یوسف یوسفی روزشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اراضی در قالب 206 فقره پرونده با احکام قضایی و تلاش یگان حفاظت، از دست متصرفان و سودجویان خارج و به اراضی ملی بازگشت.
وی ادامه داد: در این مدت 26 هزار و 562 راس دام غیر مجاز در قالب 75 فقره پرونده از اراضی منابع طبیعی این استان خارج شدند که شهرستان ها ساوه، اراک و زرندیه به ترتیب بیشترین آمار خروج دام را به خود اختصاص دادند.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: هم اینک بیش از یک میلیون و 900 هزار واحد دامی از مراتع این استان استفاده می کنند که این میزان بیش از سه برابر ظرفیت فعلی مراتع است.
یوسفی یاد آور شد: پارسال 433 فقره پرونده تخریب تصرف برای 9 هزار و چهار هکتار از اراضی این استان تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.
وی گفت: 104 فقره آتش سوزی سال گذشته در مراتع استان مرکزی رخ داد که تخریب یک هزار و 709 هکتار از اراضی استان را به همراه داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: این آتش سوزی ها علاوه بر خسارت 50 میلیون ریالی به هر هکتار از مراتع استان از بین رفتن پوشش گیاهی، آسیب به حاصلخیزی خاک و ایجاد زمینه های فرسایش، تخریب محیط زیست و وقوع سیلاب را به همراه داشته است.
یوسفی گفت: بیشتر آتش سوزی های رخ داده در مراتع استان مرکزی عامل انسانی داشته که طیفی از آن توسط عده ای افراد سودجو به منظور تصرف اراضی ملی به صورت عمدی اتفاق افتاده و بخشی نیز سهوی بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مرکزی از مردم خواست برای حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی هرگونه تخریب، تجاوز، شخم، تخریب، آتش سوزی و حضور گله های دام غیر مجاز را از طریق تلفن رایگان 1504 در سطح استان مرکزی برای پیگیری به بازرسان این اداره کل اطلاع رسانی کنند.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.