به گزارش ایرنا، هادی فرجوند روز چهارشنبه در همایش کنیا و معرفی فرصت های تجاری این کشور در سالن غدیر استانداری استان مرکزی، افزود: جذب بازار 42 میلیون نفری کشور کنیا زمینه حضور صنعتگران و بازرگانان ایرانی را به جمعیت 160 میلیون نفری شرق قاره آفریقا فراهم می کند.
وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور کنیا از 10 سال گذشته مثبت بوده به طوری که در سال گذشته میلادی، این کشور رشد پنج درصدی را تجربه کرد که این مهم گسترش طبقه متوسط را به دنبال داشته است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا بیان کرد: رشد طبقه متوسط در کشور کنیا، نیازهای نامحدودی در همه بخش های صنعتی، خدماتی و کشاورزی را به دنبال داشته و سیل صنعتگران کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی را به این کشور روانه کرده است.
وی گفت: صنعتگران و بازرگانان ترکیه ای، آمریکایی، تانزانیایی، هلندی و چینی در بخش صنعت، عربستانی در بخش کشاورزی و ایتالیایی ها در بخش خدمات در کشور کنیا حضور پر رنگی دارند.
فرجوند بیان کرد: صنعتگران و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان مرکزی برای جذب بازار مصرف کنیا باید در اسرع وقت با تیم های تخصصی و کارشناسی در همه بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی در این کشور حضور پیدا کرده و زمینه گسترش مراودات تجاری با این کشور را فراهم کنند.
وی بیان کرد: فرش دستباف و ماشینی، منسوجات، پارچه و پوشاک، انواع مواد غذایی، مواد شوینده، کیف، کفش و محصولات چرمی، انواع مواد پتروشیمی و نفتی، مصالح ساختمانی، کلید و پریز، لوازم خانگی، انواع آهن آلات، ماشین آلات کشاورزی و راهسازی، خودرو و کامیون، تجهیزات پزشکی، گل و محصولات گلخانه ای و گوشت سفید و قرمز بیشترین بازار مصرف در کنیا را داراست که بازرگانان و صنعتگران ایرانی و استان مرکزی توان صادرات این محصولات را دارند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا بیان کرد: کشور کنیا در بخش های خدمات فنی و مهندسی، سدسازی و آبرسانی، تولید و اکتشافات نفتی، بهداشت و درمان، هتلداری، کشت فرا سرزمینی، فرآورده های لبنی، تولید کنسانتره و ساخت مبلمان بازار مناسبی دارد که صنعتگران ایرانی می توانند در این بخش ها نیز فعالیت کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: مدیران صنایع تا کنون شرایط تحریم را سد بزرگی در مقابل توسعه یافتگی می دانستند اما در شرایط پسا تحریم دیگر هیچ توجیهی وجود ندارد و همه باید تولیدات صادرات محور را سرلوحه امور خود قرار دهند.
ظفر افشون افزود: سال گذشته هفت هزار و 160 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای کوچک و متوسط استان پرداخت شد اما این اقدام تنها برای راه اندازی شرکت های مذکور پرداخت شد و تثبیت این شرایط در گرو تولیدات صادرات محور از سوی صنایع است.
وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز باید زمینه تامین بازار فروش صنایع استان را فراهم کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این همایش گفت: سال گذشته 42 میلیون دلار انواع کالا از ایران به کنیا صادر شد که از استان مرکزی کالای سیمان سفید و به میزان 10 هزار دلار به این کشور صادر شد.
محمدرضا حاجی پور افزود: صنعتگران استان مرکزی به عنوان چهارمین استان صنعتی و قطب دوم صنایع مادر کشور باید در مقوله صادرات با جدیدت هر چه تمامتر وارد شده و تنها به تامین بازار داخل اکتفا نکنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: نزدیکی به بازار مصرف پایتخت و موقعیت استراتژیک استان مرکزی زمینه سرمایه گذاری مشترک با صنایع خارجی را در این استان فراهم کرده است.
محمدرضا جعفری افزود: معرفی ظرفیت های صنعتی، کشاورزی و خدماتی استان مرکزی در دستور کار این اتاق قرار گرفته و آمادگی اعزام تیم های مختلف برای ارزیابی بازار مصرف کنیا نیز برای اتاق بازرگانی وجود دارد.
وی یادآوری کرد: با توجه به بازار مصرف کنیا، صنعتگران استان مرکزی ظرفیت صادرات سنگ، گل و گیاه، انواع لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، شیرآلات، اتصالات، لوله، آلومینیوم، ماشین آلات راهسازی و کمباین را به کشور کنیا را دارند.
بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی، کوچک، متوسط و بزرگ در استان مرکزی فعالیت می کنند.
بازدید از چند شرکت صنعتی اراک از دیگر برنامه های سفر 2 روزه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا به اراک است.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.