زبان راجی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های کشور است که مردم دلیجان و برخی روستاهای آن به این زبان تکلم می کنند. این زبان نشانگر قدمت تاریخی این شهرستان استان مرکزی است.

به گزارش ایلنا، دبیر نخستین همایش میراث ماندگار دیلیگُن در خصوص این زبان گفت: در شورای شهر چهارم موفق به ثبت ملی زبان راجی دلیجان به عنوان یک میراث ملی شدیم. این زبان که غالب مردم دلیجان با آن صحبت می کنند، زبانی بسیار کهن است.

رحمان دلاوری افزود: در کنار ثبت زبان راجی، موفق به ثبت ملی قنات بهریار و نظام سنتی تقسیم آب دشت بهریار (که نظامی بسیار هوشمند و استثنایی در سطح کشوراست) شدیم. در مجموع برای رونمایی از این برنامه ها در صدد برگزاری برنامه ای بودیم که نخستین همایش دیلیگُن بهانه ای مناسب شد.

وی در خصوص گستردگی این زبان در کشور و شرکت کنندگان این همایش گفت: شهرهای مختلفی در منطقه مرکزی کشور به این زبان صحبت می کنند. شهرهایی اعم از خوانسار، آران و بیدگل، میمه، نائین، نطنز، سرخه سمنان، روستاهایی در استان های قم و استان مرکزی و روستاهای دلیجان و کاشان، همگی به زبان راجی صحبت می کنند. لذا با توجه به این دامنه و منطقه جغرافیایی گسترده ای در کشور، بر آن شدیم تا این همایش را به صورت منطقه ای برگزار کنیم و حداقل چهار استان اصفهان، مرکزی، قم و سمنان به نوعی درگیر این همایش هستند و پژوهشگران و فرهیختگان آنها برای همایش دعوت شده‌اند.

دبیر این همایش و عضو کمیته فرهنگی شورای شهر دلیجان در خصوص برنامه های ویژه این همایش گفت: اساس این همایش بر سخنرانی استادان برجسته و کشوری است و هم چنین یک آیین کهن دلیجان نیز برگزار می شود.

وی درباره سخنرانان ویژه این همایش گفت: برای ارتقای جنبه علمی و غنای این همایش، از برترین استادان دعوت به عمل آوردیم. دکتر فریدون جنیدی؛ دکتر دبیرمقدم، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ دکتر مستکین، مدیر فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو؛ دکتر نادر کریمیان چهره ماندگار ایران در سال 93؛ دکتر مشهدی نوش آبادی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، سخنرانان برجسته این همایش هستند.

دلاوری افزود: لازم به ذکر است بخش نخست همایش که شامل سخنرانی است صبح روز 29 بهمن ماه و بعد از ظهر همین روز، آیین سنتی شکرگزاری «آش اسپندی» برگزار می شود. این آیین سنتی دلیجان همه ساله برای استقبال بهار و شکرگزاری نعمت های زمستانی، در آستانه بهار برپا داشته می شود.

دبیر این همایش هدف برگزاری این همایش را این گونه عنوان کرد: روز دوم اسفند ماه، روز جهانی زبان مادری است و این همایش در آستانه این روز برگزار می شود. مهم ترین هدف از برگزاری این همایش، حفظ و نگهداری زبان راجی به عنوان یک میراث ملی و هم چنین آموزش آن به نسل جوان و کودکان دلیجانی است تا این زبان در آینده نیز حفظ شده و زنده بماند.

گفتنی است، نخستین همایش میراث ماندگار دیلیگُن (وات واج)، در روز جمعه 29 بهمن ماه از ساعت 9 صبح در بوستان غدیر دلیجان (مصلی) برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.