یوسفی یوسفی روز شنبه به مناسبت روز مقابله با بیابان زایی(27 خرداد ماه) در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 178 کانون فرسایش بادی با مساحت هفت میلیون هکتار در کشور شناسایی شده که کویر میقان اراک یکی از این مناطق است و در صورت ضعف و نابودی پوشش گیاهی، پتانسیل فرسایش بادی سالانه 100 تن در هکتار این منطقه وجود دارد.
وی ادامه داد: با اقدامات و اجرای طرح های بیولوژیکی و مدیریتی 95 درصد فرسایش بادی کویر میقان اراک کنترل شده و هم اکنون پنج درصد معادل سالانه پنج تن در هر هکتار آن باقیست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: برای کنترل این سطح از فرسایش اقدام هایی از جمله ایجاد بادشکن ها غیر زنده و پوشش گیاهی جدید و سازگار با اقلیم کویرمیقان اراک انجام شده است و اجرای هرچه بیشتر این طرح ها نیازمند تخصیص اعتبار از سوی مسئولان دارد.
یوسفی، اضافه برداشت آب از چاه های اطراف کویر میقان و کاهش سطح آب های زیر زمینی را از مهمترین عوامل نابودی پوشش گیاهی این منطقه دانست و گفت: کاهش سطح آب های زیر زمینی این منطقه نابودی گونه های گیاهی منطقه از جمله قره داغ (قهرمان کویر) را به همراه دارد که در صورت نابودی این گونه گیاهی میلیون ها تن خاک که در زیر شاخه های آن گیر افتاده است به حرکت در آمده و می تواند کل منابع اقتصادی، محیط زیست، کشاورزی چاه ها و قنوات منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
وی یادآور شد: علاوه بر شهرستان اراک 6 شهرستان بیابانی شامل خنداب، کمیجان، محلات، دلیجان، ساوه و زرندیه در استان مرکزی وجود دارد که در صورت انجام نشدن اقدام های مدیریتی و بیولوژیکی ظرفیت حرکت شن های روان در این شهرستان ها نیز وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی کانون فرسایش بادی در محدوده جاده قدیم مامونیه - ساوه شهرستان زرندیه را یکی از این کانون ها عنوان کرد و گفت: کارهای بیولوژیکی و مدیریتی برای کنترل فرسایش بادی و جلوگیری از بروز گرد و غبار در این منطقه انجام شده و اجرای هرچه بیشتر این اقدام ها نیازمند اعتبار است.
یوسفی ادامه داد: محدوده تراز ناهید شهرستان ساوه از دیگر کانون های فرسیاش بادی استان مرکزی است که پنج هزار هکتار این منطقه نیازمند اجرای اقدام های بیولوژیکی دارد که این فعالیت ها برای یک هزار هکتار این منطقه از طریق اعتبارات ملی و بین المللی انجام شده است.
وی افزود: وجود 10 هزار هکتار منطقه فرسایش بادی مشترک در شهرستان های خنداب و دلیجان و وجود منطقه مشترک محلات و دلیجان از دیگر کانون های بادی استان مرکزی است که فعالیت های مدیریتی برای مقابله با بحران فرسایش بادی در این مناطق انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: امسال برای مبارزه با بیابان زایی و جلوگیری از حرکت شن های روان در این مناطق هفت میلیارد و 350 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی به این استان اختصاص یافته است.
یوسفی ادامه داد: 6 طرح منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه برای این استان در نظر گرفته شده است که یکی از این طرح ها، طرح تثبیت شن های روان و مهار کانون های فرسایش است.
وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه در مدت پنج سال در 23 هزار و 60 هکتار از مناطق بیابانی استان مرکزی باید عملیات بیولوژیکی و مدیریتی انجام شود.
استان مرکزی با مساحت بیش از 2 میلیون و 900 هزار هکتار دارای بیش از 2 میلیون هکتار از عرصه های ملی و یکی از 18 استان بیابانی کشور است در این شرایط اقلیمی، بهره برداری های غیر اصولی، ازدیاد دام نسبت به ظرفیت مرتع، تبدیل اراضی مرتعی به دیم زار های کم بازده و چرای خارج از فصل موجب شده است که 25 درصد مساحت کل استان شامل 490 هزار هکتار را بیابان تشکیل داده است که از این میزان 16 درصد در شهرستان ساوه، 10 درصد در شهرستان اراک، 6 درصد در شهرستان محلات، 55 درصد در شهرستان زرندیه،هشت درصد کمیجان، 2 درصد در شهرستان دلیجان و 2 درصد در شهرستان خنداب قرار دارد.
هم اکنون 490 هزار هکتار بیابان در استان مرکزی وجود دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.