سعید محمودی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت درآماده‌باش و آمادگی کامل به سر می برند و برنامه‌های لازم برای امداد رسانی و اطفای حریق به یگان ها در نقاط مختلف استان ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: بیشتر مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش استان مرکزی مرتعی هستند و منطقه حفاظت شده هفتاد قله جزء حساس‌ترین مناطق محسوب می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: به سبب پوشش مرتعی در مناطق تحت مدیریت استان، احتمال آتش‌سوزی در این مناطق وجود دارد که باید برای جلوگیری و کاهش آسیب های احتمالی برنامه‌های ویژه ای اجرا شود.
محمودی تصریح کرد: بیشتر آتش‌سوزی های سال های اخیر ناشی از عوامل انسانی است که به دلیل بی‌دقتی، سهل‌انگاری و نبود اطلاعات کافی از سوی گردشگران رخ داده و برای کاهش خسارات این بخش نیز باید آموزش های ویژه به اقشار مختلف مردم ارایه شود.
وی گفت: مردم نقش موثری در حفظ محیط زیست به عنوان یک ثروت خدادادی دارند و باید همه تلاش خود را در این راستا به کار گیرند.
استان مرکزی سومین خاستگاه در حوزه تنوع زیستی است و 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 19 گونه آبزی و 1336گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
اثر طبیعی ملی به نام غاز نخجیر در دلیجان، 2 پناهگاه حیات وحش به نام های راسوند در شازند و جاسب در دلیجان، 2 منطقه حفاظت شده بانام های الوند در خمین و 70 قله در اراک و 6 منطقه شکار ممنوع به نام های تالاب میقان در اراک، بازرجان در تفرش، پلنگاب در خنداب، خرقان در زرندیه، چال خاتون در شازند و کلاهه در آشتیان به عنوان ذخیره گاه های زیستی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.
بخشی از مناطق تحت مدیریت استان های مجاور نیز مانند موته اصفهان در جنوب شرقی، پلنگ دره قم در شرق و گلپرآباد و تالاب آق گل همدان در غرب استان مرکزی است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.