حسن پلارک روز پنجشنبه در همایش استانی هیات امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی بیت امام خمینی در خمین ،افزود چهار طرح توسعه ای بزرگ عتبات عالیات توسط دوستداران اهل بیت در ایران در دست اجرا است که بزرگترین آن طرح جدید حرم مطهرعلوی به نام صحن حضرت زهرا(س) است.
وی ادامه داد: طرح صحن حضرت زهرا(س) در زمینی به طول 400 متر مربع و عرض 150 متر مربع و زیر بنای 220 هزار متر مربع در ضلع غربی حرم در حال ساخت است.
وی اظهارکرد: طرح دیگر نیز بازسازی و توسعه حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
وی ، طرح توسعه حرم سید الشهدا (ع)و ترفیع گنبد آن را از دیگر برنامه های مهم در عتبات عالیات عنوان کرد و ادامه داد: این طرح شامل چهار صحن است که صحن اول شروع شده و پیش بینی می شود تا پنج سال آینده تکمیل شود.
پلارک افزود: طرح توسعه حرم سیدالشهدا (ع) در چهار مرحله اجرا می شود و با بهره‌برداری از آن، فضای موجود بیش از 30 برابر افزایش می‌یابد.
وی افزود: براساس این طرح توسعه 38 هکتاری، در اطراف حرم امام حسین(ع) سه صحن ایجاد می‌شود که در مرحله اول فقط نیمی از صحن حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) با عنوان طرح صحن عقیله بنی هاشم(س) ساخته می‌شود.
پلارک گفت: با توجه به زمین‌های تملک شده از سوی عتبه حسینی، درمرحله نخست زمینی به مساحت پنج هکتار تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شد و عملیات اجرایی آن بیش از یک سال است که آغاز شده است.
وی افزود: با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در کربلا، باید پیش از انجام عملیات گودبرداری، محدوده اجرای پروژه تبدیل به یک استخر خشک می‌شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ادامه داد: به این منظور متخصصان ایرانی با استفاده از دستگاه‌های هیدروفرز در حال ایجاد دیوار آب‌بند به عمق بیش از 30 و عرض یک متر در محدوده طرح هستند.
وی تصریح کرد: با تکمیل صحن عقیله بنی هاشم(س) که برنامه 6 ساله برای آن در نظر گرفته شده است، حدود 230 هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور افزود: طرح مهم دیگر ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلا، معراج یا ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) است که براساس آن گنبد جدیدی که حدود هفت متر و نیم از گنبد کنونی بلندتر است، نصب خواهد ‌شد.
پلارک خاطرنشان کرد: پیش از نصب گنبد جدید لازم بود تا ستون‌ها و دیواره حرم مطهر لاغرسازی و تقویت شود که مردم دوستدار اهل بیت استان کرمان مسئولیت اجرای این پروژه پیچیده فنی را برعهده گرفتند.
پلارک، توسعه حرمین امامین عسکریین (ع)و حرمین امامین جوادیین(ع) را از دیگر طرح های در دست اجرا بیان کرد و افزود: مطالعات طرح امامین عسکریین (ع)اجرا شده و مطالعات میدانی و تملک زمین تا شعاع 300 متری حرم نیز در دست اجرا است.
وی ادامه داد: تکیه گاه اصلی در ساخت و تامین هزینه های بازسازی اماکن مقدس کمک‌های مردمی است و هر استانی آمادگی داشته باشد بر اساس جمعیت و سرانه درآمدی، سقف تکلیفی برای آن مشخص می‌شود.
وی بیان کرد: استان مرکزی در تامین سنگ برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات رتبه اول را در کشور دارد.
وی اظهارکرد: 509 ستون سنگی و بخش های جانبی آن پارسال در کارگاه های شهرستان محلات ساخته و برای بازسازی صحن حضرت زهرا (س) به نجف اشراف ارسال شد.
وی افزود: محلات ساخت 604 پایه ستون سنگی را برای بازسازی صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف متعهد شده که تاکنون 563 ستون کامل معادل 95 درصد تعهدات ساخته و برای نصب ارسال شده است.
وی اظهارکرد: تمامی تعهد این شهرستان برای ساخت ستون صحن حضرت زهرا (س) تا مرداد ماه انجام می شود..
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی نیز در این آیین گفت: 78 درصد از تعهد این استان در جمع آوری کمک های مردمی برای بازسازی عتبات عالیات در سال گذشته محقق شد.
خلیل نجفی نظام آبادی افزود: یک هزار و 200 خادم در بقاع متبرکه در مناسبت های مختلف اهداف ستاد را ترویج وکمک های مردمی را جمع آوری می کنند.
نجفی نظام آبادی افزود: در 12 شهرستان ، بیش از 60 شهر و 33 بخش و دهستان در استان مرکزی ستاد بازسازی عتبات عالیات فعال است.
وی اظهار کرد: حفظ رتبه برتردر کشور و استفاده از ظرفیت خیران بخصوص در حوزه سنگ محلات از اهداف مهم ستاد بازسازی دراستان مرکزی است.
نجفی با اشاره به تلاش استان در سال گذشته برای برگزاری اجتماع بزرگ اربعین خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن موکب ها در سال چاری دستور کار این ستاد قرار دارد.
حجت الاسلام حسینی امام جمعه خمین نیز در این مراسم گفت:از طریق ولایت و امامت می توان به توحید دست یافت و خدمت به اهل بیت(ع) نشان دهنده ولایت پذیری است.
فرماندار خمین نیز گفت: این شهرستان پارسال در جمع آوری مشارکت های مردمی رتبه نخست را در استان مرکزی کسب کرد.
سید مهدی ساداتی افزود: تعهد ستاد عتبات عالیات این شهرستان یک میلیارد و 600 میلیون ریال بود که 95 درصد آن معادل بیشترین میزان در سطح استان مرکزی محقق شده است.
وی اظهارکرد: سال گذشته رتبه یک میلیارد و 480 میلیون ریال کمک های مردمی و نذورات این شهرستان برای بازسازی عتبات عالیات جمع آوری شد.
وی ادامه داد: 280 میلیون ریال از کمک ها در این شهرستان طلا، جواهرات و خشت طلا است که ارزش هر خشت 20 میلیون ریال است.
وی بیان کرد: جمع آوری کمک ها و نذورات مردمی این شهرستان برای ساخت صحن حضرت زهرا (س) در 22هزارمترمربع، صحن حضرت زینب در کربلا در قالب طرح سند افتخار، ترفیع هشت متر گنبد امام حسین هزینه می شود.
وی خاطر نشان کرد: ستاد عتبات این شهرستان بیش از 200 خادم دارد که بیش از 100 نفر این خادمان را واحد خواهران تشکیل می دهد تا هدایا و نذورات مردم را در مساجد جمع آوری کنند.
وی گفت: هرسال بیش از 15 خادم به صورت داوطلبانه درطرح های بازسازی کربلا و نجف به مدت یک ماه به عتبات عالیات اعزام می شوند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت و در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.