محمد اتابکی روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سال 80 تاکنون هفت میلیارد و 500 میلیون ریال برای ایجاد زیرساخت گردشگری برای این سراب هزینه کرده و این سراب مورد اقبال مردم است.
وی توضیح داد: سراب بلاغ حک از منابع آبی در محل سلسله جبال راسبند تغذیه می شود و از معدود نقاط کشور است که همواره سرریز آب دارد.
نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شازند افزود: این سراب به دلیل فضای متبوع همواره مقصدی برای گردشگران است و در فصول بهار و تابستان خیل عظیمی از گردشگران در منطقه تردد دارند.
اتابکی تصریح کرد: با واگذاری این منطقه به اهالی که در حال حاضر مالکیت آن خصوصی است می توان مدیریت مردمی را اعمال کرد که این امر با تدابیر دهیاری و همراهی روستائیان در بحث اسکان و استقرار گردشگران به رونق گردشگری می انجامد.
وی یادآور شد: به دلیل برخی موانع قانونی و هزینه هایی که میراث فرهنگی در این منطقه انجام داده است امکان واگذاری در هاله از ابهام قرار داردو واگذاری مدیریت ن به دهیاری حک منوط به پرداخت هزینه هخای انجام شده است.
وی گفت: در صورت واگذاری این سراب به دهیاری،با ایجاد امکانات رفاهی منبع درآمد و اشتغالزایی برای بومیان منطقه فراهم می شود.
نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شازند اضافه کرد: با توجه به منابع آبی منطقه می توان استخر پرورش ماهی در حاشیه این سراب راه اندازی کرد و با توجه به شمار زیاد گردشگران در منطقه بهره اقتصادی زیادی حاصل می شود اما، این امر تنها بسته به واگذاری سراب به دهیاری دارد و باید بخشی از هزینه های صورت گرفته توسط میراث فرهنگی پرداخت شود.
شازند با جمعیت 117 هزار نفر از شهرستان های 12گانه تابعه استان مرکزی است که در 33 کیلومتری غرب اراک واقع شده و دارای هشت سراب دائمی و تعداد قابل توجهی سراب فصلی است.
میزان آبدهی چشمه بلاغ حم حدود 300 لیتر در ثانیه است که زمین های کشاورزی روستاهای حک علیا و حک سفلی را مشروب می کند.
این چشمه از نظر تاریخی نیز یکی از چشمه های ویژه کشور است و براساس کتب تاریخی کیخسرو قبل از پناه بردن به غار در این چشمه خود را شستشو داده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.