به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در اراک افزود: دست و پای کشور در ابتدای فعالیت دولت بسته بود در چند تحریم بین المللی گرفتار بودیم.
وی بیان کرد: تنها یک سال است که مسیر حرکت و توسعه در کشور هموار شده است و بیش از 20 واحد سرمایه گذار خارجی در بخش صنعت کشور به بهره برداری رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در هفته های پیشین یک سرمایه گذار ایتالیایی برای ساخت ماشین آلات صنایع فولاد ایران وارد عمل شده که در این راستا تمام ماشین آلات صنایع فولاد مبارکه جدید خریداری شده و فولادهای دیگر نیز انجام می شود.
نعمت زاده اظهار کرد: برنامه ریزی برای مشارکت 50 درصدی سایپا کاشان با شرکت سیتروئن در دستور کار قرار گرفته و مقرر است که شرکت رنو نیز در شهرستان ساوه استان مرکزی سرمایه گذاری کند.
وی گفت: براساس چشم انداز توسعه اقتصادی تدوین شده ، برنامه ریزی ورود فناوری های نوین خودرو در بخش های مختلف از جمله موتور سازی و گیربکس در دستور کار قرار گیرد و راهبرد صادرات تبیین شود.
به گفته نعمت زاده خودروهایی که هنوز وارد بازار نشده در ایران تولید می شوند و برخی از آنها در مرحله طراحی نهایی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: روز گذشته یکی از آقایان در مناظره تلویزیونی اعلام کرد که کارها از جمله درآمد افراد کم درآمد را چرا نمایشی کردید، که نفر دیگری گفت: در آن زمان یک میلیون بشکه نفت صادر می شد.
نعمت زاده گفت: صادرات نفت به 2 و نیم میلیون بشکه رسیده و بودجه در مجلس اضافه شده تا توانایی این کار صورت گرفته، مگر بدون قانون که می توان پول چاپ و توزیع کرد؟
وی بیان کرد: درآمدهای نفتی کشور تقریبا 2 برابر شده است و طبیعی است که اقدامات ارزشمندی در راستای توسعه و خدمات به کشور و مردم به منصه ظهور برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اقدامات و خدماتع دولت یازدهم ارتباطی به برنامه های نمایشی ندارد، مگر رئیس جمهوری می تواند بودجه را سه برابر کند؟ نمی دانم آیا به این مطالب آگاهی دارند و بیان می کنند یا از آن بی خبرند.
نعمت زاده گفت: مسئولان کارهای مثبت را با قوت انجام دهند و بدانید که اقدام های مثبت ماندگار است و مهم کار کردن برای رضای خداوند است.
وی تاکید کرد: هر چه مسئولیت بپذیرید به همان مقدار در ثواب آن شریک هستید و این همه در قرآن کریم به اعمال صالح سفارش شده و در واقع تمام این اقدامات در دولت یازدهم، مصداق واقعی اعمال نیک است.
نعمت زاده اظهار کرد: سایپا برای خطوط تولید نیازمند واردات ورق از خارج کشور بود اما بخشی از ورق آن در فولاد مبارکه تولید شد و در نهایت هشت هزار تن ورقی که مقرر بود سایپا از خارج وارد کند، در داخل به تولید رسید.
وی گفت: با این گونه اقدام ها در دولت هم رونق تولید به بخش صنعت بازگشته و هم از توان سرمایه و نیروی داخلی در جهت توسعه اقتصادی استفاده شده است و استان مرکزی نیز می تواند در این عرصه برجسته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شد فردی با وجود اینکه در سال 56 بازنشسته شده اما حقوق بازنشستگی ندارد و به غلط در سال 58 این فرد بازخرید شده است.
وی گفت: سال گذشته تلاش شد تا حقوق بازنشستگی و معوقات از سال 58 تا 94 برای این فرد پرداخت شود و شخصا از این فرد به جای افرادی که این اشتباه را انجام دادند، عذرخواهی کردم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کشور در بسیاری از زمینه های مختلف، استعدادهای بالقوه ای دارد و ممیز مالیاتی باید به نحوی عمل کند که صنعت رونق بیشتری داشته باشد.
نعمت زاده اظهار کرد: برای اینکه صنایع صادرات محور شوند، ضرورت دارد که بحث بهسازی و نوسازی این صنایع مورد توجه قرار گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: با تعاملی که در کشور زیر سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ایجاد شده، مسئولان باید چه در این دولت و چه در دولت های آینده خدمتگذاران خوبی برای مردم و جامعه باشند.
نعمت زاده تصریح کرد: بحث برنامه ششم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این برنامه راهبردی عملیاتی برای چشم انداز چند سال آینده کشور است.
وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی نیز از برنامه های مهم امسال است که در چند نشست در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مواردی بررسی و تصویب شد که توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب با تاکید بر تداوم اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال است و اگر این 2 مولفه مورد توجه قرار گیرد سایر امور در کنار آنها حاصل می شود.
نعمت زاده بیان کرد: تمام تجارب مثبت این نظام که در حوزه اقتصاد به دست آمده چکیده ای از سیاست های بسیار ضروری است که باید با جدیت دنبال شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی را درون زایی، برون نگری، مردمی بودن، دانش بنیانی و عدالت خواهی معرفی فرمودند و این موارد مقولاتی است که در هر اقتصاد سالم و پویا باید دنبال شود.
وی عنوان کرد: آلمان و ژاپن مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی هستند چرا که با وجود ویرانی های جنگ جهانی دوم تصمیم بر رونق توسعه و عمران و آبادانی کشور گرفتند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:
وی گفت: در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی، گزارش هایی ارایه شد که به حق اقدام های موثری در راستای توسعه کشور صورت گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: آنهایی که فکر می کنند در کشور کار نشده، گزارش های دستگاه های مختلف را مطالعه کنند و تفاوت ها را ببینند.
نعمت زاده بیان کرد: تهران با وجود اینکه 30 تا 35 درصد صنعت کشور را داراست اما رتبه نخست کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و استان مرکزی نیز در این راستا جزو 10 استان برتر کشور است.
وی گفت: آمارها نشان می دهد بر خلاف تبلیغات سوء که عده ای در اوایل انقلاب ابراز کردند، صنعت مکمل بخش کشاورزی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز بسیاری از کشورهای مطرح صنعتی جهان از آمریکا در کشاورزی نیز شاخص های عملکردی بالایی دارند.
وی بیان کرد: کشورهای آمریکایی که 30 درصد تولیدات ناخالص داخلی آنها بخش کشاورزی است، هم در فقر زندگی می کنند، هم صنعت و تکنولوژی ندارند، اما کشور آلمان که یک و 6 دهم درصد جی .دی. پی آن کشاورزی است، 27 تا 28 میلیون تن غله تولید می کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برخی افراد اعلام می کنند که صنعت خوابیده و راکد است اما وزیر نیرو در نشستی اعلام کردند که رشد مصرف برق صنعتی کشور به 10 درصد رسیده و این نشان از تولید است.
وی گفت: یک عده نمی خواهند این پیشرفت ها و کارهای انجام شده را ببینند، این افراد چه دشمنی دارند؟ این تولیدات و اقدام ها توسط فرزندان خود شما، اقوام و بستگان انجام می شود چرا نمی توانید ببینید؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اینجانب قبل از رای اعتماد از مجلس، برای تامین کالای اساسی کشور، ماموریتی داشتم و مدتی بعد در نشستی مشخص شد که بیشتر از چند هفته در کشور کالای اساسی در بیشتر استان ها وجود ندارد.
وی بیان کرد: هم اکنون حدود سه تن گندم مازاد در کشور وجود دارد و کالاهای اساسی در تمام انبارهای خصوصی و دولتی کشور وجود دارد و هیچ کمبودی نیست و این امر جای شکر دارد یا ناشکری؟
بازدید از شرکت تولیدی یاسان، نشست با نخبگان دانشگاه صنعتی اراک، بازدید از شرکت پارس جهد و حضور در آیین تجلیل از کارآفرینان کسب و کار از دیگر برنامه های محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به اراک است.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از دو هزار و 900 واحد صنعتی فعال دارد.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.