کوروش محمدی روز یکشنبه در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، افزود: معتادان به 2 گروه مصرف کنندگان تفننی و ضعیف و معتادان با مصرف بالا تقسیم می شوند که اغلب معتادان تفننی با تکرار مصرف به اعتیاد سنگین دچار شده و معتاد متجاهر می شوند.
وی ادامه داد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر تنها ویژه افراد آسیب دیده نیست بلکه خطر اعتیاد در کمین همه افراد جامعه است و در پیشگیری اولیه بهترین سرمایه گذاری در منطقه ها و دانش آموزان مدارس برای جلوگیری از آلوده شدن این محیط ها باید انجام شود.
رئیس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: اهداف پیشگیری، از بین بردن علل، کاهش عوامل مخاطره آمیز، افزایش مقاومت فرد و جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران از سلسله اقدام های پیشگیرانه قبل از وقوع اعتیاد در جامعه و مدارس است.
محمدی آگاهی، آموزش و مشاوره را سه اصل پیشگیری در مدارس عنوان کرد و ادامه داد: با آگاه سازی و آموزش و شناخت انواع مواد مخدر درجامعه، خطرات اعتیاد برای افراد آشکار و میزان آسیب پذیری جوامع و مدارس به این مواد کاهش می یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی نیز در این همایش گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف شیشه سال گذشته در سطح کشور و استان کاهش و ماده مخدر گل جایگزین آن شده است.
نبی الله شاه محمدی حیدری افزود: افزایش مصرف ماده مخدر گل در کشور به این دلیل است که تبلیغ می شود به دلیل گیاهی بودن، این ماده ضرری برای افراد به خصوص جوانان ایجاد نمی کند در صورتی که فرایند شیمیایی که بر روی بذر گیاه شاهدانه در مخدر گل انجام شده آن را به ماده از بین برنده سلول های مغزی تبدیل کرده و به شدت احساس نیاز به استفاده مکرر را سبب می شود.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای مواد مخدر استان مرکزی برای نخستین بار در سطح کشور کارزار پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل از روز پنج شنبه با همکاری سمن ها، بهزیستی و این اداره کل در استان راه اندازی و مضرات و شیوه جلوگیری از شیوع سوءمصرف این ماده در اختیار همشهریان قرار گرفته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با یادآوری کسب رتبه سوم استان در زمینه طرح توانمند سازی دانش آموزان در سطح کشور خاطر نشان کرد: این طرح پارسال در بین دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک و 2 اراک اجرا شد و 50 هزار نفر از دانش آموزان، والدین و مربیان در این طرح تحت آموزش قرار گرفتند.
شاه محمدی حیدری پیش بینی کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال تحصیلی آینده تمام دانش آموزان، والدین و مربیان دوره آموزش متوسطه دوم در این طرح تحت آموزش قرار گیرند.
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه اراک نیز در این همایش گفت: وجود هیجان شدید، تحمل اندک در بین بچه ها، پاداش طلبی بالا و آسیب گریزی پایین، مخاطره جویی، قدرت پایین تمرکز، بی نظمی در خواب و بیداری، اراده ضعیف، تاثیر پذیری زیاد از همسالان و خستگی پذیری از جمله احتمالات حرکت کودکان در آینده به سمت استفاده از مواد مخدر است.
دکتر سعید موسوی پور افزود: به دلیل اصلاح پذیر بودن کودکان وجود برخی از این علایم در بین کودکان نباید در بین والدین احساس نگرانی ایجاد کند و نیاز است والدین برای اصلاح این موارد با متخصصان این حوزه مشاوره هایی داشته باشند.
وی، خانواده را مهمترین عامل پیشگیری و درمان اعتیاد در جامعه دانست و ادامه داد: برای پیشگیری از اعتیاد نیاز است آموزش برای خانواده ها از سنین پیش دبستانی و دبستان آغاز شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این همایش گفت: بر اساس تفاهم نامه های تخصصی سال تحصیلی گذشته برنامه پیشگیری از اعتیاد در 40 درصد مدارس این استان اجرا شد.
مهدی دمنه افزود: اجرای 2 دوره آموزشی آشنایی دانش آموزان با مخاطرات فضای مجازی با همکاری اداره کار و امور اجتماعی استان مرکزی، طرح رشد مدار با همکاری دادگستری استان، اجرای آموزش 2 هزار نفر از کارکنان و اولیا دانش اموزان با مخاطرات مواد مخدر و اجرای طرح توانمند سازی دانش آموزان از دیگر برنامه های آموزش و پرورش این استان برای پیشگیری از مواد مخدر در استان بوده است.
سال گذشته بیش از هفت تن انواع مواد مخدر از سوداگران مرگ در استان مرکزی کشف شده است.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/6013/ خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.