سعید محمودی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی(اول خردادماه) در جمع خبرنگاران در اراک افزود: تنوع زیستی مفاهیم عمیقی چون ژن، گونه و اکوسیستم را شامل می شود و تنوع درون گونه ها، بین گونه ها و بین زیست بوم ها از موضوعات محوری در حوزه محیط زیست طبیعی است.
وی بیان کرد: این ثروت ارزشمند و تاریخی به دلایل متعددی از جمله تخریب زیستگاه ها، افزایش فشار جمعیتی، فعالیت های اقتصادی و فناوری و هم چنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر و از بین رفتن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی 29 هزار متر مربع مهادل یک و هشت صدم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و ویژگی‌های ژئومورفولوژیک حاکم بر آن شامل‌کوه‌ها و دشت‌های نیمه موازی شمال خاوری به طرف جنوب باختری بستر تنوع زیستی غنی را برای آن مهیا کرده است.
محمودی بیان کرد: این منطقه از دید زمین‌شناسی ایران بین 2 زون زاگرس و ایران مرکزی و در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس قرار گرفته است که منجر به ایجاد چین خوردگی در این محل شده و آن را برای زیست پازن مناسب کرده است.
وی افزود: 25 درصد از مساحت استان را دشت ها و 75 درصد آن را نواحی کوهستانی و کوهپایه ای تشکیل می دهد، پایین ترین نقطه استان در جنوب ساوه با ارتفاع 950 متر و بلندترین نقطه آن شهباز با ارتفاع سه هزار و 388 متر از سطح دریا است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: نیمی از مساحت استان از اقلیم معتدل کوهستانی، 38 درصد اقلیم نیمه بیابانی و 12 درصد اقلیم سرد کوهستانی است.
محمودی گفت: پازن منطقه ی هفتاد قله، نماد محیط زیست طبیعی این استان است و قوچ و میش، پلنگ، سیاه گوش و کاراکال از جمله پستانداران مناطق کوهستانی استان به شمار می روند.
وی اظهار کرد: آهو، شغال، روباه، خرگوش، خارپشت، تشی، رودک، سمور، گربه ی وحشی، گراز، انواع جوندگان و همچنین بلدرچین، باقرقره، هوبره، انواع گنجشک سانان و انواع پرندگان شکاری مانند هما، شاهین، بحری، بالابان، لاچین، دلیجه از گونه های حیات وحش مناطق دشتی و بیابانی این استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: درنا، فلامینگو، اردک کله سبز، خوتکا، چوب پا، خروس کولی، سنقر تالابی، عقاب تالابی، عقاب دوبرادر، غاز پیشانی سفید، حواصیل خاکستری، لک لک سفید، تنجه، قو، چنگر، آنقوت، گیلار، سلیم طوقی، فیلوش و انواع کاکایی از جمله پرندگان تالابی این استان هستند.
محمودی بیان کرد: پوشش گیاهی این استان شامل یکهزار و 336 گونه ی گیاهی است که یکهزار و 19 گونه آن علفی، 151 گونه ی بوته ای، 125 گونه ی درختچه ای و 41 گونه ی درختی است.
وی گفت: گیاهان کوهستانی استان شامل بلوط، بنه، بادام کوهی، کیکم، ارژن، داغداغان، انجیر وحشی، تنگرس، زرشک، سماق، گون، درمنه کوهی، ریواس، کنگر، موسیر، لاله و لاله واژگون است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: گیاهان دشتی استان نیز شامل کنگر، درمنه دشتی، پرند، چرخه، گوش بره، بومادران، آنقوزه، باریجه، کما، گل ماهور، آویشن، گیاهان تالابی شامل آویارسلام، نی، شور باتلاقی و گیاهان کویری شامل قره داغ، آتریپلکس، تاغ، اسفناج وحشی، گز و انواع شور است.
محمودی اظهار کرد: منطقه حفاظت شده هفتاد قله در اراک ، الوند در خمین،اثر طبیعی ملی غار نخجیر در دلیجان و پناهگاه حیات وحش در جاسب، پناهگاه حیات وحش راسوند در شازند، منطقه شکار ممنوع تالاب میقان در اراک، منطقه شکار ممنوع بازرجان در تفرش، منطقه شکار ممنوع پلنگاب در خنداب، منطقه شکار ممنوع چال خاتون در شازند، منطقه شکار ممنوع خرقان در بین شهرستان های ساوه و زرندیه مهمترین مناطق این استان از نظر تنوع زیستی است.
استان مرکزی به دلیل دارا بودن زیست بوم‌های بیابانی، کوهستانی و تالابی دارای تنوع زیستی غنی است و تاکنون در این استان حدود 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و 19 گونه ماهی شناسایی شده است.
22 مه مصادف با اول خرداد به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.