به گزارش ایرنا، ظفر افشون روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته 736 میلیون دلار انواع کالا از مبادی گمرکی استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد در صورتی که میزان واردات استان مرکزی کمتر از 292 میلیون دلار بود.
وی با بیان اینکه تراز تجاری کل کشور برای اولین بار در سال گذشته مثبت بود، ادامه داد: این موفقیت چشمگیر در بخش صنعت کشور و استان مرکزی به دلیل موفقیت برجام در مسائل اقتصادی رخ داده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استان مرکزی بیان کرد: فعالیت 95 واحد صنعتی استان مرکزی پارسال مورد بررسی قرار گرفت که رشد اقتصادی از 15 تا 60 درصد انواع محصولات صنعتی، شیمیایی، پالایشگاهی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در آن ها مشهود است و نشان می دهد که حمایت های رونق تولید به درستی و موثر در این خطه صنعتی انجام شده است.
وی اظهار کرد: همچنین صادرات استان به میزان 35 درصد به کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکایی و آفریقایی افزایش داشته است به طوری که قبل از برجام محصولات این استان به 40 کشور جهان صادر می شد و اکنون این محصولات به حدود 70 کشورصادر می شود.
افشون تاکید کرد: مجموعه اقدامات و تمهیدات بانک، اعتباری و ارزی پس از برجام باعث کاهش هزینه های نقل و انتقال پول برای واردات مواد اولیه، تجهیزات، تکنولوژی، دانش فنی و در نهایت باعث کاهش قیمت تمام شده و افزایش رقابت پذیری محصولات تولیدی استان در بازارهای بین المللی بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اضافه کرد: حضور هیات های تجاری و اقتصادی بیش از 15 کشور جهان و مشارکت در سرمایه گذاری و استقبال تیم های متقاضی تجارت و سرمایه گذاری اقتصادی در استان مرکزی و همچنین تقویت حضور تجار ایرانی در کشورهای مختلف جهان نشان دهنده تسهیل در امور تجاری و اقتصادی در نتیجه برجام است.
وی اظهار کرد: برقراری روابط کارگزاری در 72 بانک آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی و همچنین برقراری سوئیف با 101 بانک خارجی از دیگر هدایای برجام به بخش اقتصادی کشور و استان مرکزی است.
بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/ 6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.