دکتر محسن شانقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پایش ها دامپزشکی و مرکز بهداشت استان مرکزی حاکی از پاک بودن استان مرکزی در خصوص این بیماری است.
وی ادامه داد: تب کریمه کنگو نوعی بیماری خونریزی دهنده و در زمره بیماری های مشترک انسان و دام است که هیچ گونه علائم بالینی در جمعیت دام ها ندارد و زمانی تشخیص داده می شود که در بین جمعیت انسانی بروز کند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو را گزش کنه آلوده عنوان کرد و گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع این بیماری افزایش می یابد که سم پاشی دام و اماکن دامی برای جلوگیری از انتقال و پیشگیری از ابتلا به این بیماری راهکاری حیاتی و مهم است.
شانقی افزود: تماس با گوشت آلوده را از دیگر راه های رایج انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کنگو به انسان است که با تجهیز کشتارگاه ها به سردخانه های صفر تا چهار درجه می توان از انتقال این بیماری به انسان ها جلوگیری کرد.
وی، جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام خارج از کشتارگاه ها را از دیگر راه های کنترل بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد و گفت: نیاز است مردم برای جلوگیری از انتقال این بیماری گوشت و آلایش گوشتی مورد نیاز خود را از اماکن بهداشتی و مورد تایید این اداره کل تهیه کنند از کشتار دام در فصول گرم سال در اماکن عمومی و منازل خودداری کنند و در صورت ذبح دام، ضمن استفاده از دستکش، عینک، چکمه و لباس مناسب لاشه دام را قبل از مصرف تا 24 ساعت و جگر و قلوه را تا 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: ویروس تب کریمه کنگو از در سال 53 در کشور تایید شده است و از سال 78 هرساله مواردی از این بیماری در برخی استان ها از جمله سیستان و بلوچستان گزارش شده است و در استان مرکزی نیز از سال 78 تا 91 تنها سه مورد انسانی دیده شده و از سال 91 تا کنون موردی در استان وجود نداشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: این آمارها نشان می دهد در صورت رعایت مسائل بهداشتی و ضد عفونی توسط دامداران و مردم نگرانی برای شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سطح استان وجود ندارد.
دکتر شانقی گفت: با توجه به ارتباط مستقیم کارگران کشتارگاه ها با دام زنده و آلایش دامی بیشترین نگرانی دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری در زمینه رعایت مسائل بهداشتی توسط کارکنان این اماکن است و به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و خنک سازی لاشه در کشتارگاه های مجاز نگرانی برای مصرف گوشت در سطح جامعه وجود ندارد.
وی افزود: تشکیل ستاد کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، تهیه دست نوشته و پوستر با همکاری مرکز بهداشت این استان، آموزش دامداران برای سم پاشی جایگاه ها و نوع ارتباط با دام از جمله اقدام های این اداره کل برای کنترل و مقابله با این بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: برای مقابله و پیشگیری از این بیماری مقداری سم و مواد عفونی تهیه شده است تا کانونی مشاهده شد نسبت به سم پاشی و قرنطینه آن اقدام شود.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.