مصطفی چقا روز پنجشنبه به مناسبت اول تیرماه روز اهدای عضو در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: با وجود فعالیت های گسترده در حوزه فرهنگ سازی اهدای عضو هنوز در کشور شرایط ایده آل وجود ندارد و در بسیاری موارد افراد در برابر اهدای عضو بیماری مرگ مغزی مقاومت دارند در حالیکه این مسئله خداپسندانه و انسان دوستانه است.
وی افزود: بیمارستان ولیعصر(عج)اراک یکی از مراکز مهم خدمات حادثه ای (تروما) در غرب کشور است و نیاز است که در زمینه اهدای عضو و مجاب کردن خانواده ها در رضایت برای اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی شده بسط یابد.
چقا تصریح کرد: طبق استانداردهای سالانه باید 12 مورد اهدای عضو در استان ها صورت گیرد و با توجه به افزایش و یا کاهش مرگ مغزی این رقم نیز دچار تغییر می شود اما، اقدامات آموزشی و امور ستادی برای بهبود شرایط نیز ادامه دارد.
وی گفت: سال گذشته هفت مورد مرگ مغزی در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک شناسایی شدند که دارای شرایط اهدای اعضای بدنشان بودند کو از این تعداد سه بیمار با موفقیت اعضایشان اهدا شد.
مسئول هماهنگ کننده واحد شناسایی و اهدای عضو استان مرکزی گفت: داشتن کارت اهدای عضو طبق قوانین مدنی به منزله حکم نهایی برای اهدای عضو نیست بلکه باید رضایت اولیا دم اخذ شود اما، وجود این کارت مسیر اخذ رضایت را برای پزشکان ساده می کنند چراکه فرد خود برای اهدای عضو رضایت داشته است و با این رویه می توان رضایت اولیا دم را اخذ کرد.
به گزارش ایرنا، اهدای عضو اتفاقی است که اشاره به آن مرگ یک انسان و بازگشت مجدد فردی دیگر به زندگی را در ذهن متبادر می کند.
مرگ مغزی یک فرد تنها راهکار اهدای عضو است که شاید افراد بسیاری با آن کنار نیایند اما، اهدای عضو این نوید و آرامش خاطر را به خانواده متوفی می دهد که هنوز عزیز از دست رفته آنان زنده است و حتی با مرگ خود جانی دوباره را به بیماران می بخشد.
کنار آمدن با مرگ امری ساده نیست و به تبع آن بیان و تاب آوری امری به عنوان اهدای عضو فرد متوفی نیز قدری دشوار است و هرگونه رفتار را از خانواده متوفی می توان اغماض کرد در نقطه مقابل خانواده هایی هستند که خود پیش قدم اهدای اعضای متوفی خود می شوند که این نشان از روح بزرگ این افراد است.
اهدای عضو جدای از فرهنگ بخشش نیست و دین اسلام نیز ارزش بالایی برای نجات یک انسان قائل است و با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی فرهنگ اهدای عضو روز به روز در جامعه در حال رسوخ است و بیش از گذشته شاهد اهدای عضو، همچنین دریافت کارت اهدای عضو توسط اقشار مختلف جامعه هستیم و با برگزاری جشن نفس در گوشه و کنار کشور این فرهنگ در حال گسترش است.
افراد می توانند با مراجعه به سامانه www.ehda.ir فرم ثبت نام اهدای عضو را تکمیل و با در دست داشتن نمونه پرینت شده کارت اهدای عضو برای دریافت کارت اصلی به شعب بانک ملی مراجعه کنند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.