مصطفی دلاور روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: نظارت بر نانوایی ها بر عهده معاونت غذا و دارو است که نمونه های ارسالی توسط مرکز بهداشت را در آزمایشگاه خود مورد بررسی قرار می دهد و تاکنون نمونه از نان و خمیر نانوایی ها که حاوی بلانکیت باشد، مشاهده نشده است.
وی افزود: مصرف بلانکیت در نان به جای خمیر مایه مجاز نیست و تاکنون هیچ یک از نانوایی ها مورد بررسی در استان از این ماده استفاده نکرده اند.
دلاور تاکید کرد: بررسی های چندمرحله ای در زمان شایعات استفاده از این ماده در نانوایی ها صورت گرفت و هیچ یک منجر به تایید مصرف بلانکیت نبود.
وی خاطرنشان کرد: معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی اراک تنها مرجع اعلام نتیجه آزمایش در حوزه استفاده از مواد غیرمجاز غذایی است و این مسائل با حساسیت در استان دنبال می شود.
بلانکیت یا جوهر قند ماده ای سرطان زاست که ترکیبی از گوگرد در خود دارد در قندریزی‌ها نیز برای رنگبری و سفید کردن قندها استفاده می‌کنند.
این ماده به منظور تخمیر و آماده‌سازی زود هنگام خمیر نان نیز کارایی دارد که نان های حاوی بلانکیت ضریب ابتلا به سرطانرا بالا برده و خوردن این ماده باعث ازبین رفتن پرز روده و معده و بی‌اثرسازی آنتی‌اکسیدان‌ها و اختلال در گوارش، پوست و چشم می شود.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.