به گزارش ایرنا، کارگران به عنوان نیروهای مولد جامعه از جایگاه و شان ویژه ای برخوردار هستند و گره گشایی از معضلات این قشر زحمتکش و حامیان در صحنه انقلاب و نظام ،اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی، بها دادن به قانون کار و نیازهای بحق جامعه کارگری در سطوح مختلف و اصلاح اصولی ساختار زنجیره تولید و صادرات در کشور است.
کارگران در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دوران جنگ تحمیلی، فصل سازندگی، مقابله با تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمنان متعهدانه در سنگر تولید ایستادگی داشته اند و با کار و فعالیت خود به صورت عملی ارادت شان را به نظام و کشور نشان داده اند.
رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی نیز نقش بسیار موثری در تثبیت اشتغال کارگران و حل مشکلات این قشر دارد که در دولت یازدهم با نگاه ویژه ای حرکت های زیربنایی و موثری در این زمینه آغاز شده است.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی گفت: حقوق ناچیز کارگران نخستین مشکل این قشر است، حقوق این قشر زیر خط فقر اعلام شده است و نیاز دارد که متولیان کلان امور اجرایی و کرسی نشینان مجلس با اجرایی کردن راهبردهای اقتصاد مقاومتی و تلاش همه جانبه در رونق اولید به ترمیم آن عنایت ویژه داشته باشند.
عنایت الله انصاری افزود: قدرت خرید کارگران پایین است و این قشر نمی توانند بسیاری از اقلام غذایی را تهیه و بر سر سفره خود ببرند و علاوه بر آن طیفی از کارگران به دلیل برخی معضلات در نقدینگی واحدها حقوق معوقه دارند و این مسئله چالش های بیشتری را برای آنان دامن می زند.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی ادامه داد: بارها برای این قشر تقاضای لحاظ کردن بن های غیرنقدی و نقدی شده و انتظار است دولت حمایت های ویژه ای در این راستا داشته باشد.
انصاری اظهار کرد: نداشتن امنیت شغلی از دیگر مشکلات کارگران است و امروز به دلیل چالش های اقتصادی، تعداد کارگران نسبت به نیاز کارفرما بیشتر است و این باعث شده طیفی از قراردادها کوتاه مدت و حتی یک ماه منعقد شود و این موضوع ضمن اینکه انگیزه کاری را تضعیف می کند ، پایداری و ثبات شغلی را نیز دستخوش تزلزل قرار می دهد.
وی گفت: کارگران در زمینه مزایای کارهای سخت و زیان آور با مشکلات زیادی مواجه هستند که تسهیل در امور این بخش امری ضروری است.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی اضافه کرد: کمبود آموزش های ایمنی برای کارگران از دیگر مشکلات این قشر است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا نقش موثری در کاهش حوادث کار و ارتقای ایمنی در واحدها و محیط های کسب و کار دارد.
انصاری عنوان کرد: برخی کارفرماها بر این باورند که برگزاری یک دوره آموزشی برای کارگران در زمینه های تخصصی و کاری کافی است در حالیکه آموزش ها باید مستمر و همه جانبه نگر باشد و نیروی کار واحد را به کارگر ماهر و سرمایه انسانی ارزشمند و خلاق و خوش فکر تبدیل کند باشد.
وی گفت: در آمارها بارها اعلام شده که حوادث کار در بخش ساختمانی کاهش یافته اما این کاهش به دلیل رعایت اصول ایمنی نبوده است بلکه به دلیل رکود بازار ساختمان و ساخت و ساز است و می طلبد سرمایه گذاری در آموزش ایمنی روز به روز در حوزه کسب و کار تعمیق شود و بسط یابد.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی افزود: سالانه 20 هزار نفر در کشور دچار حوادث کار می شوند که از این تعداد به طور میانگین یکهزار و 800 نفر جان خود را در این حوادث از دست می دهند.
انصاری اظهار کرد: مرگ بر اثر بیماری های شغلی کارگران 6 برابر بیشتر از مرگ در حوادث است و این مهم زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود و برای ان ابزارهای کنترلی و پیشگیرانه هدفمند تعریف و اجرا شود.
وی گفت: 85 درصد علل حوادث ناشی از کار به دلیل خطای انسانی و 15 درصد به دلیل شرایط نامعلوم است.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی ادامه داد: مظلومترین قشر در بین کارگران، کارگرانی هستند که روز مزد فعالیت دارند و تنها چند روز از ایام ماه فرصت درآمدزایی برایشان مهیاست و حقوق آنان از کارگران معمولی به مراتب پایین تر است و نیاز است حمایت های ویژه از این قشر صورت گیرد.
انصاری عنوان کرد: بحث استعلاجی کارگران روزمزد از اهمیت بالایی برخوردار است و این قشر از این مهم محروم هستند.
وی یادآور شد: استان مرکزی از مناطقی است که جمعیت بالای کارگری دارد و با 295 هزار و 800 نفر بیمه شده اصلی و با احتساب خانواده ها رقم مشمول کارگری این استان بالغ بر 774 هزار نفر می شود.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی هم گفت: کارگران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در عرصه های مختلف حضور داشته و امروز نیز با وجود همه مسائل و مشکلات اقتصادی در عرصه های کار و تولید متعهدانه کوشش و تلاش دارند.
ابوالفضل پوروفایی افزود: این قشر دین خود را به خوبی به انقلاب اسلامی ادا کرده اند که این مهم وظیفه مسئولان استانی و کشوری را در توجه اصولی به مطالبات آنان سنگین تر می کند.
وی بیان کرد: شرایط نابسامان اقتصادی به دلیل سوء مدیریت های گذشته انباشت شده اما نتایج آن امروز نمایان شده است و می طلبد با آگاهی و تکیه بر ظرفیت ها با برنامه هدفمند یکی پس از دیگری از مشکلات عبور کرده و اقتصاد مقاومتی را به بهترین شکل آن نهادینه کنیم تا جامعه کارگری نیز از مزایای آن بهره مند شود.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی ادامه داد: در دولت یازدهم مسئولان تلاش های متعددی را برای حل مشکلات انجام داده اند اما، به واقع کارگران و صنعت این استان دچار مشکل است و نگاه همه جانبه نگر و همکاری در سطوح کلان با حمایت های قاطع نیاز است تا هر چه سریعتر مباحث اشتغال مولد و پایدار این واحدها تثبیت شود.
پوروفایی عنوان کرد: کارگران باید در فرایند تولید همه تلاش خود را به کارگیرند تا محصول با کیفیت برای رقابت در بازارهای جهانی تولید کنند اما، در مقابل کارفرمایان نیز باید شرایط، امکانات و لوازم تولید را در اختیار این قشر قرار دهند و مهارت آموزی در این حوزه از حلقه های واسط مهم است.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی اضافه کرد: واگذاری هایی که در راستای اصل 44 قانون اساسی در دولت های قبل شکل گرفت، فشار مضاعفی را بر بخشی از واحدهای مشمول آورده است و نظارت بر این حوزه و سامان امور التیام بخش بسیاری از چالش ها خواهد بود که کارگران ضربه گیر آن بودند.
وی یادآور شد: واحدهایی در گذشته در استان مرکزی با بیش از 2 هزار نیرو وجود داشته که به واسطه سیاست های غلط خصوصی سازی، با 50 نفر نیرو فعالیت دارند.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی افزود: واگذاری ها باید به افرادی باشد که توان، تخصص و انگیزه کافی برای اداره کردن آن را داشته باشند اما واحدهای واگذار شده در دولت قبل به افراد غیر متخصص سپرده شد.
وی تاکید کرد: شرکت آونگان امروز نیازمند مشارکت های مالی و هپکو به مدیریت هدفمند نیاز دارد.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی ادامه داد: اصلاحیه قانون کار باید هر چه سریعتر از مجلس شورای اسلامی پس گرفته شود.
پوروفایی اظهار کرد: کارگران با اصلاح مخالف نیستند اما اصلاحی که در راستای بهبود وضعیت و معیشت کارگر باشد.
دبیر خانه کارگر استان مرکزی نیز گفت: همه وظیفه دارند فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را سرلوحه کار خود قرار دهند و کارگران و کارفرمایان در این راستا رسالت سنگینی برعهده دارند.
داود میرزایی افزود: کارگران ستون اصلی اقتصاد مقاومتی هستند و این قشر در سال های گذشته به واقع به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه کردند اما انتظار است مسئولان نیز در این مسیر با آنان همگام شوند و خون دوباره را با تزریق امکانات و حمایت ها و برنامه های اصولی در حوزه صنعت و تولید بدمند.
وی بیان کرد: استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور است و امروز به حمایت بیشتری در حوزه کسب و کار نیاز دارد.
دبیر خانه کارگر استان مرکزی ادامه داد: مشکلاتی که امروز به جامعه کارگری به ارث رسیده از دولت های گذشته است و کم کردن حجم این معضلات وقت زیادی را از مجموعه دولتمردان و تصمیم سازان گرفته اما همه باید با هم همراه شوند تا بتوان مرهمی بر زخم ها گذاشت و مسیر تولید را هموار کرد.
میرزایی عنوان کرد: بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی در راستای خصوصی سازی به افرادی واگذار شده بود که اهلیت و تخصص لازم را نداشتند و امروز مشکلات آن گریبانگیر جامعه به ویژه قشر کارگر شده است.
وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید هیچ واحد صنعتی و تولیدی تعطیل نشد اما برخی از مخالفان دولت واحدهایی را به صورت ظاهری تعطیل اعلام کرده اند.
دبیر خانه کارگر استان مرکزی اضافه کرد: اعتراض و تجمع های خیابانی کارگران در این استان بحق است و به هیچ عنوان سیاسی نیست و دولتمردان نیز تلاش های زیادی را در خصوص حل مشکلات صنفی کارگران پیگیری کرده اند.
میرزایی اظهار کرد: کارگران مشکلات اقتصادی را درک می کنند، مخالف دولت نیستند و می دانند مشکلات از دولت های گذشته انباشته شده اما، مشکلات اقتصادی در زندگی آنان تاثیرات زیادی گذاشته است.
وی گفت: دولت تدبیر و امید تلاش های زیادی برای حل مشکلات این قشر به کار گرفته اما انتظار است این تلاش ها افزایش بیشتری یابد.
دبیر خانه کارگر استان مرکزی عنوان کرد: کارگران از وفادارترین قشر به نظام از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده اند و این قشر در انتخابات 29 اردیبهشت ماه جاری نیز حضوری گسترده و پررنگ خواهند داشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در این استان 2 هزار و 500 واحد صنعتی فعال وجود دارد که از این تعداد کارگران 86 واحد معادل سه درصد این واحدها دچار مشکل و حقوق معوق هستند.
محمد تقی آبایی هزاوه افزود: تیم اجرایی دولت یازدهم تلاش های هدفمند و پیگیری اصولی در حوزه گره گشایی از مشکلات کارگران داشته و مسائل آنان با جدیت دنبال می شود.
وی بیان کرد: شرایط و مشکلات کارگری این استان به نسبت استان های دیگر بهتر است و در مجموع واحدهای مشکل دار دارای 310 ماه حقوق معوق هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: حداقل نیمی از 86 واحد مشکل دار این استان معوقه 2 ماه دارند.
آبایی هزاوه در خصوص کارگران فصلی نیز گفت: 24 هزار کارگر ساختمانی تا پایان سال 95 تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در این استان وجود داشته که بر اساس سهمیه جدید 200 هزار نفری دولت در کشور این آمار تا پایان اردیبهشت ماه جاری به 27 هزار نفر در این استان افزایش می یابد.
استاندار مرکزی هم در آیین جشن تجلیل از کارگران و تلاشگران عرصه کار و تلاش استان مرکزی در چهارم اردیبهشت ماه جاری در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک گفت: کارگران سربازان خط مقدم تولید و اقتصاد کشور هستند و مسئولانتکلیف دارند از این قشر حمایت کرده و مطالباتشان را با قوت دنبال کنند.
محمود زمانی قمی بیان کرد: به همت کارگران و تلاشگران عرصه کار و تولید سال گذشته 736 میلیون دلار تولیدات این استان صادر در مقابل 291 میلیون دلار واردات شده است که این مهم افزایش 2 و نیم برابری تراز مثبت تجاری را نشان می دهد.
استاندار مرکزی ادامه داد: دولت با جیب و خزانه خالی و با وجود تخریب گران بی رحم در مقابل خود، جاده هایی در حوزه تولید و حمایت از نیروی کار ساخته که تسهیلگر بوده است و کوشیده است تا ده ها طرح نیمه کاره و مشکل دار را تمام کند.
زمانی قمی اظهار کرد: ما اگر اهل غیر واقع گفتن بودیم، راهی را می رفتیم که عده ای هشت سال پیش رفتند، دولت یازدهم بر اساس واقعیت ها و نیازهای کشور با کمترین تمکن پا به عرصه گذاشت و هزاران مشکل را پیش رو داشت و دارد.
استاندار مرکزی افزود: نشستی که به کارگر اجازه داده نشود بدون لکنت زبان حرف ها و اعتراض های خود را پشت تریبون به استاندار یا هر مقام دیگری داشته باشد نشست نیست و باید این قشر به صورت آزادانه اعتراض و حرف های خود را بیان کنند.
از پنجم تا 11 اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر نامگذاری شده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.