به گزارش ایرنا، دکتر رضا رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این طرح سه گروه مایه کوبی مشارکت دارند و امید است با همکاری دامداران، تمامی جمعیت دام سنگین شهرستان در مقابل بیماری مشترک بین انسان و دام (بروسلوز) مایه کوبی شوند.
وی اظهار کرد:این طرح در راستای مبارزه هدفمند با بیماری برسلوز به صورت مشترک با همکاری مرکز بهداشت استان انجام می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی کمیجان خاطرنشان کرد: مایه کوبی دام ها، آموزش چهره به چهره دامداران، توزیع اقلام آموزشی و اقدامات قرنطینه ای به صورت هدفمند در کانون های بیماری از جمله راهبردهای این طرح است.
رضایی تصریح کرد: با پوشش 100 درصدی واکسیناسیون دام های سبک و سنگین شهرستان، آمار مبتلایان انسانی به شیوه قابل قبولی کاهش یافته به صورتی که با افزایش مایه کوبی دام ها در 6 سال اخیر کانون های انسانی این بیماری روند نزولی دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کمیجان عنوان کرد: وجود واسطه گران که به صورت غیر مجاز اقدام به جا به جایی دام می کنند همچنان سبب اختلال در پوشش 100 درصدی واکسیناسیون می شود که باید مقابله با این موضوع با جدیت پیگیری شود.
رضایی ابراز امیدواری کرد: تا اتمام این طرح 2 هزار راس دام سنگین مولد در کمیجان علیه بروسلوز واکسینه شوند.
بروسلوز بیماری عفونی و مشترک بین انسان و دام است که از طریق خوردن و آشامیدن شیر خام و فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه، تماس با ترشحات رحمی، جنین سقط شده در دام، استنشاق ذرات آلوده و یا تزریق اشتباه واکسن زنده دامی به افراد مایه کوب قابل انتقال است.
کمیجان از توابع استان مرکزی و دارای 39 هزار نفر جمعیت است که در 101 کیلومتری اراک واقع شده است.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.