محسن محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: 320 بندخاکی کوتاه و متوسط و هزار و 800 مورد بند های خشکه چین در سرشاخه های بالادست در شازند وجود دارد که تمامی آن ها در پی بارندگی های اخیر مملو از آب است.
وی افزود: شازند از موفق ترین شهرستان های استان در مدیریت حوزه آبخیزداری و ساخت سازه های آبخیزداری است و با توجه به اینکه بارندگی شهرستان از میانگین استان بالاتر است وجود سازه های آبخیزداری نقش کلیدی در کنترل روان آب ها و آب های سطحی، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، تقویت آب قنوات و جلوگیری از وقوع سیلاب دارند.
محمدی گفت: در کنار سازه های آبخیزداری و اقدامات بیولوژیکی همچون ایجاد بانکت در مناطق مختلف شهرستان احتمال وقوع خسارت ناشی از سیل کاهش یافته و با اجرای عملیات های بیومکانیکی پتانسیل بهره برداری از منابع آب به 100 در درصد رسیده است و روان آب های دامنه کوه های شهرستان نیز به صورت کامل جذب و کنترل می شود .
وی توضیح داد: سازه های آبخیز شازند در بهار پارسال 80 درصد آبگیری شده بود.
وی، با اشاره به وجود 190 مورد بندگابیونی و سنگ و ملات در شهرستان گفت: کلیه سازه ها و بندهای خاکی شهرستان مانع وقوع سیلاب ناشی از بارندگی های هفته اخیر شد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند عنوان کرد: وجود سازه های به صورت مستقیم و ملموس در تامین آب آشامیدنی برخی روستاها تاثیرگذار است و با آبگیری کامل این سازه ها در بهار 96امسال معضل کم ابی منتفی است و حتی تاثیرگذاری این سازه ها در مناطق دور دست از سازه های آبخیزداری را می توان به وضوح شاهد بود.
محمدی بیان کرد: در سال های اخیر موضوع مرمت و همچنین افزایش ارتفاع سازه ها برای ارتقای پتانسیل آبگیری مطرح شده است و چهار سازه جدید آبخیزداری نیز در این شهرستان ایجاد شده است.
شهرستان شازند به عنوان یکی از توابع استان مرکزی با جمعیت بیش از 117 هزار نفری در 33 کیلومتری غرب اراک واقع شده است:
6992/6013/ خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.