احمد عروجی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود افزایش سطح زیر کشت گل محمدی، هر سال پس از برداشت این محصول واسطه ها حاصل دسترنج گلکاران را با قیمت ناچیز می خرند و برای فرآوری به کارگاه های گلاب گیری و اسانس کاشان ارسال می کنند.
وی اظهار کرد: در صورتی که در خمین کارگاههای فرآوری گل محمدی راه اندازی شود، بهره برداران به طور مستقیم گلبرگهای تولیدی را به کارگاه ها تحویل می دادند وسود بیشتری عاید آنان می شود و در شرایطی که بیکاری دغدغه جدی در خمین است، فرصت اشتغال نیز مهیا می شود.
عروجی گفت: سرمایه گذارانی که تمایل داشته باشند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند از تسهیلات و حمایت‌های دولتی برخوردار می شوند.
وی با بیان اینکه برداشت گل محمدی در این شهرستان از سطح 57 هکتار بارور در حال انجام است، گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در خمین 100 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: 156 تن گلبرگ تر از این سطح بارور در حال برداشت است که پیش بینی می شود 105 هزار 924 لیتر گلاب از آن استحصال شود.
عروجی گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر،تغییر الگوی کشت و محصولات کم آب از جمله گل محمدی و زعفران در سال های اخیر در خمین با استقبال کشاورزان رو به رو شده و رو به افزایش است.
وی گفت: هر هکتار گل محمدی در این شهرستان یک اشتغال دائمی فراهم کرده ضمن اینکه در فصل برداشت در هر هکتار 20 نفر روز به مدت یک ماه مشغول به کار می شوند.
رئیس تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خمین نیز گفت: کوهپایه ای و کوهستانی بودن خمین و هوای به نسبت معتدل، شرایط ویژه ای را برای پرورش گل محمدی این خطه به وجود آورده است.
وی اضافه کرد: شهابیه، قورچی باشی، لیلیان و منطقه حومه از مناطق مهم گلزارهای گل محمدی هستند.
وی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در خمین137 هکتار بارور و نهال است.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی و در همسایگی محلات از نظر تولید، تنوع و کیفیت گل های شاخه بریده رتبه اول را در استان مرکزی دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.