به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی افزود: شرکت های توزیع برق،آب منطقه ای و آب و فاضلاب روستایی استان باید برای تحقق این برنامه همه ظرفیت های را به کار بگیرند.
وی ادامه داد: منابع آب زیرزمینی محدوداست و استقرار مدیریت هوشمند مصرف که بخش مهم آن در تصب سازه های آبی مانند چاه ها و قنوات است باید با جدیت دنبال شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: میزان آب قابل برنامه ریزی برای استحصال از آبخوان های زیرزمینی دارای محدودیت است و به منظور حفظ منابع آبی استان باید بخش قابل توجهی از آب نفوذ یافته به آبخوان ها ذخیره شود.
وی گفت: با استفاده از کنتور هوشمند فهام میزان آب اندازه گیری شده توسط کنتور حجمی به وسیله نرم افزار نصب شده روی آن مخابره می شود و این اطلاعات توسط کنتور محاسبه می شود و بر اساس آن میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم داده شده و در صورت بی توجهی پیگیری قانونی لازم صورت می گیرد.
فیلی بیان کرد: با توجه به بارش نزورات آسمانی در زمستان سال گذشته و بهار امسال، تمامی سد ها و بندهای خاکی در نقاط مختلف استان سرریز شده اند و دستگاه های مسئول باید برای حفظ این منابع آبی ارزشمند برنامه ریزی های مدون داشته باشند.
وی گفت: ذخیره سازی های در سدهای کمال صالح و الغدیر ساوه به عنوان منابع اصلی تامین آب شرب در استان مرکزی انجام شده و بدون شک امسال دغدغه تامین آب شرب وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اصلاح الگوی کشت را یکی از مهمترین راه های حفظ منابع آبی دانست و گفت: انواع کشت های جالیزی آب بر مانند هندوانه به دلیل مصرف بالای آب و به جا گذاشتن پسماند های پلاستیکی در محیط زیست هیچ توجهی نداشته و سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به صدور مجوز کشت این محصول به کشاورزان تجدید نظر کند.
بیش از بیش از 12 هزار سازه آبخیزداری با ظرفیت 86 میلیون متر مکعب در استان مرکزی وجود دارد.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.