به گزارش ایرنا، یوسف عرفانی نسب روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به وضعیت روستاهای مذکور درحال حاصر به 11 روستای استان به صورت سیار و 116 روستا به صورت جیره بندی آبرسانی می شود.
وی بیان کرد: 212 طرح آبرسانی در 344 روستا استان پارسال اجرا شد و در سال جاری نیز 233 طرح آبرسانی پیشنهاد شده که پس از ابلاغ اعتبار مراحل اجرایی آن آغاز می شود.
عرفانی نسب اظهار کرد: از مجموع یک هزار و 140 روستای دارای سکنه در استان مرکزی،814 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند که از این تعداد 694 روستا بالای 20 خانوار و بقیه کمتر از 2 خانوار هستند.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی پارسال، میانگین کشوری در شاخص بهره مندی روستاها از آب آشامیدنی سالن 72 درصد بوده است که این شاخص برای استان مرکزی 82 درصد است.
عرفانی نسب خاطر نشان کرد: اگر چه استان مرکزی در برنامه های آبرسانی روستایی از شاخص های کشوری پیشی دارد اما، نیاز است که پوشش روستایی در زمینه برخورداری از اب آشامیدنی سالم و بهداشتی به 100درصد برسد.
وی در ادامه گفت: 156 روستا در استان مرکزی بالای 20 خانوار جمعیت دارند که تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند و تامین آب مصرفی در این روستاها به صورت خود گردان است.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی افزود: منابع آب استان شامل 608 حلقه چاه، 121 چشمه و 19 رشته قنات است که تامین آب در روستاهای استان مرکزی 81 و نیم درصد توسط چاه، 18 درصد چشمه و نیم درصد توسط قنوات انجام می شود.
عرفانی نسب گفت: مهم ترین طرح آب و فاضلاب روستایی در سال جاری در حوزه آب منطقه ای چشمه هفتیان تفرش که علاوه به آبرسانی به شهرستان، 40 روستادر مسیر را نیز پوشش می دهد.
وی افزود: طرح مهم دیگر بهره برداری از عملیات اجرایی آبرسانی از سرشاخه های دز یا سد کوچری در شهرستان خمین و آبرسانی به 27 روستای شهرستان ساوه است که امید می رود در سال آینده به بهره برداری برسد.
وی اظهار کرد: 18 مجتمع آبرسانی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای سال 95 و 96 در استان ثبت شده که اجرای 11 مجتمع مربوط به سال 95 و هفت مجتمع برای سال جاری است.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در ادامه تصریح کرد: مجتمع سرداران بزرگترین مجتمع آبرسانی استان است که با 22 روستا تامین آب مشترک و دارای یک خط انتقال می باشند.
عرفانی نسب ادامه داد: پیش بینی شده حدود 50 روستا تا پایان تابستان امسال آبرسانی سیار داشته باشند که مبلغ بیش از 700 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، صندوق توسعه و ردیف مجتمع ها در راستای حل مشکلات این بخش در نظر گرفته شده و امید است هر چه زودتر این مهم محقق شود.
وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار در کشور 5 هزار و 200 روستا در کشور آبرسانی شدند که در امسال نیز 300 میلیون دلار در راستای تحقق اهداف این حوزه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: میانگین بارندگی در استان مرکزی 260 میلی متر است که در سال جاری میزان این بارش ها افزایش داشته اما، نیاز است اصلاح الگوی مصرف به عنوان یک اصل کاربردی و ویژه در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: سرانه مصرف آب در استان مرکزی به ازای هر نفر 180 لیتر در ماه است.
شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی 813 روستای با 143 هزار و 25 مشترک را زیر پوشش خدمات آبفا دارد.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.