سید مهدی ساداتی روز یکشنبه در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی خمین افزود: یکی از اولویت های اساسی ستاد اقتصاد مقاومتی امسال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذای در بخش کشاورزی است که در این زمینه صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید در این شهرستان توسعه ‌یابد.
وی اظهارکرد: از این طریق گام بزرگی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید منویات مقام معظم رهبری برداشته خواهد شد.
ساداتی بیان کرد: خمین منطقه ای با مزیت های کشاورزی است که با توجه به سال های متوالی خشکسالی تولید محصولات کشاورزی و به دنبال آن درآمد این قشر کاهش یافته است.
وی بیان کرد: از طرف دیگر دسترنج کشاورزان زحمتکش به دلیل نبود محصولات تبدیلی عاید دلالان و واسطه ها می شود.
فرماندار خمین گفت: بهترین راهبرد برای افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد اشتغال جدید در روستاها، افزایش تولید، ماندگاری در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهر راه اندازی صنایع تبدیلی است.
وی گفت: همه دستگاه های اجرایی باید اولویت طرح های اقتصاد مقاومتی را تکمیل حلقه زنجیر تولید به ویزه در حوزه کشاورزی در شهرستان قرار دهند.
فرماندار خمین گفت: مهمترین مشکل خمین بیکاری است و هر سال با وجود ایجاد اشتغال به دلیل مشکلات عنوان شده در بخش کشاورزی از جمعیت شاغل در این بخش کاسته می شود و بر جمعیت بیکار این شهرستان افزوده می شود.
ساداتی بیان کرد: به هر سرمایه گذاری که بخواهد در بخش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان سرمایه گذاری کنند مورد حمایت قرار می گیرد و بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می شود.
فرماندار خمین گفت: اولویت با سرمایه گذاران بومی است اما در صورت نبودن متقاضی با فراخوان از سرمایه گذاران غیر بومی دعوت خواهد شد در بخش کشاورزی و راه اندازی صنایع تبدیلی در خمین اقدام کنند و از حمایت همه جانبه در بخش تامین منابع مالی و زیر ساختها برخوردار شوند.
ساداتی افزود: همه زیر ساخت های لازم برای کاهش نرخ بیکاری در خمین فراهم است و این نوید را به سرمایه گذاران می توان داد که منابع مالی برای ایجاد اشتغال تامین شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز در این نشست گفت: تولید محصولات کشاورزی با وجود کم آبی از یک طرف و کاهش قیمت محصولات از طرف دیگر کشاورزان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
احمد رضا جعفری افزود: با وجود افزایش سطح زیر کشت گل محمدی، هر سال پس از برداشت این محصول واسطه ها حاصل دسترنج گلکاران را با قیمت ناچیز می خرند و برای فرآوری به کارگاه های گلاب گیری و اسانس کاشان ارسال می کنند.
وی اظهار کرد: هر سال قیمت این محصول هر کیلو گرم گلبرگ 120 هزار ریال بود که امسال به نصف قیمت کاهش یافته است.
وی بیان کرد: 120 کیلوگرم زعفران با بهترین کیفیت هر سال در خمین تولید می شود که به دلیل بسته بندی نشدن در دیگر مناطق کشور با برند آن استان بسته بندی و توزیع می شود.
وی گفت: محصولات دیگر نیز همین وضعیت را دارند و در شرایطی که بیکاری دغدغه جدی در خمین است، راه انداز ی صنایع تبدیلی می تواند سود آور و اشتغالزا باشد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: 46میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در بخش کشاورزی این شهرستان پارسال پرداخت شد.
جعفری افزود: این میزان تسهیلات به 34 طرح کشاورزی که در کارگروه استانی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده بود، پرداخت شد.
وی ادامه داد: این طرح ها در زمینه پرورش مرغ، گاو شیری، گوسفند داشتی و بره پرواری، پرورش ماهی و 2 طرح صنایع تبدیلی بودند.
وی بیان کرد: در سایت بهین یاب بیش از 100 طرح برای دریافت تسهیلات رونق تولید ثبت نام شده بود که این تعداد طرح موفق به دریافت تسهیلات شدند.
52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری خمین کشاورز هستند و مهمترین محصولات این شهرستان غلات، لوبیا، سیب زمینی، پیاز، زعفران و عسل است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.