علی امیری روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: آشتیان از جمله مناطقی است که تاریخ غنی دارد و به واسطه این تاریخ صنایع دستی متنوع و اصیلی توسط مردمان این سرزمین تولید می شود که بخش اعظمی از آن امروز از بین رفته است.
وی افزود: سفالگری هنر بومی منطقه آشتیان به شمار می رفته به طوری که عنوان کاسه کاران آشتیانی در تمامی نقاط کشور شهره بوده است و حتی سفالگران همدانی برای یادگیری فنون این هنر به آشتیان سفر می کردند و امروز این هنر صنعت در آشتیان نیازمند احیا است و باید از این قابلیت ها در تولید ثروت و اشتغال زایی به نحو احسن بهره برد.
امیری بیان کرد: از رونق افتادن هنر سفالگری در آشتیان در سال های قبل به دلیل را مقرون به صرفه نبودن آن بوده و اگر زنجیره بازاریابی و تولید منطبق با ذائقه مخاطب و بازار ملاک عمل باشد ، این هنرصنعت می تواند جایگاه خود را در اقتصاد و معیشت و دایره هنرهای سنتی آشتیان احیا کند.
وی بیان کرد: گیوه دوزی، خورجین دوزی، جوراب بافی و جاروبافی نیز از جمله هنرهایی است که امروز جایی در بین صنایع دستی شهرستان ندارد و از دست رفته است اما، آهنگری جز صنایع قدیم شهرستان است که همچنان در آشتیان فعال است.
امیری اظهار کرد: پرداخت مس و مس گری، منبت کاری، معرق و مشبک میناکاری و نقاشی روی چرم از دیگر هنرهای آشتیان است که هنرمندان بسیاری به آن می پردازند و آثار شاخصی نیز تولید می شود.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آشتیان افزود: صابون پزی سنتی را نیز می توان از هنرهای قدیمی مختص آشتیان عنوان کرد که با وجود مدرنیزه شدن ساختار تولید آن هنوز از شگردهای قدیمی و کهن برای آن استفاده می شود و جایگاه خود را در کشور کسب کرده است.
وی گفت: در حال حاضر 30 هنرمند که در عرصه صنایع دستی آشتیان فعال هستند و کارت هنری دارند، البته تعداد هنرمندان شهرستان بسیار است اما در قالب این سازمان ساماندهی نشده اند.
وی توضیح داد: اغلب هنرمندان صنایع دستی آشتیان به رشته های هنرهای دستی و سنتی به عنوان شغل نگاه نمی کنند بلکه برای عشق و علاقه خود کار می کنند.
امیری تصریح کرد: عمده مشکل هنرمندان صنایع دستی در شهرستان آشتیان مقرون به صرفه نبودن تولیدات و نبود بازار فروش است که بتواند تولیدات خود را با قیمتی مناسب عرضه کنند و این امر ناشی از نداشتن اطلاعات و آگاهی از برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در نقاط مختلف استان و کشور است.
وی، ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی را یکی از اقدامات مثبت برای هنرمندان صنایع دستی دانست و افزود: وجود چنین بازارچه ای می تواند اطمینانی برای فروش تولیدات هنرمندان ایجاد کند.
وی یادآور شد: در حال حاضر عملیات اجرایی بازارچه صنایع دستی آشتیان 80 درصد پیشرفت دارد و در زمینی به مساحت 420 مترمربع و 10 غرفه اوایل تیرماه سال جاری به بهره برداری می رسد.
امیری هزینه صرف شده برای این بازارچه را سه میلیارد ریال عنوان کرد.
وی بیان کرد: این بازارچه می تواند فضایی را برای توسعه صنایع دستی و انگیزه هنرمندان نیز به همراه داشته باشد همچنین برای کمک به این افراد تسهیلات لازم برای حضور در نمایشگاه ها و مشاغل خانگی نیز در نظر گرفته می شود.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آشتیان اضافه کرد: این هنرمندان می توانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید نیز بهره مند شوند به طوری که در سال گذشته 12به 12 هنرمند متقاضی تسهیلات 50 میلیون ریالی خدمات در آشتیان اعطا شد و در سال جاری نیز با ابلاغ اعتبارات نیز تسهیلات لازم به متقاضیان پرداخت می شود.
شهرستان آشتیان با جمعیت بیش از 16 هزار نفر در 95 کیلومتری اراک واقع شده است
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.