به گزارش ایرنا، محمد بهاروند روز سه شنبه در همایش توجیهی نامزدهای شورای اسلامی شهر ساوه افزود: زیر پا گذاشتن قانون و تبلیغات در موعد غیر رسمی در دوره های گذشته انتخابات ملاکی بوده که صلاحیت بسیاری از نامزهای ثبت نامی در انتخابات شهر و روستا تایید نشده است.
وی اظهار کرد: نامزدی که به حریم قانون و مولفه های اخلاقی پایبند نباشد برای تصاحب کرسی شورا مناسب نیست چرا که پایه تصمیم سازی در پارلمان های منطقه ای احترام به قانون است.
فرماندار ساوه، یادآور شد: رفتارهای تبلیغی نامزدها و شیوه های معرفی و پرهیز از ریخت پاش های غیرضروری و ایجاد بی نظمی در محیط شهری از مولفه هایی است که مردم باید در سنجش صلاحیت نامزدها و انتخاب آنان برای راهیابی به شوراهای اسلامی به آن توجه کنند.
بهاروند یادآورشد: هدف از تبلیغات معرفی توانمندی و سوابق نامزدها به مردم برای جلب ارای عمومی است و می طلبد نامزدها در تبلیغات محیطی با رعایت اصول و ضوابط از مخشوش کردن چهره شهرها بپرهیزند و اقلام تبلیغی خود را در مکان های تعبیه شده از سوی مدیریت شهری عرضه کنند.
وی ادامه داد: همکاری مطلوب هیات نظارت در بررسی صلاحیت ها نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی در این دوره موجب شده تمامی روستاهای ساوه به حد نصاب انتخابات برسند و فرایند رای گیری در آن ها برگزار شود.
معاون استاندار مرکزی تاکید کرد: در بررسی صلاحیت نامزدهای شورای اسلامی شهرها نیز همکاری تنگاتنگی بین عوامل اجرایی و نظارتی بود و با حرکت در مسیر قانون کمترین رد صلاحیت ها رخ داد.
بهاروند، ارزش گذاری به رای و نظر مردم را از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: تمامی راه حل های قانونی برای احقاق حقوق نامزدها مشخص و تبیین شده است.
وی تاکید کرد: کاندیداها برای جلب آرای مردم از تهمت، افترا و تخریب دیگران خودداری کنند چراکه پیروزی در انتخابات با استفاده از این اعمال نادرست عین شکست است.
وی گفت: شعارهایی که محقق نشود موجب بدبینی مردم به نظام است، بنابراین نامزدهای انتخاباتی در این خصوص توجه ویژه داشته باشند و به شعور مردم احترام بگذارند.
به گفته بهاروند حضور حداکثری مردم در انتخابات، رای به نظام و موجب ناامیدی دشمن خواهد شد و نامزدها نیز در تشویق مردم برای حضور در پای صندوق های رای نقش موثری ایفا می کنند.
عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات استان مرکزی نیز فضای انتخاباتی استان مرکزی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مردم مطمن باشند به هیچ عنوان و در هیچ مرحله ای از انتخابات، از نامزد خاصی جانبداری نمی شود و انتخابات برمدار صحت و قانون جریان دارد.
محمدرضا منصوری افزود: نباید شائبه ایجاد شود که مسئولان برگزاری انتخابات له یا علیه کاندیدای خاصی اقدام می کنند چراکه این امر سخنی خلاف واقع است.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی امنیت و اطمینان کامل به دستگاه قضایی از برکات بزرگ نظام در ساوه محسوب می شود و مردم باید مطمن شوند تمامی نامزدها تسلیم نتیجه انتخابات می شوند.
وی گفت: تمامی افرادی که وارد عرصه انتخابات شدند از طریق مراجع چهارگانه ارزیابی شده اند وهر مسئله در گذشته این افراد بازبینی شده اما نتیجه تایید صلاحیت ها به خود افراد اعلام می شود.
منصوری ادامه داد: بی اخلاقی و تبلیغات زودهنگام پذیرفتنی نیست و نامزدها نباید برای حضور در پارلمان شهری به این موارد روی بیاورند چراکه ثابت شدن این تخلف ها بر ادامه فعالیت داوطلبان تاثیر خواهد داشت.
رئیس دادگستری ساوه نیز گفت: بر خلاف آنچه در محافل عمومی گفته می شود، رد صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستای ساوه بالا نبود.
هادی ملکی افزود: بر اساس برخی گزارش ها، عده ای از داوطلبان تبلیغات را پیش از موعد آغاز کرده اند که به آنان تذکر داده شد چراکه دستگاه قضایی تمایلی به تشکیل پرونده در این ارتباط ندارد.
وی ادامه داد: بسیاری از موارد تخلفاتی نامزدها با تذکر برطرف شد و دستگاه قضایی در صورت لزوم و التزام نداشتن نامزدها به قانون نسبت به تشکیل پرونده و پیگیری تخلفات اقدام خواهد کرد.
رئیس دادگستری ساوه گفت: در انتخابات شوراهای اسلامی چنانچه گزارش موثقی از جرم یا تخلف نامزد دریافت شود، با قاطعیت برخورد می شود.
ملکی با تاکید بر افزایش آستانه تحمل طرفداران نامزدهای شوراهای اسلامی بیان کرد: مرجع تشخصیص اتفاقات رخ داده در شوراهای قبلی دستگاه قضایی است و نامزدها و طرفداران آنان حق ورود به این مطالب و موضوعات را ندارند.
وی تذکر داد: نامزدها و طرفداران آنان در زمان انتخابات حاشیه سازی نکنند، پس از اعلام نتایج نیز هر آنچه از صندوق ها بیرون می اید باید تمکین شود و در صورت هرگونه اعتراض، مراتب باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود.
یک هزار و 58 داوطلب تا پایان مهلت قانونی نام نویسی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان ثبت نام کردند.
174 نفر برای عضویت در پنجمین دوره شورای شهر ساوه داوطلب شده بودند که با انصراف 10 نفر از این تعداد، بررسی صلاحیت 164 نفر انجام شد.
از مجموع 127 داوطلب تایید شده 105 نفر معادل 82.5 درصد مرد و 22 نفر معادل 17.5 درصد زن هستند.
انتخابات شورای اسلامی در چهار شهر ساوه، نوبران، غرق آباد و آوه و 128 روستای این شهرستان برگزار می شود.
حدود چهار هزار نفر در حوزه های نظارت، اجرایی و انتظامات کار برگزاری انتخابات 29 اردیبشهت ماه در این شهرستان را بر عهده دارند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت در شهرستان ساوه برگزار می شود.
7269/6013/خبرنگار: الهام بابایی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.