دکتر عباس گنجی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واکسیناسیون این دام ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 12 هزار و 300 راس بود، 55 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در این مدت در راستای اجرای طرح پایش و پیشگیری از شیوع بیماری لامپی اسکین در استان مرکزی یک کانون بیماری در استان شناسایی و اقدام های ضد عفونی، قرنطینه ای و بهداشتی برای کنترل این بیماری توسط ناظران بهداشتی این اداره کل انجام شد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با یادآوری اجرای طرح واکسیناسیون دام ها علیه بیماری لامپی اسکین در آغاز فصل گرما و ابتدای هرسال خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش احتمال شیوع این بیماری نیاز است دامداران با انجام اقدام های ضد عفونی، قرنطینه ای، رعایت بهداشت و واکسیناسیون دام ها از شیوع این بیماری در سطح استان جلوگیری کنند.
دکتر گنجی افزود: با توجه به اجرای طرح واکسیناسیون دام ها علیه بیماری لامپی اسکین در طول 2 سال گذشته، وضعیت استان هم اکنون از نظر شیوع این بیماری عادی است.
وی گفت: بیماری لامپی اسکین (LSD) از جمله بیماری های ویروسی در بین دام های سنگین است که توسط ویروس آبله (Pox virus) ایجادشده، و توسط پشه های گزنده و مگس های خونخوار به سایر دام ها منتقل می شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: ایجاد بر آمدگی و نودل هایی روی پوست دام ها، ایجاد تب شدید، زخم داخل دستگاه گوارش، کم اشتهایی، کاهش وزن وتولید شیر در دام های شیری از جمله علایم بیماری لامپی اسکین است که مرگ و میر دام ها و خسارت های اقتصادی را به همراه دارد.
بیماری لامپی اسکین برای نخستین بار در سال 93 در ایران و سال 94 در استان مرکزی مشاهده شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/دریافت کننده: مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.