به گزارش ایرنا، رساندن آب ، املاح، ویتامین ها ، پروتئین و هیدروکربورها به بدن از توصیه های جدی پزشکان برای سلامت است و در ماه مبارک رمضان که ساعت مصرف تغذیه تغییر می کند باید با آگاهی و حساسیت تمامی گروه های غذایی به ویژه نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات و شیر و لبنیاترا در وعده های غذایی گنجاند.
مصرف وعده غذایی سحر در ایام روزه داری از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که پس از آن ساعات زیادی بدون خوردن و اشامیدن سپری می شود و باید آب مورد نیاز بدن و مواد غذایی به درستی مصرف شود تا ضمن کاهش احساس گرسنگی، نیازهای بدن نیز تامین شود.
در فاصله افطار تا سحر می توان یک وعده غذایی مانند شام سبک را صرف کرد که البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد و در این وعده غذایی بیشتر گروه های غذایی شیر و لبنیات مانند شیر ماست و پنیر میوه وسبزی، خرما، نان و غلات برای افزایش قند خون توصیه می شود.
مصرف شیرگرم،فرنی و یا شیربرنج، مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن و شکر و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی مورد نیاز برای فرد روزه دار می شود.
علاوه بر آن استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
در وعده سحری باید مقدار مناسبی از سبزی های مختلف مصرف شود چراکه سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.
مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود به دلیل اینکه با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شود به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.
انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن است بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.
از کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات از جمله گندم و جو و حبوبات مانند عدس، لوبیا، نان های سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی ها، حبوبات، غلات، میوه به ویژه سیب، گلابی، آلو و میوه های خشک در بین وعده های غذایی نیز باید در وعده های غذایی رمضان بیشتر استفاده کرد چراکه این غذاها به آهستگی هضم می شود و باعث می شود احساس گرسنگی کمتری احساس شود.
توصیه می شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.
نوشیدن شربت های سنتی و خانگی مانند خاک شیر، عرق بید مشک، شربت بهار نارنج و شربت آبلیمو نیز در این ایام برای تامین آب مورد نیاز بدن مناسب است.
با وجود مزایای فراوان روزه داری برای حفظ سلامت افراد،دین اسلام برای افراد بیمار، سالمندان، زنان باردار و مسافران روزه داری را ممنوع کرده و افراد بیمار و ضعیف تنها در مشورت با پزشک و اطمینان از نداشتن ضرر باید روزه بگیرند و از صدمه زدن به بدن خود بپرهیزند.
برخی از کسانی که دیابت دارند به دلیل تغییرات شدید قند خون ناچار به رعایت رژیم خاصی هستند مجبورند که هر چند ساعت یک بار مقداری غذا مصرف کنند و رعایت نشدن موازین تغذیه ای لطمات جدی به سلامت آنان وارد می کند به همین دلیل ضروری است افراد مبتلا به هر نوع بیماری با پزشک متخصص مربوطه و با نظر وی اقدام به روزه داری کنند.
روزه داری برای توجوانان و جوانان باید با حساسیت بیشتری در حوزه رعایت اصول تغذیه همراه باشد چرا که این قشر فعالیت بدنی زیاد و سوخت و ساز بالایی دارند و دریافت ناکافی مواد غذایی می تواند در روند رشد آنان لطمات جبران ناپذیری داشته باشد.
در ایام روزه داری فعالیت های شدید که منجر به مصرف انرژی زیاد و همچنین تعریق فراوان در طی روز شود باعث بروز سوء تعذیه حفیف یا شدید می شود و در این ایام باید با اگاهی از تمرینات سخت بدنی خودداری کرد.
درخصوص شرایط سالمندان باید یادآوری کرد که دستگاه گوارش در سنین کهولت تا حدودی دچار ضعف شده بنابراین قدرت جذب مواد مغذی در افراد کاهش می یابد و احساس تشنگی به ندرت رخ می دهد و به همین دلیل باید اگر روزه داری می کنند بدون اینکه احساس تشنگی کنند روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشند.
سالمندان اگر روزه می گیرند باید مراقبت بیشتری دریافت کنند کاهش میزان آب بدن سالمندان و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه شود و اینگونه سرگیجه ها اگر موجب زمین خوردن فرد شود خطرآفرین خواهد بود.
مصرف میوه رنده شده، لبنیات همچون شیرکم چرب استفاده ا انواع سوپ های کم چرب و آش های سبک در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ در فاصله افطار تا سخر برای آنها مفید است و می تواند تعادل آب و موارد معدنی را برقرار کند.
روزه داری این گروه سنی بهتر است تحت نظر پزشک معالج و متخصص تغذیه انجام شود.
بدن انسان برخلاف ماشین که براثر کار و فعالیت مستهلک می شود با انجام فعالیت های بدنی و ورزش توانایی بیشتری کسب می کند و عضلات، مفاصل، قلب، ریه ها و بسیاری از ارگان ها و دستگاه های بدن در اثر بی تحرکی آسیب می بینند، این درحالی است که پیشرفت های علمی و فناوری های روز سبب شده که بسیاری از فعالیت های روزمره ماشینی شود و به همین دلیل کم تحرکی و بی تحرکی در زندگی روزانه جای خود را باز کرده است که به دنبال آن عوارض و بیماری های ناشی از کم تحرکی امروزه در جوامع بسیار دیده می شود.
آخرین راهنمای سلامت و تغذیه در سال 2010 نیز انجام منظم و روانه فعالیت فیزیکی رابرای همگان توصیه کرده و تاکید می کند در کنار تغذیه مناسب باید فعالیت منظم بدنی نیز برای بهبود عملکرد و ارتقای کارایی سیستم های موجود در بدن انجام می شود.
فعالیت بدنی زمانی موثر خواهد بود که به طور متوسط سه تا پنج روز در هفته و به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز انجام شود، فعالیت کمتر از سه روز در هفته تاثیر بالایی در بالابردن آمادگی جسمانی و بالا بردن کارایی بدن نخواهد داشت.
در ایام ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای انجام فعالیت های بدنی و ورزش حداقل یک ساعت پس از صرف افطار است.
ورزشکاران افطاری سبک کم چرب حاوی قندهای پیجیده همچون خرما، توت خشک، نان و سیب زمینی و با مشورت با متخصص تغذیه تا حدی از قندهای ساده و شیرینی مصرف می کنند.
ورزشکاران بهتر است انجام فعالیت های ورزشی را یک روز در میان انجام دهند تا ضمن انجام استراحت کافی فرصت مناسبی برای بازسازی منابع انرژی برای بدن فراهم شود.
قبل از انجام حرکات ورزشی آب و یا مایعات باید مصرف شود و در حین ورزش نیز از مصرف مایعات و انواع نوشیدنی های کم شیرین و حاوی نمک دریغ نشود.
توصثه پزشکان این است که پس از انجام فعالیت ورزشی به ویزه در ماه مبارک رمضان باید برای تکمیل منابع قندی عضلات از کربوهیدرات پیچیده استفاده شود.
باتوجه به محدودیت های دریافت مایعات در هنگام روزه داری باید از انجام فعالیت های روزمره زیر نور خورشید و محیط های باز اجتناب شود و اگر روزه دار ناگزیر به انجام فعالیت های روزمره در محیط های باز و در معرض تابش خورشید است باید زمان آن را تا جای ممکن کاهش دهد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری*** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.