دکتر علیرضا غفاری زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 95 درصد از این تعداد قرارداد، شرایط لازم برای دریافت خون بندناف، دخیره و فریز شدن را داشته اند.
وی اظهار کرد: به طور متوسط هرماه 15 قرارداد با زوج های علاقمند به استفاده از سلولهای بنیادی خون بندناف دراستان مرکزی انجام شده است.
وی گفت: هنگام قرارداد با زوج ها مبلغی حدود 25 میلیون ریال و سالانه 120 تا 150 هزار تومان بابت هزینه نگهداری از متقاضیان دریافت می شود.
دکتر غفاری زاده افزود: درحال حاضر از سلول های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماریهای سخت درمان استفاده می شود اما کارتحقیقاتی برای درمان بیماری هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت از خون بندناف در حال انجام است.
کارشناس ارشد آزمایشگاه جنین شناسی مرکزفوق تخصصی و درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی در توضیح فرایند استفاده از خون بندناف گفت: زنان باردار در سی و ششمین هفته از بارداری مشاوره شده و با انجام آزمایش های مورد نیاز قرارداد استفاده از خون بندناف با آنان بسته می شود.
مریم جنابی افزود: انجام ندادن هرگونه تتو، حاشور و بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوجه ای متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.
وی اظهار کرد: کارشناس خونگیری با انعقاد قرارداد هماهنگی لازم با متقاضی را انجام می دهد و فلاکس مخصوص در اختیار مادر باردار گذاشته شده تا در هنگام زایمان خون بندناف در فلاکس ذخیره شود.
وی شرح داد: به هنگام درد زایمان و انتقال به مرکز درمانی، متقاضی کارشناس خونگیری را مطلع و در اتاق زایمان کارشناس خونگیری خون بندناف نوزاد را که 100 تا 250 سی سی است به کیسه منتقل و در داخل فلاکس مخصوص با برچسب مشخصات مهر و موم می کند.
کارشناس ارشد آزمایشگاه جنین شناسی مرکزفوق تخصصی و درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: با هماهنگی انجام شده خون بندناف توسط خودرو آژانس به بانک خون تهران ارسال می شود.
به گفته وی، محل نگهداری و انجماد خون بندناف در تهران است که در تانکرهای ازت و در دمای 196 درجه سانتی‌گراد زیر صفر حفظ می شود.
جنابی افزود: خون بندناف نوزادی که در بانک خون تهران نگهداری می شود در صورت ابتلا به بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین خواهر و برادرهای این نوزاد هم درصورتی که نوع خون آنان با نوزاد سازگار باشد از آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه مدت قرارداد با والدین برای نگهداری خون نوزاد در حال حاضر 20 سال است، گفت: چنانچه کارآیی سلول‌ها حفظ شود، قرارداد تمدید می شود.
کارشناس ارشد آزمایشگاه جنین شناسی مرکزفوق تخصصی و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: سلول‌‌های خون بندناف ممکن است برای بعضی خانواده‌ها هیچگاه استفاده نشود اما برای شخص دیگر در حکم حیات دوباره باشد.
وی در خصوص سلول‌های بنیادی (STEM CELL) اظهار داشت: این سلول‌ها ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول‌های بالغ می‌شوند که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن هستند.
وی افزود: پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بندناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و با گرفتن خون بندناف و با تزریق و جایگزینی آن در مناطقی که به صورت جدی آسیب ‌دیده‌اند، می‌توان به بهبودی آن قسمت کمک کرد.
کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال 89 آغاز شده و اکنون این مرکز به متقاضیان درمانی از استان های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می دهد.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.