به گزارش ایرنا، آرتاشس تومانیان عصر روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان مرکزی در استانداری مرکزی، افزود: اگر چه بازار کشور ارمنستان با جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر چندان چشمگیر نیست، اما موقعیت این کشور به گونه است که می تواند زمینه جذب بازار 180 میلیون نفری کشورهای اورآسیا را برای ایران فراهم کند.
وی گفت: تجار ایرانی می توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی کالای خود را از ارمنستان به کشورهای اورآسیا ارسال کنند.
سفیر ارمنستان در ایران ادامه داد:بسیاری از کالاهای مصرفی در کشور ارمنستان و دیگر کشورهای اورآسیا در ایران و استان مرکزی تولید می شود اما به دلیل ناآشنایی بازرگانان و تجار ارمنستانی و استان مرکزی از ظرفیت های موجود، مراودات اقتصادی طرفین در حد انتظار نیست.
تومانیان اظهار کرد: کشور ارمنستان از دیرباز روابط سیاسی حسنه ای با ایران داشته اما، به دلیل ناآگاهی از ظرفیت های صنعتی و اقتصادی از کشور های یکدیگر مراودات سیاسی چندانی بین این 2 کشور ایجاد نشده به طوری که در بهترین شرایط تراز تجاری طرفین از مرز 300 میلیون دلار تجاوز نکرده است.
وی توضیح داد: به منظور تقویت مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان از سال گذشته میلادی تا کنون به 6 استان ایران سفر کرده ام .
وی بیان کرد: کشور ارمنستان با ایران، گرجستان، آذربایجان و ترکیه هم مرز است که روابط آن با کشور ترکیه و آذربایجان چناندک است اما،همواره با ایران و گرجستان روابط صمیمی داشته است.
آرتاشس تومانیان بیان کرد: امکان حمل و نقل جاده ای و هوایی برای سفر تجار ایرانی و ارمنستانی به کشورهای یکدیگر از طریق ارمنستان وجود دارد به طوری که برای این مهم حتی نیاز به روادید نیست، بنابراین باید از این فرصت مهم در راستای توسعه مناسبات اقتصادی 2 کشور بهره برد.
وی ادامه داد: ارمنستان سه منطقه آزاد تجاری در بخش های مختلف IT، طلا و جواهر و پوشاک دارد و زمینه فعالیت بازرگانان ایرانی در این مناطق فراهم است.
سفیر جمهوری ارمنستان در ایران بیان کرد: کشور ارمنستان قراردادی با 28 کشور اروپایی امضاء کرده که بر اساس آن 6 هزار 400 نوع کالا از این کشورها به ارمنستان و دیگر کشورهای اورآسیا ارسال می شود و جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از این بازار استفاده کند.
وی گفت: اقتصاد کشور ارمنستان به طور کامل تحت پوشش بخش خصوصی است و دولت هیچ مداخله ای در این زمینه ندارد و صنعتگران ایرانی می توانند به راحتی یک بنگاه اقتصادی در کشور ارمنستان به ثبت رسانده و فعالیت خود را آغاز کنند.
آرتاشس تومانیان بیان کرد: نظام بانکی در کشور ارمنستان از پیشرفته ترین نظام های بانکی جهان محسوب می شود به طوری که هم اکنون کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلستان و برخی از کشورهای عربی در ارمنستان فعالیت بانکی دارند و سرمایه گذاران در هر لحظه از شبانه روز می توانند همه سرمایه خود را از بانک های ارمنستان به دیگر نقاط جهان منتقل کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: استانداری مرکزی از هر یک از صنعتگران استان که تصمیم به سرمایه گذاری و یا ایجاد مناسبات اقتصادی در کشور ارمنستان داشته باشد، حمایت می کند.
ظفر افشون افزود: هم اکنون که شرایط پسابرجام زمینه ایجاد مراودات اقتصادی ایران با دیگر نقاط جهان را فراهم کرده است باید از این فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه کمتر از 2 ماه از سال جاری می گذرد سه سفیر از کشور های کنیا، دانمارک و ارمنستان به منظور گسترش روابط اقتصادی به استان مرکزی سفر کرده اند که این مهم نوید بخش آینده ای همراه با توسعه اقتصادی و اشتغال مولد است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مشکل روادید بین ارمنستان و ایران حل شده و گردشگران و بازرگانان این کشورها می توانند بدون روادید سفر کنند.
محمدرضا جعفری افزود: با توجه به اینکه هر نوع کالای مصرفی از قبیل مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی و آهن آلات در استان مرکزی تولید می شود، می توان با اعزام یک تیم تجاری به کشور ارمنستان بازار مصرف این کشور را مورد ارزیابی قرار داد و زمینه گسترش صادرات به این کشور را فراهم کرد.
در سال گذشته هشت میلیون و 219 هزار تن انواع کالای فرآورده های پتروشیمی، پلی اتیلن، شیشه، آرگون، کاشی و سرامیک، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی به ارزش حدود پنج میلیون دلار از استان مرکزی به ارمنستان صادر شد.
همچنین در سال گذشته 213 هزار و 287 دلار انواع لوازم بهداشتی از ارمنستان وارد استان مرکزی شده است.
نشست با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، دیدار با شهردار کلانشهر اراک، نشست مشترک با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان و بازدید از واحدهای تولیدی صنعتی استان از برنامه های سفر 2 روزه سفیر ارمنستان به استان مرکزی است.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.