به گزارش ایرنا، استان مرکزی به پرورش و تقدیم 20 درصد مشاهیر و مفاخر کشور در بین استان های کشور به خطه فرهنگ پرور شهرت دارد و بر همین اساس با اولویت قرار گرفتن مسائل فرهنگی و اجتماعی در دولت یازدهم ثمرات و دستاوردهای بزرگی پایه گذاری کرده که پیامدهای آن در سال های آتی نمود و ظهور می یابد.
در کنار تلاش دولت یازدهم در حوزه اقتصادی و سیاسی،کارنامه فرهنگی و اجتماعی استان نیز در چهار سال اخیر خوش درخشیده و با وجود عمق و تعدد چالش ها و مسائل موجود روند و مسیر تحقق اهداف در این حوزه را با کندی مواجه کرد اما با بررسی نتایج تلاش ها نیز می توان موفقیت های این حوزه را محسوس دانست.
یکی از نیازهای اساسی مردم حوزه بهداشت و درمان است که دولت روحانی با اجرای برنامه نظام سلامت به معنای واقعی تحول را در این عرصه رقم زد ومهمترین اتفاق مثبت کاهش پرداختی از جیب مردم بود.
در پی این برنامه دولت روستائیان هزینه بستری را تنها سه درصد و مناطق شهری 6 درصد پرداخت کردند که این امر در کنار ارتقای هتلینگ و توسعه فضای فیزیکی مراکز درمانی رضایتمندی بالایی در بین اقشار مختلف جامعه به همراه داشت.
استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود شاهد تصادفات رانندگی زیادی در محورهای ارتباطی است که این امر نیازمند وجود مرکز حوادث و سوانح (تروما) مجهز است و بیمارستان ولیعصر(عج) اراک که سال ها در انتظار بهسازی بود در دولت یازدهم انتظار 10 ساله خود را به پایان رساند و درحال حاضر با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال نوسازی است.
در کنار بیمارستان ولیعصر(عج) طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک برای درمان بیماران سرطانی با پیشرفت بیش از 60 درصد، ساخت بیمارستان در شهرهای خمین، خنداب و فراهان نیز انجام گرفته است.
با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان تعداد تخت های بستری در مراکز درمانی استان تا پایان سال گذشته از 67 تخت به 94 تخت افزایش یافته که رشدی 31 درصدی را نشان می دهد و تعداد متخصصان حوزه درمان نیز با رشد 30 درصدی از 141 نفر به 200 نفر رسیده است.
بهبود فضای فیزیکی و ساختمانی بخش های بستری، بهبود وضعیت خدمات رفاهی، افزایش ماندگاری پزشکان خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر، کسب رتبه برتر کشوری در کاهش سزارین، ارتقای شاخص های سلامت مادر و نوزاد و کسب رتبه برتر کشوری در حوزه ارائه خدمات مامایی از دستاوردهای دولت به واسطه اجرای برنامه تحول نظام سلامت در استان مرکزی است.
در حوزه بهداشتی نیز اجرای برنامه تحول نظام سلامت نیز دستاوردهای متعددی داشته است، راه اندازی 26 مرکز خدمات جامع سلامت، راه اندازی 71 پایگاه سلامت، راه اندازی 100 درصد واحدهای پیش بینی شده در مناطق شهری و حاشیه نشین و آغاز عملیات ساخت 111 پروژه بهداشتی به صورت مشارکتی با وزارت بهداشت تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا است.
به واسطه تلاش های دولت تدبیر و امید و وزارت بهداشتو درمان، واحد بهداشتی استان از 38 مورد قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت به 45 واحد افزایش یافته که رشد 18 درصدی را رقم زده و 68 پایگاه سلامت نیز به 94 پایگاه افزایش یافته است.
در حوزه بیمه تامین اجتماعی نیز گسترش و تعمیم پوشش بیمه ای به سمت گروه های آسیب پذیر جامعه که منجر به افزایش نرخ رشد بیمه شدگان خاص داشت یکی از ثمرات تلاش های دولت در این راستاست که براساس آن با گسترش پوشش بیمه مزارع کشاورزی و روستاییان یکهزار و 770 نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند که افزایش پنج درصدی تعداد بیمه شدگان را به همراه داشته است.
در کنار بیمه روستائیان گسترش پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی به میزان 65 درصد، افزایش تعداد مستمری بگیران به میزان 19 و نیم درصد، افزایش تعداد از کار افتادگان به میزان 9 و یک دهم درصد، افزایش تعداد بازنشستگان سخت و زیان آور به میزان 52 درصد، افزایش تعداد بازنشستگان عادی به میزان 52 درصد و افزایش تعداد شعب سازمان در استان از 11 شعبه به 15 شعبه بخشی از خدمات دولت در راستای پوشش بیمه ای اقشار مختلف است.
در حوزه درمان تامین اجتماعی عملیات اجرایی و ساختمانی ملکی در شهر خمین، مرکز درمانی دلیجان، آغاز بهسازی و تعمیرات اساسی تمامی واحدهای درمانی، افتتاح اورژانس جدید بیمارستان امام خمینی اراک با 22 تخت، افتتاح بخش جدید بلوک زایمان بیمارستان امام خمینی اراک با 11 تخت و افتتاح اورژانس جدید و مجهز در بیمارستان چمران ساوه با 22 تخت از جمله اقدامات صورت گرفته به شمار می رود.
تجهیز ناوگان حمل و نقل مراکز تابعه به آمبولانس مجهز و پیشرفته، ارتقای ضریب اشغال تخت بیمارستان های تحت پوشش از 52 درصد به 88 درصد، افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستان تامین اجتماعی شازند از 32 درصد به بالای 78 درصد که تنها بیمارستان تامین اجتماعی مشمول برنامه تحول نظام سلامت در کشور است از دیگر خدمات انجام شده در دولت یازدهم در این استان است.
تجهیز تمامی واحدهای تصویربرداری آنالوگ و قدیمی بیمارستان های تابعه به دستگاه های تصویربرداری دیجیتال نیز نشان از اثربخشی سیاست های سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت در حوزه درمان است.
همراه با توسعه بیمه تامین اجتماعی بیمه سلامت همگانی نیز به منظور تحت پوشش قرار گرفتن کلیه اقشار جامعه توسط دولت یازدهم مطرح و اجرا شد.
از اردیبهشت ماه سال 93، با اجرای برنامه بیمه سلامت همگانی در کشور تا به امروز بیش از 140هزار نفر از اقشار مختلف استان مرکزی که فاقد هر گونه پوشش بیمه درمانی بودند در سامانه بیمه سلامت ثبت نام و بیش از 110 هزار نفر دفترچه بیمه سلامت دریافت کردند.
هم اکنون 607 هزار و 907 نفر در قالب صندوق های کارکنان دولت، سایر اقشار، روستاییان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر که حدود 42 درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد، تحت پوشش قرار داده است.
پرداخت هزینه های سطوح یک، 2 و سه درمان بیمه شدگان از سال 92 با 590 میلیارد ریال به دو هزار 80 میلیارد ریال افزایش یافته است، همچنین پرداخت هزینه خدمات سلامت سطح یک صندوق بیمه روستائیان و عشایر در سال 92، 60 میلیارد ریال بوده است که در سال 95 به 450 میلیارد ریال رسیده است.
بار مراجعات بیمه شدگان به موسسات تشخیصی درمانی طرف قرار داد سازمان بیمه سلامت استان مرکزی در قالب بستری از سال 92 از 45 هزار نفر به 61 هزار نفر رسید و بار مراجعه های بستری موقت از 9هزار و 550 نفر به 18 هزار و 729نفر رسید.
دولت تدبیر و امید در حوزه حمایت مددجویان بهزیستی نیز برنامه های کاربردی ارائه و اجرا کرده است و بر همین اساس در استان مرکزی در دوران دولت روحانی 2 مرکز توان بخشی ذهنی ویژه دختران و پسران بالای 14 سال، مرکز تحقیقات سالمندی با موضوع رفاه سلامت و تغذیه سالمندی و کارگاه تولیدی حمایتی معلولان جسمی حرکتی ایلیا با اشتغالزیی 80 نفر افتتاح و بهره برداری شده است.
در دولت یازدهم، 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی به مددجویان در تامین سهم آورده مسکن مساعدت شد و 16 مرکز ایجاد شده به منظور نگهداری جامعه هدف زیرپوشش در سال 92 به 19 مرکز در سال 95 رسید و 12 مرکز شبانه روز نیز در سه سال اخیر به 18 مرکز افزایش یافت.
در ایام فعالیت دولت یازدهم همچنین 200 نفر جمعیت برخوردار از خدمات CBR توانبخشی مبتنی بر جامعه به 602 نفر در سال 95 رسید و جمعیت برخوردار از خدمات توانبخشی مبتنی بر خانواده در همین بازه زمانی از 80 نفر به 120 نفرافزایش داشته است.
در چهار سال دولت تدبیر و امید 235 خانوار توانمند و از چرخه حمایت مستقیم سازمان بهزیستی در استان مرکزی خارج شدند و میزان کارآفرینی و اشتغال از 765 در سال 92 به یکهزار و 20 نفر در سال 95 افزایش یافت.
در طرح ملی مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج میزان برخورداری زوجین از این طرح از سه هزار و 55 زوج سال 92 به سه هزار و 252 زوج افزایش یافت و رتبه پنجم کشوری در حوزه شاخص های نظارتی سالمندان، راهیابی پنج اثر از معمولان استان به جشنواره بین المللی تئاتر آفتاب نیز کسب شد.
در دیگر حوزه های اجتماعی روند رو به رشدی در دولت یازدهم رقم خورده است، افزایش فضای فیزیکی، تامین تجهیزات اساسی تامین دستگاه پلاسما فرزیس ،استقرار سیستم هموویژلانس، رشد 22 درصدی در شاخص تولید فرآورده های خونی، رشد 136 درصدی در شاخص تولید فرآورده پلاکت آفرزیس، رشد 38 و نیم درصدی در شاخص توزیع فرآورده های خونی، رشد 67 درصدی در شاخص ارسال خون و فرآورده های خونی، رشد 20 درصدی در شاخص اهدای خون را رقم زده است که این امر رتبه دوم را برای استان مرکزی به همراه داشته است.
شمار سمن های حوزه جوانان از 12 مورد در سال 92 به 33 سمن در سال 94 افزایش داشته است و به واسطه فعالیت های غیردولتی و حمایت دولتی رتبه برتر در پیگیری مصوبات سند طلاق به استان مرکزی اختصاص یافت.
با سازماندهی 62 هزار و 438 نفر در سال 95 ، شمار تیم های حاضر در لیگ برتر کشور از 47 تیم در سال 92 به 68 تیم در سال 95 رسید، همچنین تا آذرماه 95، 377 عنوان قهرمانی در مسابقات انفرادی در سطح کشور و 71 عنوان تیمی نیز کسب شده است.
شاخص ترین اقدام دولت یازدهم در حوزه فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی رقم خورده است و به تبع آن نیز میراث فرهنگی استان مرکزی عملکرد قابل قبولی در این دولت از خود به جای گذاشته است.
افزایش سه برابری طرح های اکتشاف باستان شناسی، افزایش چهار درصدی پروژه های مرمت آثار تاریخی، افزایش 85 درصدی مرمت بازار تاریخی اراک، افزایش 2 برابری طرح های مشارکتی، افزایش سه برابری میزان مشارکت شهروندان در راه اندازی موزه های تخصصی بخشی از اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی است
در حوزه گردشگری نیز رشد 27 درصدی تاسیسات گردشگری، 21 درصدی اشغال تخت، 11 درصدی مسافران و گردشگران ورودی، 49 درصدی سرمایه گذاری در بخش گردشگری، 40 درصدی فعالیت های تبلیغات و بازاریابی و 30 درصدی برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها رخ داده است.
ساخت و راه اندازی چهار بازارچه دائمی صنایع دستی، آغاز عملیات اجرایی 9 بازارچه دائمی صنایع دستی، صدور یکهزار و 171 فقره پروانه تولید انفرادی، صدور 508 فقره مجوز مشاغل خانگی، محقق شدن بیمه 589 نفر از هنرمندان صنایع دستی و برپایی 59 بازارچه موقت صنایع دستی و آموزش یک هزار و 376 نفر از هنرجویان صنایع دستی در استان مرکزی از دستاوردها در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی به شمار می رود.
در همین راستا به واسطه تلاش های صورت گرفته مجموعه میراث فرهنگی استان مرکزی کسب رتبه اول کشوری در ساخت و راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی، کسب رتبه دوم در بین استان های کشور در ثبت 120 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و ثبت یک اثر جهانی، دریافت 40 فقره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، دریافت 2 نشان مالکیت معنوی و دریافت سه فقره درجه هنری به عنوان بخشی از ثمرات اقدامات صورت گرفته محسوب می شود.
استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 99 هزار نفر با 12 شهرستان به عنوان یکی از چهار قطب صنعتی کشور در مرکز ایران واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.