عباس ارشدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیر کشت گل محمدی بارور در دلیجان 221 هکتار است که پیش بینی می شود از آن 707 تن گلبرگ برداشت شود.
وی اظهارکرد: برآورد می شود از این گلبرگ ها 30 لیتر اسانس و 941 هزار لیتر گلاب در کارگاه های فراوری استحصال می شود.
ارشدی، میانگین تولید گل محمدی از هر هکتار گلزار دلیجان را سه هزار و 200 کیلوگرم بیان کرد و افزود: سطح زیر کشت گل محمدی امسال نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در استان مرکزی مربوط به شهرستان دلیجان به میزان 250 هکتار است که 221 هکتار آن بارور و 29 هکتار غیر بارور است و در حدود 500 بهره بردار در آن مشغول تولید هستند.
ارشدی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر و کم شدن منابع آب، تغییر الگوی کشت در استان مرکزی و دلیجان ضروری است، از این رو باید به ترویج کشت محصولات کم آب بر و مناسب شرایط اقلیمی منطقه در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهارکرد: گل محمدی یکی از محصولات باغی است که نسبت به میزان آب مصرف شده عملکرد مناسبی دارد و با شرایط آب و هوایی این شهرستان نیز سازگاری دارد.
ارشدی افزود: بیشترین گلستان گل محمدی در دهستان جوشق روستای خاوه و مهدی آباد و دهستان هستیجان روستای هستیجان و قالهر قرار دارد که این باغات به صورت غرقابی آبیاری می شوند و تلاش می شود که با ترویج آبیاری تحت فشار باغات (قطره ای) و تخصیص اعتبارات لازم در این باغات گل افزایش یابد.
وی گفت: با توجه به وجود شرایط فرآوری پس از برداشت این محصول و وجود کارخانه های اسانس گیری و عرق گیری به صورت صنعتی و همچنین کارگاه های گلاب گیری سنتی به تعداد18 واحد در منطقه بهترین اسانس و گلاب از این منطقه تولید، عرضه و صادر می شود.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی 50 هزار نفر جمعیت دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.