آب مهمترین عامل محدودکننده حیات در مناطق خشک و نیمه خشک جهان و از جمله ایران به شمار می آید و از جمله عواملی که باعث کم آبی در ایران شده افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، توسعه صنعت، تغییرات اقلیمی و نبود ثبات شرایط جوی و الگوهای بارندگی، تداوم مدیریت سنتی در بخش کشاورزی، آلودگی های زیست محیطی منابع آبی، نبود توسعه فناوری فرآوری و بازیافت آب و ضعف در توسعه فرهنگ عامه در حفاظت، بهره برداری و مصرف بهینه منابع آب است.
مدیر امور آبفار شهرستان کمیجان در گفت و گو با ایرنا گفت: از 45 روستای این شهرستان، 11 روستا تحت پوشش خدمات آبرسانی این شرکت نیست و با وجود پیگیری های شرکت آب و فاضلاب برای ارائه خدمات به این روستاها، تا کنون هیچ درخواستی در این خصوص از دهیاری ها دریافت نشده است.
محمدرضا نعیمی با اشاره به این امر که این روستاها زیر نظر شرکت آبفار نیستد، افزود: بر اساس قوانین و مقررات این شرکت موظف نیست تا خدمت آبرسانی به این روستاها را انجام دهد اما به واسطه کاهش مشکلات مردم و تامین نشدن منابع مالی این مهم انجام می شود.
وی گفت: روستاها تا زمانی که از نظر تامین آب دچار مشکلات اساسی و عمده نشوند علاقه ای برای استفاده از خدمات شرکت، پرداخت حق انشعاب و آب بها را ندارند که بر همین اساس مشاهده شده در برخی روستاها آب به صورت خودگردان تامین می شود.
مدیر امور آبفار شهرستان کمیجان اظهار کرد: در بهمن پارسال نشستی با حضور دهیاران شهرستان کمیجان در بخشداری برگزار شد و به درخواست شرکت آبفار مقرر شد که دهیاران روستاهای غیر تحت پوشش تقاضای خود را در این رابطه به شرکت آبفار ارائه دهند اما تا کنون هیچ درخواستی به این شرکت ارائه نشده است.
نعیمی، ارسال آب با تانکرهای ثابت و سیار، انجام مطالعات فنی، اجرای خطوط انتقال آب از مجتمع و دیگر چاه های آبرسان، نصب تجهیزات مانند دستگاه آب شیرین کن در روستای نهرپشته، تعویض و تعمیر سوختگی های پمپ و تابلوهای برق و کنترل کیفیت آب مصرفی مردم به صورت رایگان را از جمله اقدامات انجام شده در راستای حل این معضل در شهرستان عنوان کرد.
وی بیان کرد: هزینه تولید آب برای دولت در هر متر مکعب هفت هزار و 800 ریال است اما، دولت نیمی از این مبلغ را از مشترکان دریافت می کند که هدف آن نیز تامین آب سالم برای مردم، اطمینان از کیفیت و مدیریت وضعیت بهداشتی آب مصرفی مردم است.
مدیر امور آبفار شهرستان کمیجان عنوان کرد: امید است ساکنان روستاها با پذیرش این نکته را بپذیرند که در ازای پرداخت حق اشتراک و آب بها مصرفی خدمات بهتری را می توانند دریافت کنند.
نعمتی تصریح کرد: با بارندگی های اخیر برخی از چمشه، قتات و چاه های کم عمق تغذیه شده اند و منابع آبی در روستاها در حال حاضر کفایت می کند اما، پیش بینی می شود با گرم شدن هوا و افزایش تقاضای آب 6 تا هشت روستای این شهرستان در ماه های گرم سال به صورت سیار آبرسانی شوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به موج خشکسالی پی در پی در کشور مردم شهرستان از آب شرب برای مصارف سبزی کاری و کشاورزی خودداری کنند زیرا این امر علاوه بر کمبود آب آشامیدنی در روستاها موجب افزایش مبلغ آب بهاء در قبوض می شود.
بخشدار میلاجرد نیز در این خصوص با توجه به این امر که بیشتر روستاهای شهرستان تحت پوشش شبکه آب هستند گفت: تنها 6 روستا به صورت خودگردان با هزینه اهالی تعمیر و نگهداری می شود و بقیه روستاها توسط آب و فاضلاب روستایی تامین می شود.
جواد اتابکی افزود: در سال های گذشته 6 روستا مشکل کم آبی داشتند که قطع آب به صورت ساعتی و یا آبرسانی با تانکر بوده است اما، در سال جاری با توجه به بارندگی ها، نزولات آسمانی و جاری شدن آب در رودخانه های بخش میلاجرد این سفره ها تقویت و حال بیشتر قنات و چشمه ها دارای آب هستند که پیش بینی می شود در سال جاری این معضل در روستاها وجود نداشته باشد.
وی، کاهش بارندگی ها، برداشت غیرمجاز از آب های زیر زمینی، چاه های غیر مجاز و فرسوده بودن شبکه آبرسانی روستاها را که موجب هدر رفت آب می شود عامل کم آبی عنوان کرد.
بخشدار میلاجرد تصریح کرد:این موضوعات موجب شده سطح آب پایین رود و کیفیت آب نازل شود و این مهم باید مد نظر تمامی افراد قرار گیرد.
اتابکی اظهار کرد: تعویض و نوسازی 100 درصدی آبرسانی روستای خسروبیگ با اعتبار 6 میلیارد ریال، حفر چاه در روستای حسین آباد با اعتبار 300 میلیون ریال، حفر چاه برای روستای نهر پشته با اعتبار 500 میلیون ریال و اجرای شبکه لوله گذاری روستاهای خاتم آباد و سلوک لو از مجتمع فخر الدین عراقی از جمله اقدامات انجام شده در سال 95 در این راستا است.
وی خاطر نشان کرد: کمبود آب روستاهای سلوک لو و پرکک از طریق مجتمع آبرسانی فخرالدین عراقی تامین می شود که لوله گذاری و اجرا شبکه آبرسانی انجام شده اما وارد مدار نشده است.
بخشدار میلاجرد افزود: آب و فاضلاب روستایی متقاضی واگذاری چشمه این روستا به اداره آب هستند اما، مردم به دلیل سهم داشتن خود از این چشمه مخالف این مهم هستند و تامین آب مورد نیاز دام ها از این چشمه دلایل مخالفت مردم با وارد مدار نشدن این روستاها است.
اتابکی بیان کرد: برگزاری نشست هایی با آبفار و پیگیری این موضوع از طریق دهیاری، بخشداری و آب و فاضلاب روستایی از جمله اقدامات انجام شده در راستای حل این مشکل است.
وی در ادامه اظهار کرد: تامین آب روستاهای سیجان، ترلان و ولیدآباد از طریق مجتمع آبرسانی چهرقان انجام می شود که هم اکنون در حال اجرا است که امید است با تکمیل 2 مجتمع آبرسانی چهرقان و فخرالدین عراقی مشکل آب آشامیدنی همه روستاهای بخش میلاجرد حل شود.
بخشدار میلاجرد عنوان کرد: بازسازی و نوسازی شبکه آبرسانی روستاهای بخش میلاجرد یکی از نیازهای این بخش است که امید می رود این مهم هرچه زودتر در دستور کار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.
اتابکی در بخش دیگر سخنان خود صرفه جویی مردم در مصرف بهینه آب را از جمله مواردی برشمرد که باید در راستای تامین آب مورد نیاز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
کمیجان از توابع استان مرکزی و دارای 39 هزار نفر جمعیت است که در 101 کیلومتری اراک واقع شده است.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.