نسرین یادگاری روز سه شنبه به مناسبت هفته ملی تیروئید (چهارم تا دهم خردادماه) در گفت و گو با ایرنا، افزود: هر سال به منظور ارزیابی میزان ید مصرفی در جامعه پایش های مستمری صورت می گیرد و میزان ید در میانه ادرار دانش آموزان بازه سنی هشت تا 12 سال در هر سال بررسی می شود.
وی توضیح داد: هر پنج سال یک بار نیز میزان ید در میانه ادرار جامعه و همچنین هر پنج تا 10 سال یکبار میانه ادرار زنان باردار ارزیابی می شود.
یادگاری بیان کرد: در صورتی که ید موجود در میانه ادرار جامعه هدف کمتر از 100 میکروگرم در لیتر باشد، دریافت ید توسط مردم جامعه کم است و وضعیت کمبود خفیف تا شدید را نشان می دهد، اگر میانه ادرار بین 100 تا 199 باشد دریافت ید توسط جامعه کافی و وضعیت مطلوب است و اگر بیش از 200 باشد بیشتر از میزان نیاز ید دریافت می شود که این امر پرکاری تیروئید و بیماری های وابسته را منجر می شود.
وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار در بین دانش آموزاناستان این شاخص در میانه ادرار آنان 23 میکروگرم در لیتر بوده است که نشان از کمبود مصرف ید در بین دانش آموزان هشت تا 12 سال دارد و باید مصرف نمک ید دار برای این طیف افزایش یابد.
وی توضیح داد: در همین راستا شاخص مصرف ید در زنان باردار استان نیز کم بوده است.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: بالا بودن فشار خون در افراد میانسال به بالا بیانگر مصرف بیش از حد نمک است و می طلبد ضمن تغییر ذائقه شور به کم نمک، نمک های یددار جایگزین سایر نمک ها شود تا در تامین این ریزمغذی در بدن کمک کند.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت 20 سال برای وارد شدن ید به نمک و آب تلاش داشته تا مشکلات ناشی از کمبود ید و بیماری های مربوط به تیروئید در جامعه کاسته شود و اگر نمک های غیر ید دار مصرف شود به طور قطع مشکلات و بیماری های گذشته برمی گردد.
یادگاری خاطرنشان کرد: برخی افراد غیرمتخصص توصیه به مصرف نمک دریا می کنند که این امر توصیه درستی نیست و باید نمک یددار مصرف شود.
استان مرکزی با جمیعت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر در مرکز کشور واقع شده است.
6692/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.