صغری نیک پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به علت کمبود اعتبار با صرف 100 میلیون ریال، رفع خطر اضطراری از این اثر تاریخی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: برای مرمت این اثر تاریخی از فرمانداری اراک درخواست اعتبار شده اما ،کمبود اعتبارات موجب شد تا با حداقل توان از آسیب بیشتر به این اثر جلوگیری شود.
وی گفت: آخرین عملیات مرمت اساسی بر روی این پل تاریخی در سال 1392 انجام شده که شامل بازسازی موج شکن، رفع ریختگی دیوار پل و بازسازی بدنه بوده و با گذشت 12 سال مشکلات اساسی در ساختار استحکام و زیبایی این پل ایجاد شده است.
نیک پور توضیح داد: وضعیت این اثر تاریخی از نظر استحکام مناسب نیست و پایه ها آن به علت بارش ها و جمع شدن آب، دستخوش تخریب و فرسایش بوده و ضریب ایمنی خود را از دست داده است.
وی گفت: سرکشی به آثار تاریخی استان در دستور کار کارشناسان میراث فرهنگی استان مرکزی قراردارد و مرمت مداوم آثار تاریخی از تخریب و آسیب به آنها در مقابل عوامل طبیعی می کاهد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بارش های اخیر برای 862 اثر ثبت شده در این استان شامل تپه، مجموعه، محوطه مشکلی ایجاد نکرده و همگی سرپا هستند.
نیک پور افزود: مردم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پل تاریخی دوآب اراک از تردد بر روی اثر تاریخی خودداری کنند.
وی اظهار کرد: حفظ و نگهداری بناها و آثارهای تاریخی گذشتگان برای معرفی به نسل جدید ضروری است و این مهم مسئولیت میراث فرهنگی را دو چندان می کند.
پل دو آب شهرستان اراک در محلی به همین نام که در حاشیه کوه های مرتفع راستوند سهند قرار داشته و بر روی رودخانه قره چای ساخته شده است.
این اثر در 40 کیلومتری غرب شهر اراک و در 2 کیلومتری شمال شرقی روستاهای فرو حصار قرار گرفته از یک سو رابط بین مناطق واقع در چهار جهت اصلی و از سوی دیگر ارتباط دهنده شهرهای اراک به بروجرد ملایر و همدان است.
این پل در نزد اهالی به نام محل 'دو آب' معروف است و درباره نام سازنده و تاریخ احداث آن سند و مدرک معتبری نیست، تنها جایی که احتمال می رود نامی از این پل به میان آمده باشد در هنگام بازگشت ناصرالدین شاه قاجار از زیارت عتبات عالیات است که از آن به عنوان پل بزرگ نام برده شده است.
با توجه به سبک و سیاق ساخت پل گمان می رود این اثر تاریخی تنهابازمانده سازه های آبی دوره قاجار در منطقه دو آب است.
طول پل دوآب 130 متر و عرض آن بین 5/5 تا 7/5 متر نوسان دارد و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه 5/7 متر ارتفاع دارد.
این پل دارای هشت چشمه بزرگ وکوچک است که دارای طاق های تیزه ای است و یکی از چشمه های پل که در سمت شرق واقع شده در دوره پهلوی دچار سیل بردگی شد که در ترمیم آن از بتن استفاده شده اما، هویت بقیه چشمه های پل حفظ شده
نمی توان به طور دقیق اظهار داشت که پایه های رومی کمر و صخره بنا شده اند و با جهت پی عمیق کنده اند.
مصالح ساختمانی به کار رفته در این بنا سنگ ، آجر و گل آهک است.
380 اثر ثبتی استان مرکزی در حوزه تپه ها و محوطه های تاریخی، بیش از 200 اثر بناهای تاریخی برجسته ، پنج اثر جلوه های ناب طبیعی و 27 اثر مناسک آیینی و میراث معنوی است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 862 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/ 6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.