به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان مرکزی در اراک افزود: جهت گیری مطلوب بودجه سال آتی در این استان، مرهون تلاش های نمایندگان و دولتمردان دولت تدبیرو امید است.
وی بیان کرد: برای نخستین بار از تمرکز اعتبارات کشور از سطوح ملی آرام آرام فاصله گرفته می شود و به سمت استان ها پیشروی می شود که این امر اتفاق مبارکی است.
استاندار مرکزی ادامه داد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز تصمیمات مناسبی گرفته شده که به عدالت نزدیک تر است.
زمانی قمی اظهار کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در ابتدای شکل گیری دولت یازدهم، 10 و چهار دهم درصد بود که این نرخ در پایان سال 95 به هفت و سه دهم درصد کاهش یافت.
وی گفت: از سال 84 تا سال 92 تعداد شاغلان کشور در ایده آل ترین مقطع زمانی کشور تفاوت محسوسی نداشت بلکه هر ساله یک میلیون و 200 هزار متقاضی شغل نیز به بیکاران اضافه شد.
استاندار مرکزی افزود: اقدام و عمل دولت یازدهم نرخ بیکاری در تعدادی از استان های کشور را کاهش داد.
زمانی قمی یادآور شد: شرایط کاهش قیمت جهانی نفت بر کشورهای مختلف تاثیرگذار بوده به نحوی که نرخ رشد کشور امارات از چهار و 6 درصد با کاهش قیمت نفت 50 درصد تقلیل یافته و به 2 و سه درصد رسیده و نرخ رشد اقتصادی عربستان 66 درصد کاهش یافته است.
استاندار مرکزی ادامه داد: رشد اقتصادی روسیه با کاهش قیمت نفت به منفی یک و نیم رسید و نرخ تورم در این کشور 2 رقمی شد.
زمانی قمی عنوان کرد: انتظار است رشد اقتصادی که در کشور آغاز شده ادامه پیدا کند تا شاهد شرایط بهتر و مطلوب تر بر کشور باشیم.
وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال 84 با 920 کارمند تحویل شده و در دولت یازدهم با 6 هزار و 200 کارمند تحویل گرفته شد.
وی در خصوص بحث پرداخت عوارض آلایندگی هوای اراک نیز گفت: در این نشست هیچ داوری در خصوص این عوارض نمی شود اما این مهم باید به صورت کارشناسانه و جدی بررسی شود.
استاندار مرکزی با تبریک روز پاسدار گفت: تلاش ها و خدمات پاسداران در نظام جمهوی اسلامی بسیار ارزشمند است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: بودجه سال ۹۶ اعتبارات تملک دارایی های این استان نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد و اعتبارات هزینه ای ۱۸ درصد افزایش یافته است.
رقیه یادگاری افزود: بودجه تملک دارایی و سرمایه ای کشور در سال ۹۶، ۷۱۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش را نشان می دهد و سهم استان مرکزی در این بخش با افزایش ۱۳۰ درصدی سه هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: اعتبارات هزینه ای کشور نیز با ۱۸ درصد افزایش برای سال ۹۶ به ۲ هزار و ۵۳۰ هزار میلیارد ریال رسیده که سهم استان مرکزی در این بخش با ۱۲ درصد افزایش، یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است.
یادگاری اظهار کرد: بودجه سال ۹۶ کشور بر احتساب نفت ۵۰ دلاری بسته شده است.
وی بیان کرد: میزان درآمد کشور برای سال جاری ۸۴۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۹۵، ۹ درصد افزایش داشته است.
یادگاری گفت: درآمد امسال استان مرکزی نیز بر مبنای افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: اعتبارات استانی نیز با حدود 15 درصد افزایش از یکهزار و 190 میلیارد ریال به یکهزار و 370 میلیارد ریال رسیده است.
یادگاری گفت: سه ردیف اعتباری دیگر نیز در بودجه امسال از جمله ارتقای شاخص های اقتصادی، سهم ورزش و اعتبارات ویژه لحاظ شده که نیازمند دستور العمل های خاص است.
وی عنوان کرد: اعتبار حقوق نیز نسبت به مصوب سال گذشته 15 درصد افزایش دارد که از 930 میلیارد ریال سال گذشته به یکهزار و 70 میلیارد ریال در سال جاری رسیده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب د رمجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: مدیران اجرایی وظیفه دارند ظرفیت های قانونی بودجه را مطالعه و نهایت بهره را برای توسعه استان به کار گیرند.
علی اکبر کریمی افزود: تلاش های زیادی در مجلس شورای اسلامی برای افزایش سهم استان ها از بودجه صورت گرفته و این اعتقاد وجود دارد که استان ها در خط مقدم فعالیت های اقتصادی کشور قرار دارند.
وی بیان کرد: بحث وابستگی بودجه دولت به نفت یکی از مشکلات جدی کشور است که این وابستگی از 33 درصد در سال 95 به 40 درصد در سال 96 افزایش یافته است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی جدی است و باید تلاش های ویژه برای این قشر صورت گیرد.
وی اظهار کرد: امید است قانون بازنگری در نظام بانکداری کشور صورت گیرد و این مهم در سال جاری به تصویب برسد.
کریمی عنوان کرد: 90 درصد بودجه مربوط به هزینه های جاری است که این خسارت زیادی به همراه دارد.
وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 95 بر اساس محاسبات صورت گرفته هفت و 2 صدم درصد بوده که پنج و 2صدم درصد آن مربوط به نفت و 2 درصد غیر نفتی بوده است.
کریمی بیان کرد: رشد اقتصادی در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات می تواند راهکاری برای توسعه اشتغال باشد.
وی یادآور شد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده برنامه های خوبی در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بحث عوارض آلاینده های استان مرکزی باید کمیته ای تشکیل و این عوارض با مشخص شدن میزان آن توزیع شود.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اتفاقات بسیار خوبی در قانون بودجه سال 96 صورت گرفته که باید از ظرفیت های آن نهایت بهره را برد.
محمد حسینی افزود: در بودجه امسال 2 اعتبار 300 میلیارد دلاری برای آبرسانی، آبیاری تحت فشار، کم فشار و طرح های نوین در نظر گرفته شده که طرفیت بسیار مناسبی در بخش های کشاورزی است.
وی بیان کرد: این اعتبارات به صورت ردیف متمرکز است و باید برای جذب آنها تلاش های زیادی صورت گیرد.
حسینی ادامه داد: اجرایی شدن مصوبه مجلس در خصوص افزایش سطح معیشت مردم توسط دولت تدبیر و امید جای تقدیر دارد.
وی عنوان کرد: در ماده 79 قانون برنامه ششم مقرر شد 20 درصد حداقل دستمزد به عنوان مستمری دهک های پایین جامعه به ویژه کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود که حدود 40 هزار میلیارد ریال در بحث هدفمندی یارانه برای این موضوع اختصاص یافته بود.
حسینی افزود: بحث تسهیلات زیر یک میلیارد ریال نیز بر اساس تبصره 36 قانون بودجه 95 در بند و تبصره 9 با ساز و کار مناسبتری تمدید شده است.
در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی احکام مرتبط با استان ها در قانون بودجه سال 96 ارایه شد و فعالیت شرکت پیشه وران فولاد و فلز در مجاورت روستای مبارک آباد اراک در ضلع شمالی کنار گذر این شهر و واگذاری حق استفاده از بخش از بیمارستان نوبران به هلال احمر مصوب شد.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.