به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر کریمی عصر روز جمعه در بازدید از تالاب کویری میقان اراک به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزدایی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش کویری تالاب میقان در حاشیه کلانشهر اراک واقع شده است این منطقه یکی مناطق بیابانی استان مرکزی به شمار می رود و نحوه تعامل انسانی با این منطقه و شرایط کویر تاثیرات مستقیم در اکوسیستم تالاب دارد.
وی گفت: سطح آبگیر تالاب میقان اراک 12 هزار هکتار و پهنه آبخیزداری این منطقه 500 هزار هکتار است و 38 هزار هکتار از فضای اطراف تالاب نیز منطقه ای بیابانی است که به واسطه اقدامات منابع طبیعی استان تاکنون تنها 20 هزار هکتار از پهنه منطقه بیابانزدایی و تثبیت شده و هنوز خطر شن های روان وجود دارد.
کریمی بیان کرد: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بودجه ای برای بیابانزدایی دیده نشده است که باید در تصمیم گیری ها تجدید نظر شود چراکه ریزگردهای این منطقه در آلودگی هوای اراک به طور مستقیم اثر دارد و باید منشاء این ریزگردها مهار شود.
وی افزود: تالاب میقان اراک علاوه بر منطقه کویری به لحاظ طبیعی و توریستی جاذبه بالایی دارد و می توان با اجرای طرح های مناسب، مردم را به این منطقه جذب کرد و با تلاش های منابع طبیعی شاهد بهبود منطقه بود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اظهار کرد: منابع طبیعی استان برای بهبود شرایط این تالاب کویری، کنترل چرای دام، ایجاد پرچین های مناسب برای مهار شن های روان، توسعه فضای سبز مناسب و ایجاد پوشش گیاهی متناسب با اقلیم تالاب کویری میقان را در برنامه دارد و امید است محیط پیرامون شهر اراک شرایط بهتری داشته باشد.
تالاب کویری میقان اراک با وسعت 26 هزار هکتار در پنج کیلومتری اراک واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.