به گزارش ایرنا، آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد1361 خورشیدی پس از 578 روز اشغال به عنوان مهم ترین هدف عملیات بیت المقدس در دوره دفاع مقدس انجام گرفت.
این عملیات غرورآفرین در 10 اردیبهشت سال 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر، پادگان حمیدیه، جفیر، هویزه، حسینیه و بخش‌های دیگری از میهن اسلامی در سه مرحله انجام شد و چهارمین و آخرین مرحله این عملیات و در سوم خرداد همان سال خرمشهر قهرمان پس از 576 روز اشغال به آغوش وطن بازگشت.
در جریان عملیات بیت المقدس حدود 16 هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین 19 هزار نیروی عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
خبر این پیروزی به سرعت پخش شد و مردم در سرتاسر ایران به خیابان آمدند و به شادی و پخش شیرینی پرداختند و این مهم موجب انرژی مضاعف در اراده و انگیره دفاع از حریم ولایت و ارزش های انقلاب و نظام بود و با قدرت و اقتدار بیشتر، پیشبرد دفاع در سنگرهای حق علیه باطل شکل گرفت و دشمن بعثی با زبونی به عقب رانده شد.
فتح خرمشهر که امام راحل در اهمیت آن فرموده اند خرمشهر را خدا آزاد کرد، ضربه مهلکی بر پیکر استکبار و عمال دست نشانده اش وارد کرد و مجموعه ای از توطئه ها و دسیسه های دشمنان، که با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران آغاز شده بود را نقش بر آب کرد.
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خشم استکبار جهانی به ویژه امریکا را برانگیخت، زیرا علاوه بر سرنگونی رژیم شاهنشاهی که حافظ منافع آنان در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شد، با سیاست استقلال‌جویانه و نفی سلطه شرق و غرب، منافع بین‌المللی آمریکا را به خطر انداخت و با ا اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران، معارضه جدیدی بین انقلاب اسلامی و استکبار جهانی آغاز شد.
امریکا با اشغال سفارت خود در ایران در عمل خود را در محاصره غافلگیرانه انقلاب اسلامی دید و با وجود فشارهای سیاسی و تبلیغات گسترده جهانی نتوانست از این محاصره خارج شود، تا اینکه به عملیات طبس در پنجم اردیبهشت ماه سال 1359 برای آزادی گروگانهای خود دست ‌زد که این اقدام نیز با شکست مواجه شد.
آمریکا پس از ناکامی در عملیات طبس، به منظور تحت فشار قرار دادن ایران کودتای نوژه را دامن زد که آن هم با عدم موفقیت روبه رو شد.
شکست های پیاپی سیاست های استکباری بر ضد انقلاب اسلامی، آمریکا و متحدانش را به این فکر انداخت که ایجاد یک غائله مرزی با توجه به اوضاع سیاسی داخل و توان نیروهای مسلح ایران می‌تواند آنها را به هدف شومشان برساند، از این رو طرح حمله نظامی به ایران در دستور کار متخصصان و کارشناسان سیاسی و نظامی امریکا قرار گرفت.
ارتش بعثی عراق با حمایت قدرتهای جهانی به طور گسترده نواحی مرزی ایران را با هدف اشغال خاک خوزستان و بندر استراتژیک خرمشهر در تاریخ 31 شهریور ماه 1359 مورد تهاجم قرار داد.
دلاور مردان خرمشهری به فرماندهی سردار باغیرت آن خطه از خاک پاک ایران زمین - محمد جهان آرا- مردانه و جانانه 35 روز با کمترین مهمات و پشتیبانی، قهرمانانه زیر باران گلوله های خمپاره و تهاجم تانک های رژیم بعثی ایستادگی کردند.
دلاوران خرمشهری، مدام از تهران درخواست نیروهای کمکی می کردند اما رییس جمهور وقت که خود باختگی و وطن فروشی اش بعد از اشغال خرمشهر نمایان شد، هیچ اقدامی برای اعزام نیروهای کمکی نکرد.
مردان و زنان با غیرت خرمشهری تحت فرمان سردارانی چون شهید محمد جهان آرا، عباس موسوی و محمد گندم کار از جان و دل از خرمشهر دفاع می کردند اما، کمبود مهمات و امکانات از یکسو و کمبود نیرو از سوی دیگر باعث پیشروی نیروهای ارتش بعثی عراق شد.
فرماندهان سپاه خرمشهر و تمام اقشار مختلف مردم این شهر با هر سلاحی از خاک پاک این شهر دفاع می کردند و یک به یک شهد شیرین شهات را به کام دل می نشاندند، جوانان رشیدی که با خون سرخ و مطهرشان خرمشهر را خونین شهر کردند.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا، گفت: بیش از یک هزار و 800 رزمنده سلحشور و با غیرت استان مرکزی در غالب شش گردان علی ابن ابیطالب(ع) ، امام حسین(ع)، امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، جانبازان روح الله و گردان توپخانه در کنار دیگر رزمندگان از نقاط مختلف میهن اسلامی در عملیات بیت المقدس حضور داشتند.
سردار محسن کریمی افزود: 40 روز پس از عملیات فتح المبین که نیروهای متجاوز بعثی از دزفول و اندیمشک تا نقطه صفر مرزی عقب رانده شدند، عملیات آماده سازی نیروهای ارتشی و سپاهی برای فتحی دیگر با عنوان عملیات بیت المقدس آغاز شد.
وی افزود: ساعت 30 دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت رمز عملیات با نام مبارک یا علی‌ بن ‌ابیطالب (ع) از فرماندهان در قرارگاه کربلا به نیروهای تحت امر صادر ‌شد، بدین ترتیب عملیات بیت ‌المقدس در منطقه عملیاتی جنوب و غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر، با هدف آزادسازی خرمشهر، هویزه، جفیر، ایستگاه حسینیه، جاده اهواز - خرمشهر و در نهایت انهدام و اخراج دشمن از خاک ایران اسلامی و رسیدن به مرزهای بین‌المللی آغاز ‌شد.
فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی اظهار کرد: رزمندگان اسلام در مرحله اول عملیات با تصرف و آزادسازی 800 کیلومتر مربع از خاک اشغال شده، از محور شرق به غرب کارون حمله‌ ور ‌شده و با عبور از میدانهای مین و دیوارهای دفاعی، قسمت عظیمی از نیروهای دشمن را هدف تهاجم خود قرار ‌دادند.
وی اضافه کرد: رزمندگان اسلام تمام مراحل عملیات بیت المقدس را یکی پس از دیگری با موفقیت انجام دادند تا توانستند تمام پنج هزار و 400 کیلومتر مربع از خاک پاک ایران زمین را بعد از 576 روز که به تصرف رژیم بعث درآمده بود باز پس گیرند.
یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس در گفت و گو با ایرنا، گفت: رژیم بعثی با اشغال طولانی مدت خرمشهر، این قطعه از وطن اسلامی ایران را از آن خود می دانست اما، اعتقاد راسخ رزمندگان ایران به ارزش های انقلاب باعث شد تا در مدت کمتر از 25 شبانه روز خرمشهر به دامان میهن برگردد.
علیرضا وفایی افزود: فتح خرمشهر مصداق بارز پیروزی خون بر شمشیر و الگویی کامل از پایبندی به آرمان ها و ارزش های والای انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: پیروزی رزمندگان در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر معادلات دشمنان ایران اسلامی را بر هم زد و خونی دوباره از غیرت و شهامت در دفاع از کیان کشور و ارزشهای ناب دینی در رگ های انقلاب شد.
این پیشکسوت دفاع مقدس اظهار کرد: سالروز فتح خرمشهر در بین رزمندگان به عنوان یک روز ملی است چرا که پس از این مهم جنگ در جبهه نیروهای نظامی ایران از حالت تدافعی به تهاجمی درآمد و با انگیزه ای که در بین رزمندگان ایجاد شده بود در بیشتر عملیات ها پیروزی از آن رزمندگان ایران شد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: دشمن با هدف تسخیر کامل خوزستان و الحاق آن به عراق، تسلط همه جانبه بر اروند کنار برای گسترش تجارت های دریایی و در نهایت سقوط انقلاب اسلامی با ایران وارد جنگ شد اما، با توجه به تمام امکانات و تسلیحات، حتی یک وجب از این خاک را نتوانست تصرف کند که این مهم نتیجه ایمان قوی رزمندگان اسلام بود.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی ادامه داد: بیش از 40 کشور سرمایه دار و ابر قدرت دنیا با کمک های مالی، تسلیحاتی و اعزام نیروهای نظامی به عراق، سعی در براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند اما ایمان رزمندگان ایران زبونی و شکست رژیم بعثی را به همراه داشت.
امام جمعه اراک گفت: رزمندگان جان بر کف این انقلاب با ایمان به خدا، شهادت طلبی و لبیک به پیر مرداد خود امام خمینی (ره ) خرمشهر را از چنگال دشمن بعثی آزاد کردند.
وی اضافه کرد: فتح خرمشهر نشان داد که خداوند تبارک و تعالی توفیقات خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزانی داشته و مصداق بارز آن نیز کلام امام خمینی (ره) بود که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
فتح خرمشهر در نتیجه عملیات غرور آفرین بیت المقدس همچنان بر تارک ایران اسلامی می درخشد و یادآوری دلاورمردی های رزمندگان اسلام الگویی ارزشمند برای نسل جوان در حفظ و حراست از آرمان های نظام اسلامی است.
استان مرکزی 6 هزار و 300 شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.