سعید محمودی روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته محیط زیست در گفت و گو با ایرنا افزود: رعایت استانداردهای زیست محیطی، کاهش هر چه بیشتری آلاینده های هوای اراک و پایش مستمر صنایع، از برنامه های کلیدی در حوزه مدیریت و مهار آلایندگی هوای اراک است.
وی اظهار کرد: حجم زیادی از آلودگی هوای اراک مربوط به کمربندی های این شهر و تردد زیاد خودروهای دیزلی است که تعیین تکلیف آن ها نیز با جدیت تمام دنبال می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص برنامه های هفته محیط زیست در این استان گفت: بازدید کارشناسان زیست محیطی و جمعی از مسئولان ذیربط این استان از واحدهای مختلف صنعتی، برگزاری همایش نقش محیط زیست و صنعت و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک و استاندار مرکزی از جمله برنامه های تدارک شده برای این هفته است.
محمودی بیان کرد: برگزاری مسابقه دوچرخه سواری، نشست هم اندیشی با تشکل های مردمی زیست محیطی، پاکسازی طبیعت و برگزاری جشنواره کودک و محیط زیست از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این هفته است.
وی گفت: شعار امسال هفته محیط زیست 'من با طبیعتم' انتخاب شده و انتظار است این شعار مورد توجه جدی قرار گیرد و همه به محیط زیست احترام گذارند و برای حفظ آن از هیچ کوششی دریغ نکنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص تعطیلی خط پنج ایرالکو نیز گفت: آخرین مهلت تعیین شده در این خصوص 31 تیرماه امسال است که امید است این شرکت به تعهدات خود جامعه عمل بپوشد.
از 15 تا 21 خردادماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.