیلات رونق تولید بهره مند شدند مورد ارزیابی قرار گرفت که افزایش صادرات و بهره وری بیش از 70 درصد این صنایع مشهود بود.
افشون بیان کرد: امسال نیز پرداخت تسهیلات رونق تولید یکی از اولویت های مدیریت ارشد استان است و متقاضیان این تسهیلات می توانند با نام نویسی در سامانه بهین یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از این تسهیلات برخوردار شوند.
2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور است که در تنوع تولیدات صنعتی در کشور رتبه نخست را دارد.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.