دکتر علی مطهری دوشنبه در جمع دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود:انتخابات مظهر دخالت در سرنوشت است، برخی فکر می کنند راه اصلاح امور وجود ندارد و با ساختار کنونی جامعه اصلاحات امکانپذیر نیست و هر تحرک انتخاباتی را بی فایده می دانند،این تفکر غلط است.
وی ادامه داد: ما براساس انتخابات و رای می توانیم رئیس جمهوری خوش فکری را به منظور اصلاح امور انتخاب کنیم.
مطهری بیان کرد: انتخابات مظهر جمهوریت و دموکراسی در کشور است، نظام جمهوری اسلامی با کلمه جمهوریت و اسلامیت عجین شده، ما دموکراسی مطلق نداریم هر مردمی و هر ملتی یک ایدئولوژی، مکتب، فرهنگ و آداب و رسوم خاص دارد و مکتب کشور ایران اسلامی است و دموکراسی نیز مقید به اسلام می باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اهمیت انتخابات در کشور بسیار بالاست و باید توجه کردبا انتخابات حافظ جمهوریت می شویم واصل ولایت فقیه و شورای نگهبان حافظ اسلامیت نظام ما هستند و از این فرصت باید استفاده کرد.
مطهری اظهار کرد: راهی جز انتخابات برای تغییر و اصلاحات نیست و باید از این مجال بهره مند شویم البته در روند رقابت های انتخاباتی اتفاقاتی رخ داده است که باید آسیب شناسی شود.
وی، در ادامه به فضای انتخاباتی کشور اشاره کرد و گفت: مسئله دخالت در سرنوشت خود و پیوند دین و سیاست موتور محرکه نهضت اسلامی ماست، زمانی نهضت اسلامی ایران در 1356 اوج گرفت که امام راحل گفتند دخالت در سرنوشت را یک تکلیف برای همه مردم مطرح کرد و حتی زنان نیز برای حضور در تظاهرات نیاز به اجازه شوهران نداشتند و این مسئله باعث حضور گسترده ای در این نهضت شد و تظاهرات بزرگی شکل گرفت و با این حکم امام راحل نهضت اسلامی را به پیروزی رساند.
مطهری اظهار کرد: مشارکت در انتخابات امری حائز اهمیت است، اینکه عنوان شود 80 درصد واجدان شرایط رای در انتخابات شرکت کردند قطع نظر از انتخاب فردی خاص افتخار بزرگی برای کشور رقم می زند و این حضور برای آینده سیاسی و امنیتی کشور با اهمیت است.
وی، انتخاب اصلح را یکی از موضوعات اصلی در آستانه انتخابات دانست و گفت: بدون هر گونه تعصب باید شخصیت کاندیدا های را بررسی کرد، احساس می شود برخی افراد شخصیت یک رئیس جمهوری را ندارند کسی که به هر وسیله ای خواهان این مقام است تنها شخصیت خود را خراب می کند و اگر به این مقام نیز برسد همچنان از همین جنس کارها را انجام خواهد داد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از بین کاندیداهای فعلی آقای روحانی را اصلح می دانم و برای این امر نیز دلیل دارم، دولت فعلی در شرایطی کشور را تحویل گرفت که با نابسامانی بزرگ انتخاباتی و بی انضباطی مالی مواجه بود و امروز با همه مشکلات توانسته انضباط مالی را در کشور ایجاد کند.
مطهری گفت: دولت با ثبات نسبی قیمت ها آرامش را در حوزه اقتصاد و بازار کشور ایجاد کرده است، البته نقایص وجود دارد اما در مجموع عملکرد خوبی داشته است.
وی ادامه داد: شرایط امروز کشور با دنیا نیز یکی از دلایل برای انتخاب روحانی است، مسئله برجام تحولات منطقه و دولت فعلی آمریکا نشان می دهد که ما در نیمه راه هستیم و ادامه این راه با دولت فعلی به مصلحت است.
مطهری گفت: بالا بردن آستانه تحمل در مقابل مخالفان و منتقدان و استقبال از آنان با روی گشاده بخشی از تفکر آگاهانه مشارکت در سرنوشت است.
او با اشاره به سیره امیرمومنان (ع)در مقابل مخالفان خود گفت: حضرت علی(ع) به عنوان حاکم مسلمانان که بخشی از این حکومت، ایران و بخش دیگر آن مصر بود در بالای منبر در مقابل شعارهای خوارج علیه خود هیچ گاه اجازه تعرض نداد.
وی ادامه داد: مخالفانی که حضرت علی(ع) را به دلیل پذیرفتن ماجرای حکمیت کافر می دانستند پشت سر ایشان نماز نمی خواندند در میان نماز ایشان اخلال می کردند اما امام علی (ع) هیچ گاه متعرض آنان نشد و مخالفش را محکوم به شلاق و زندان نکرد، حقوق بیت المال برای مخالفان جاری بود و تنها زمانی که آنان دست به سلاح شدند به دلیل برهم خوردن امنیت جامعه با این قشر وارد جنگ نهروان شد.
مطهری بیان کرد: باید در مواجهه با مخالفان خو شرو بود،دموکراسی که بر آن بسیار تاکید می شود در دل اسلام و سیره ائمه وجود دارد و باید پیرو راستین آن باشیم.
وی با بیان بخشی از زندگی امام صادق (ع) که با مخالفان خود، رفتاری ملایم داشت گفت:اسلام با این شیوه پیشرفت کرده و اگر مزاحم نظر مخالفان می شدند امروز اثری از اسلامی باقی نبود.
وی گفت: شهید مطهری همواره بر آزادی تفکر و بیان تاکید داشت و هشدار می داد که مبادا جوانان انقلابی ما برای دفاع از انقلاب از اظهار نظر مخالفان جلوگیری کنند بلکه باید راه دفاع از اسلام و انقلاب را در آزادی دادن به مخالفان و منتقدان پی بگیرند و نقدها بشنوند و پاسخ دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: شهید مطهری قبل از انقلاب در دانشکده الهیات پیشنهاد داد که یک استاد مارکسیست در دانشکده تدریس کند و ما نیز در کنار او حرف های دین خود را بزنیم و این چنین دانشجویان مکتب های مختلف را شناختند و این شهید تا این مرز قائل به آزادی بیان بودند.
وی اظهار کرد:حتی احزاب غیر اسلامی در جمهوری اسلامی دایره آزادی دارند البته در قانون اساسی چنین چیزی نداریم اما نظر شهید مطهری این بود که احزاب غیراسلامی مانند حزب کمونیست نیز می توانند در جمهوری اسلامی جای داشته باشند مشروط بر اینکه با تابلو خود به میدان بیایند و این چنین نباشد که عکس امام به دست گیرند و با آیات قرآن و نهج البلاغه بیایند و مردم را فریب دهند.
مطهری گفت: در دانشگاه های ما این مسائل و انتقادات نباید مشکلی داشته باشند و باید اجازه داد که افراد آزادانه حرف های خود بزنند، ترس از اجازه سخن گفتن به مخالف بی جهت است، باید حرف ها را زد و در این شرایط به این امر می رسیم که اختلاف اساسی در بین نیست.
مطهری اضافه کرد: خود مقام معظم رهبری نیز چندین بار گفته اند و اجازه بیان نظرات مخالف را داده اند البته در مباحثی همچون صدور حکم حکومتی و حکم جهاد از سوی معظم له جای بحث وجود ندارد، در مباحث تخصصی افراد می توانند با اصول و ضوابط مسائل را مطرح کنند.
وی بیان کرد: نباید برای اهداف مقدس از ابزار و وسیله غیرمقدس و نامشروع استفاده شود و برای اهداف مقدسی از دروغ استفاده کرد و اسلام نیز چنین اجازه را نمی دهند و حتی برای حادثه کربلا با توسل به دروغ اشک مردم را درآورد، باید با توجه به سیره ائمه خود مسیر را پیش رویم.
مطهری تاکید کرد: روحانی چهار سال تجربه کاری بزرگی در کشور دارد و انتخاب کسی که سابقه اجرایی و حتی نمایندگی ندارد، در شرایط کنونی ریسک بزرگی به شمار می رود.
وی گفت: همواره دور دوم دولت ها موفق تر بوده است چون دغدغه رای مردم را ندارند و آزاد و مستقل عمل می کنند و دولت امروز بسیاری از امور فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی را به نیمه راه رسانده است البته نقدهایی به حوزه فرهنگ وارد است اما نباید نیمه راه را رها کنیم و امید است با حضور پرشور در روز جمعه انتخاب اصلح را داشته باشیم.
رئیس ستاد انتخابات دکتر حسن روحانی در استان مرکزی نیز در این برنامه عنوان کرد: از دو جریان موجود در کشور دلواپسان همواره نگران منافع خود هستند و جریان دیگر امید به آینده درخشان ایران دارند.
رضا آستانه گفت: جریان دلواپس در عرصه های مختلف در مجلس هفتم، هشتم و نهم امتحان خود را پس داده است و از عهده کار بر نیامده و گواه آن کارنامه دولت نهم و دهم است که کشور را به پرتگاه برد.
وی افزود: حکومت براساس قانون اساسی مشروعیت از رای مردم می گیرند و آرای مردمی به کارگزاران قدرت می دهد ،کسی که انتخاب می شود ارباب مردم نیست بلکه کارگزار است و رای مردم ضامن امنیت، پیشرفت و آینده درخشان کشور است.
به گزارش ایرنا، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه انتخاباتی گفت: در فضای انتخاباتی که همه نامزدها برنامه های خود بیان می کنند از روحانی حمایت می کنم و فارغ از تعصبات نسبت به مسائل با رصد امور و مقایسه بین کاندیداها تداوم کار دولت فعلی را مصلحت کشور می دانم.
سید مهدی مقدسی بیان کرد: به تازگی اطلاعاتی درباره رشد اقتصادی کشورها در دنیا که چین با بیشترین رشد اقتصادی و تنها 10 درصد در رای این لیست قرار دارد اما برخی نامزدها از رشد 26 درصدی صحبت می کنند که من در کره زمین چنین رشدی را سراغ ندارم.
وی افزود: همه نامزدهای انتخابی محترم هستند اما، باید صادقانه با مردم صحبت کنند و وعده های عملی بدهند مجلس برنامه ششم توسعه را تصویب کرده است و داوطلبان باید در مسیر قانون عمل کنند و وعده دهند.
وی یادآور شد: رشد چهار تا پنج درصدی یارانه برخلاف قانون غیرممکن است و نباید بیان شود چون در جامعه توقع ایجاد می کند ما نمی خواهیم ونزوئلای دوم شویم.
مقدسی بیان کرد: سیاست خارجی کشور با هدایت دولت یازدهم مسیر ایران هراسی را به جایگاه مهم عقلانیت رساند و نمی خواهیم که سمت و سوی منطق با روش های دیگر تغییر کند.
وی گفت: روز جمعه با حضور معنادار مردم حماسه دیگری رقم می خوردد و شنبه جشن پیروزی را برگزار خواهیم کرد ما پایبند به رای مردم هستیم چراکه میزان رای ملت است اما، مردم باید تحقیق کنند و گزینه اصلح را تمیز دهند ما به احترام نامزدها و حامیان آنان اعتقاد داریم و هرکس می تواند نظر خود را آزادانه بیان کند اما، نباید از شرکت رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در نشست ها ترسید.
6992/6013/ 1876
خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشار دهنده:غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.