دکتر محمد رفیعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال گذشته 30 درصد بیش از بودجه مصوب در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار گرفت و این دانشگاه نیز از محل یک درصد درآمد اختصاصیش اعتباری به پژوهش تخصیص داد که توانست تحول آفرین باشد.
وی افزود: با وجود رفع موانع مالی چالش ضعف و نبود زیرساخت های پژوهشی در استان خودنمایی می کند و به روزرسانی امکانات این حوزه در اسرع وقت امری ضروریست.
رفیعی گفت: شاخص ترین اقدامی که سال گذشته مجموعه معاونت تحقیقات و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک به پایان رساند، تهیه نقشه پژوهشی دانشگاه برای چهار سال آینده است که براساس نیازها و اولویت های اصلی جامعه همچون آلودگی هوا، تغییر سبک زندگی، چاقی و توزیع ناهمگون بیماری ها انجام گرفته است و این رویکرد در سال 96 نیز ادامه دارد.
وی تصریح کرد: اولویت بندی طرح پژوهشی با نظر گروه های آموزشی و براساس نیاز جامعه تعیین می شود باوجود آنکه هدف دانشگاه تهیه مقاله و طرح تحقیقاتی نیست اما، سال گذشته 610 مقاله علمی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک به چاپ رسید که 50 درصد آن در مجلات خارجی و ISI به چاپ رسید.
رفیعی افزود: 600 طرح تحقیقاتی پارسال توسط معاونت پژوهشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای نیاز جامعه تهیه شد و در کار آن برای غنای پژوهش ها همکاری های مشترک با دانشگاه های دیگر کشور و سازمان نیز تعریف شد.
وی گفت: در کنار همکاری های درون استانی با انستیتوی تحقیقاتی کارولینسکای (یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های علوم پزشکی اروپا) که اغلب داوران جایزه نوبل از این انستیتو هستند وارد همکاری شده ایم به طوریکه طرح شناسایی پراکندگی ژنتیکی عقب افتادگان ذهنی در ازدواج های فامیلی در حال پیگیری است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: راه اندازی مراکز تحقیقاتی یکی از محورهای کاری است در همین راستا سال گذشته سه مرکز پزشکی مولکولی و غدد، گیاهان دارویی و طب سنتی و مرکز تحقیقات عفونی راه اندازی و در حیطه کاری خود مشغول فعالیت هستند و با جدیت راه اندازی مرکز تحقیقات آلاینده ها دنبال می شود.
وی با تاکید بر نقش آموزش پژوهش به دانشجویان، گفت: در حاضر از سه هزار و 628 دانشجوی دانشگاه 900 نفر عضو کمیته تحقیقاتی دانشجویان هستند که با راهنمایی اعضای هیات علمی با اصول کار پژوهش آشنا می شوند و با اتخاد تصمیماتی همچون کوتاه شدن روند تصویب طرح های پژوهشی و کاهش مراحل اداری، انگیزه برای انجام تحقیقات در بین دانشجویان افزایش می یابد.
رفیعی توضیح داد: برآیند تلاش های صورت گرفته در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک این است که دانشگاه در پایگاه استنادی جهان اسلامی با 10 پله جهش به جایگاه سیزدهم در سال 95 رسید و بعد از دانشگاه علوم پزشکی ایران قرارگرفته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: طبق آخرین ارزیابی وزارتخانه ای دانشگاه با سه پله صعود در جایگاه 11 قرار دارد و در تولید دانش در بین دانشگاه های تیپ 2 کشور، رتبه نهم را به خود اختصاص داده است و در بین دانشگاه های منطقه 6 نیز از نظر مقالات ISI و ارزیابی وزارتخانه ای دانشگاه علوم پزشکی اراک جایگاه نخست را دارد.
دانشگاه علوم پزشکی اراک دارای 54 رشته تحصیلی، سه هزار و 628 دانشجو، هفت دانشکده، 11 رشته دستیاری به منظور تربیت نیروی انسانی، 13 رشته کارشناسی ارشد و 2 رشته دکتری عمومی دندانپزشکی و عمومی، یک رشته دکتری آموزشی، 2 رشته دکتری پژوهشی است و 23 رشته کارشناسی و سه رشته کاردانی همراه با 261 عضو هیات علمی کادر آموزشی دانشگاه را تشکیل می دهند.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری ***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.