داود طلبی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توسعه منطقه اجرایی پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن از 50 هکتار به 100 هکتار، طرح های اشتغالزایی نیز در این منطقه ای توسعه ای اجرا شد.
وی اظهار کرد: با انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی - تولیدی پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی با گروه تولیدی پوشاک سوزن طلایی گام دوم پروژه تعمیم ترسیب کربن برای رسیدن به توسعه و اشتغال پایدار در روستاهای بزیجان، سعادت آباد و امیر آباد اجرا شد.
وی اظهارکرد: بر این اساس با تقاضای گروه بانوان روستای بزیجان دوره آموزشی- مهارتی تولید پوشاک از آذر ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: تاکنون 15 نفر از بانوان با آموزش و ارتقای مهارت، تولید پوشاک را فرا گرفته اند و با امضای تفاهم نامه و توافق با یک کارگاه پوشاک زمینه اشتغال این تعداد فراهم شد.
اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت: ایجاد اشتغال جدید در روستا، افزایش درآمد خانوارهای روستایی و افزایش جمعیت روستاها از مزایای اجرای پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی یا پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن در محلات است.
طالبی افزود: در گام اول اجرای این پروژه در روستاهای گلچشمه ،یکه چاه، چهلرز و جمال آباد از طریق مهارت آموزی قالی بافی و تابلو فرش، کشت گیاهان دارویی و مرتعی و پرورش قارچ خوراکی برای حدود 40 نفر اشتغال جدید فراهم شده بود.
وی ادامه داد: مشارکت روستائیان در اجرای طرح های اشتغالزایی ستودنی است و با وجود کمبود آب در منطقه با حضور تیم های مشاوره ای و بهره گیری از همکاری نهاد های مختلف، هم اکنون سه هکتار از اراضی منطقه تحت کشت گیاهان دارویی ( گل محمدی ) قرار گرفته است که کار برداشت و فراوری گل محمدی نیز در حال انجام است.
وی بیان کرد: نخستین کارگاه گلاب گیری در روستای یکه چاه از خرداد امسال راه اندازی شده که 50 نفر به مدت 20 روز با مجموع یک هزار نفر روز در منطقه مشغول به کار برداشت گل هستند.
وی گفت: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات اظهار کرد: ترسیب کربن به معنای جذب رسوب کربن در بافت های گیاهی است و به دلیل اینکه فعالیت صنعتی با افزایش دی اکسید کربن و شرایط گلخانه ای همراه است، سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب کربن در هر منطقه مستعد جهان استقبال می کند.
طالبی افزود: اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در 100 هزار هکتار از اراضی جنگلی، مرتعی و درختچه ای شهرستان محلات در حال اجرا است.
وی افزود: تفاهم نامه سه جانبه طرح ترسیب کربن در شهرستان محلات اردیبهشت سال 92 با حضور نماینده دفتر توسعه عمران زیست وزارتخانه های امور خارجه و کشور و استانداری مرکزی امضا شده است.
طالبی افزود: این تفاهم نامه بین المللی مربوط به هشت روستای شهرستان محلات است که با استفاده از توانمندی مردمی، برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده اجرا می شود.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی دارای 55 هزار نفر جمعیت است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.