جمشیدی، دهیار روستای ورسان در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه در این روستا منطقه ای کوهستانی و باستانی به نام آقا پیرغیب وجود دارد که آثار باستانی همچون خمره و سفال در مناطق مخالف این منطقه به چشم می خورد.
وی افزود: روز پنجشنبه، 11 خرداد ماه جاری نیز دو خمره توسط افراد غیر مجاز که به دنبال گنج بودند در این منطقه کشف شد که به علت سنگینی و حجم بزرگ، این افراد نتوانسته بودند، اشیاء مذکور را حمل و خمره ها را در منطقه رها و متواری شده بودند.
جمشیدی ادامه داد: اهالی محل پس از مشاهده خمره ها، حادثه را به مسوولان میراث فرهنگی اطلاع دادند و خمره ها به گنجینه اداره کل منتقل شدند تا پس از مرمت در یکی از موزه های استان به نمایش گذاشته شود.
وی ابراز کرد: متاسفانه با وجودی که این منطقه جزء آثار باستانی بوده و قدمت تاریخی دارد؛ ولی از سوی میراث فرهنگی کمترین توجهی به این منطقه نمی شود و بارها شاهد ورود افراد غیر مجاز که به صورت مخفیانه و شبانه اقدام به حفاری غیر مجاز برای یافتن گنج بوده ایم.
جمشیدی تصریح کرد: بارها از میراث فرهنگی در خواست کرده ایم که محدوده منطقه آقا پیرغیب را فنس کشی کرده و یا با کمک نیروی انتظامی افرادی را برای گشت زنی در منطقه بگمارد، بخصوص در فصل زمستان و پاییز که تردد کمتراست، ولی تاکنون ترتیب اثر داده نشده است.
وی بیان کرد: کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با انجام بررسی های تخصصی، قدمت این خمره های سفالی را در دوره ساسانی تخمین زدند.

شایان ذکر است روستای ورسان از توابع شهرستان آشتیان در استان مرکزی می باشد 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 664962
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.