دکتر بهروز رفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: سازمان بهزیستی یکی از مهمترین و حساس ترین سازمان هایی است که در ارائه 52 وظیفه و 152 ماموریت به جامعه با هدف کمک رسانی به مددجویان، توانمندسازی و تامین حداقل معشیت زندگی آنان فعالیت دارد.
وی افزود: یکی از اقدامات موثر که می تواند بخشی از آلام توانجویان بهزیستی را کاهش دهد تامین حداقل های زندگی و پرداخت یارانه است که نقش موثری را توانمندسازی آنان دارد و دولت یازدهم نیز این امر را به صورت مستمر به منظور کیفیت بخشی به زندگی مددجویان بهزیستی دنبال کرده است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: بهزیستی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را به کار گرفته است و سیاستگذاری در حوزه های مختلف، ماموریت‌های محوله بهزیستی، تثبیت جایگاه سازمانی از استراتژی مهم این سازمان است.
وی بیان کرد: افزایش میزان مستمری و یارانه مددجویان بهزیستی از محل صندوق هدفمندی یارانه ‌ها یکی از موثرترین اقدامات است که مستقیم به حساب افراد واریز می شود.
دکتر رفیعی با اشاره به چندبرابر شدن یارانه مددجویان بهزیستی در سال جاری گفت: این افزایش ویژه مددجویانی است که در فروردین 96 تحت پوشش سازمان مستمری دریافت کرده اند.
وی افزود: در سال جاری پرداخت مستمری 950 هزار ریال برای خانوارهای یک نفره، یک میلیون و 890 هزار ریال برای خانواده های دونفره، 2 میلیون و 530 هزار ریال ویژه خانواده های سه نفره، سه میلیون و 370 هزار ریال برای خانواده های چهار نفره و سه میلیون 650 هزار ریال برای خانواده های پنج نفره و بیشتر در نظر گرفته شده است که رشد 2 و نیم درصدی را نشان می دهد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تاکید کرد: این افزایش در تامین بخشی از هزینه های معیشتی مددجویان نقش افرینی می کند و از طریق سازمان هدفمندی یارانه های به حساب سرپرست خانوار واریز می شود و توانجویان دیگر نیز که سرپرست خانوار محسوب نمی شوند نیز از این افزایش یارانه بهره مند هستند.
وی با اشاره به لایحه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان گفت: افزایش مستمری مددجویان در کنار افزایش یارانه تحولی را وضعیت اقتصادی خانواده ها و افراد تحت پوشش بهزیستی به همراه خواهد داشت و با موافقت مجلس مستمری 530 هزار ریالی به یک میلیون و 480 هزار ریال، 600 هزار ریالی به 2 میلیون و 490 هزار ریال، مستمری 710 هزار ریالی به سه میلیون و 240 هزار ریال، مستمری 820 هزار ریالی به چهارمیلیون و 190 هزار ریال و مستمری یک میلیون ریالی به چهار هزار و 650 هزار ریال افزایش یافته است و از آنچه قانون در امر مستمری بگیران تدوین کرده فراتر رفته است.
دکتر رفیعی عنوان کرد: در کنار اقداماتی که سازمان و بهزیستی استان مرکزی برای توانمندسازی مددجویان خود انجام می دهد مباحث اجتماعی نیز با قدرت پیگیری می شود به طوری که یکی از اقدامات برجسته بهزیستی در دولت یازدهم توجه ویژه به فعالیت های پیشگیرانه نسبت به فرآینده های درمانی و مداخله است.
وی افزود: استقرار اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت یکی از مهمترین اولویت های بهزیستی استان است که در حال حاضر پیگیری این استقرار در زرندیه و خنداب درسال جاری در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: یکی از مباحث اجتماعی که جامعه را درگیر خود کرده است بحث طلاق است و در این راستا بهزیستی استان در سال گذشته با هدف تحکیم بنیان خانواده و کاهش نرخ طلاق اقدام به تدوین سند کنترل و کاهش طلاق کرد و همچنین به منظور پیشگیری از آسیب ها اجتماعی بهزیستی استان به عنوان مسئول هسته آموزش واطلاع رسانی گروه کاری کنترل وکاهش طلاق منصوب شد.
وی با تاکید بر اینکه طلاق پدیده‌ای است که متاثر از وجوه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مرتبط با رفتارهای فردی است، بیان کرد: استفاده از ظرفیت های موجود و اتخاذ تصمیم های مداخله ای در راستای کاهش نرخ طلاق امری ضروری است چراکه تبعات منفی در زندگی فردی و اجتماعی برجای گذاشته است و برهمین اساس بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود و استفاده از روش‌های عالمانه مداخله در راستای کنترل و کاهش طلاق ضروری است، چرا که آثار و تبعات سویی که این پدیده در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی به جا گذاشته قابل توجه است.
دکتر رفیعی ایشان اظهار کرد: افزایش این پدیده زنگ خطری است که جامعه را از بستر سلامت دور می کند و این امر همکاری های بین بخشی و مساعدت همه دستگاه‌های مختلف و مرتبط را طلب می کند.
وی، ارائه خدمات مشاوره حضوری با موضوعات مرتبط با مشکلات زناشویی، مشاوره قبل از ازدواج و طلاق، ارائه خدمات مشاوره تلفنی با موضوعات مرتبط، برگزاری دوره های آموزشی بدو ازدواج ویژه افراد معرفی شده از سوی دفاتر ثبت ازدواج، برگزاری دوره های آموزشی پیش از ازدواج ویژه افراد آستانه ازدواج، برگزاری دوره های آموزشی مهارت های زندگی و مهارت های خانواده در سطح استان را بخشی از فعالیت های مهم بهزیستی در بحث طلاق عنوان کرد.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: افتتاح و راه اندازی مراکز روزانه و شبانه روزی در سایه تلاش ها و پیگیری های مداوم سازمان و بهزیستی استان مرکزی در دولت یازدهم قوت گرفت به طوری که در بعد آسیب های اجتماعی چهار کلینیک مددکاری اجتماعی ویژه ارائه خدمت آسیب دیدگان اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی اضافه کرد: در بازه زمانی چهار ساله اخیر، 10 مرکز توانبخشی ویژه معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی و بیماران روانی زنان متشکل از شش مرکز در اراک و یک مرکز در ساوه، یک مرکز در تفرش، یک مرکز در خمین و یک مرکز دلیجان افتتاح شده است.
دکتر رفیعی بیان کرد: در دولت یازدهم11 مرکز مشاوره در استان راه اندازی شده است که 6 مرکز در اراک و بقیه در شهرستان های فراهان، دلیجان، شازند، ساوه و خمین خدمات ارائه می کنندو بهره برداری از 10 مجمتع خدماتی و یک خانه امن نیز حاصل تلاش های صورت گرفته مجموعه بهزیستی استان مرکزی از سال 92 تاکنون است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ، افتتاح 13 مرکز ترک اعتیاد(هفت مرکز در اراک و پنج مرکز در شهرستان های شازند، خمین، فراهان) در استان مرکزی، 2 مرکز گذری کاهش آسیب در اراک و خمین، 2 مرکز ژنتیک در اراک و دلیجان، 13 موسسه سلامت روان و پژوهش سلامت به همراه آغاز به کار 37 مهد کودک در نقاط شهری و روستایی را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط بهزیستی استان عنوان کرد.
استان مرکزی 70 هزار توانجو را تحت حمایت خود دارد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.