به گزارش ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه اراک در این آیین گفت: فردوسی از جمله شاعران ملی و جهانی محسوب می شود که درون مایه های شعری و ادبی آن همانند حافظ و مولانا پیامی جهانی دارد.
حسن حیدری افزود: توسعه روز افزون استفاده از فضای مجازی منجر به دور شدن از متون و کتب ادبی شده که این امر نیز خود عامل اساسی در سطحی نگری و گسترش سواد بصری است.
وی بیان کرد: شاهنامه متنی است که در سه سطح فکری، ارزش های ادبی و زبان برتر بوده که در سطح ارزش های بیانی به صورت عمیق به بررسی کارشناسی نیاز دارد.
حیدری عنوان کرد: شاهنامه فردوسی، کتاب حکمت، گفت و گو، انعکاس تمدن و چند صدایی است که باید مورد بررسی بیشتر صاحبنظران و علاقمندان به عرصه ادب و هنر قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با اشاره به این امر که بسیاری از آرایه های ادبی در زبان فارسی در اثر تکرار به بلاغت می رسد، افزود: ضرباهنگ موجود در متن های این کتاب نیز برگرفته از آرایه های ادبی مناسب و قوه تشخیص شاعر است.
مدیر گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک نیز در این آیین اظهار کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی از جایگاه و منزلت ویژه برخوردار است به گونه ای که شاعر انگلیسی متعلق به قرن 14 این فرد را پدر شعر انگلیسی نامیده است.
موسی احمدیان بیان کرد: عظمت، چندگانگی اندیشه های او نشان می دهد که ما باید به ابعاد شناخته نشده این کتاب نیز بپردازیم.
احمدیان گفت: این کتاب نباید تنها از نظر بعد حماسی بررسی شود بلکه حکمت، عرفان، آرایه های ادبی و ذوق هنری نیز از دیگر مباحث مهم و قابل بررسی در این کتاب است.
وی خاطر نشان کرد: برای بررسی موارد خاص در اثر شاهنامه می توان از ادبیات تطبیقی استفاده کرد .
25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نامگذاری شده است.
7114/3075/خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.