به گزارش ایرنا، بازی ها از جمله نمودهای اجتماعی و فرهنگی هر اجتماع به حساب می آیند و در حقیقت ویژگی اصلی بازی، درس آموزی و سازگاری با نظام و محیط طبیعی اجتماعی پیرامونی است.
ورزش های سنتی و بازی‌های بومی و محلی روستاهایی غنی از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ اصیل مردمان هر دیار است.
اهمیت بازی‌های بومی و محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگ‌های هر منطقه زیاد است و به همین دلیل مسئولان و مدیران فرهنگی باید در سیاست‌گذاری‌های کلان و خرد نگاهی ویژه به این مقوله داشته باشند.
ورزش های سنتی، بومی و محلی علاوه بر آثار و مزیت های ورزشی از نظر علایق فرهنگی، هنری و گرایشات مردم مناطق مختلف کشور؛ بهترین عامل ایجاد سرگرمی های مفرح و سالم به شمار می روند.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: بازی‌های بومی محلی گنجینه‌ای تمام‌نشدنی از همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و فرهنگی ناب ایرانی را در خود نهفته دارند.
عابد حقدادی افزود: قانون‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و نیل به برتری در قالب این بازی‌ها گنجانده شده است.‏
وی اظهار کرد: راه اندازی دبیرخانه دائمی بازی های بومی محلی تاثیر مطلوبی بر رونق و توسعه گردشگری در استان ها به همراه دارد.
حقدادی ادامه داد: ورزش های بومی محلی بخشی از شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف کشور محسوب می شوند و به طور یقین با کمرنگ شدن این سنت و آیین های محلی، بخشی از فرهنگ و سنت این مناطق نیز از بین می رود.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: ورزش های بومی محلی ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری است.
حقدادی با یادآوری اهمیت بازی‌های بومی محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگ‌ها، افزود: مسئولان و مدیران فرهنگی می بایست در سیاست‌گذاری‌های کلان و خرد، نگاهی ویژه به مقوله بازی‌های بومی محلی داشته باشند.
وی اظهار کرد: سازماندهی بازی های بومی و محلی به منظور حفظ این بازی ها و گسترش صنعت گردشگری ضرروری است.
حقدادی گفت: ورزش از راه های افزایش نشاط اجتماعی است و توسعه وزش های بومی و محلی و ارتباط بین نسلی با این ورزش ها می تواند از منسوخ شدن این فرهنگ های اصیل جلوگیری کند.
وی اظهار کرد:بازی های بومی و محلی هر چند به علت شهرنشینی کمرنگ شده اند اما هنوز در برخی مناطق این بازی و سرگرمی ها بین مردم رواج دارد .
وی اظهار کرد: در بازی های بومی و محلی به علت ریشه های فرهنگی و تمدنی متناسب با جامعه ما و ترویج زندگی جمعی مورد استقبال عموم مردم قرار دارد.
رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی گفت: 300 رشته ورزش های بومی و محلی در این استان شناسایی و به ثبت رسیده است.
علی عشوری افزود: رشته های ورزشی با داشتن شناسنامه؛ قوانین و مقررات، تعیین ابعاد زمین، تعداد بازیکنان و نحوه امتیازدهی آنان مشخص شده است.
وی اظهار کرد: برخی از بازی های بومی و محلی استان مرکزی با گویش و زبان محلی شناخته شده و تنوع این بازی ها در شناسنامه بازی ها به ثبت رسیده است.
عشوری ادامه داد: چاله به چاله، خشت لنگه، قلعه بازی، از من داری، تنورگرم، کلاه برک، کمربندی بازی، هفت سنگ، کوشک ملق، شاه دزد بازی، خروش پران، قایم باشک، زوبازی، الک دولک، دست به چاله، دوغ دوغ، حموم گرمک و کشتی قفقازی را از جمله بازی های بومی و محلی استان مرکزی است.
وی گفت: مسابقات درون استانی هفت سنگ در سطح استان مرکزی و کشوری برگزار می شود و استان مرکزی در این رشته پیشتاز است.
عشوری گفت: برگزاری جشنواره دا (مادر) در شهرستان های استان با هدف آشنایی نسل جدید با آداب، رسوم و بازی های محلی و نیز جذب گردشگر داخلی و خارجی در دستور کار است.
وی افزود: سال گذشته جشنواره دا با محوریت دورترین روستا در زرندیه برگزار و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.
عشوری اظهار کرد: هرسال در آستانه فصل بهاراز اول تا 15 اسفندماه در هر شهرستان جشنواره بازی های بومی و محلی برگزار می شود که همواره مورد توجه دوستداران قرار گرفته است.
عشوری با بیان اینکه هم اکنون ۴۰۰ داور سازمان یافته ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی در استان فعالیت دارد، گفت: استان مرکزی در سال ۹۴ در رشته های کشتی با جوخه، هفت سنگ، طناب کشی، آلیش و هفت سنگ بانوان، جز استان های برتر کشور قرار گرفت.
معاون گردشگرسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سبک بازی های بومی و محلی در این استان جایگاه ارزشمندی دارد و ارزش ثبت ملی را دارا است .
سید حسن حسینی افزود: شعارنوروز امسال ' نوروز متفاوت ' نامگذاری شده و وجه تمایز آن نسبت به سالهای گذشته پیش بینی ورزش های بومی و محلی در ایام نوروز است.
وی اظهار کرد:یکی از مهمترین آیین های معنوی استان، بیل گردانی در شهرستان محلات است که برای ثبت معنوی آن به عنوان بازی های بومی و محلی اقداماتی انجام شده و در حال پیگیری است.
وی افزود: حفظ و احیای بازی های بومی و محلی به جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم به عنوان یکی از صنعت های درآمد زا کمک می کند.
معاون گردشگرسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: برخی بازی های بومی و محلی در این استان منحصر به فرد است و شادی و تفریح مفرح در این بازی ها به ایجاد فضای نشاط بین مردم وبه ویژه جوانان کمک می کند.
وی گفت: همکاری با اداره ورزش و جوانان برای برگزاری بازی های بومی و محلی و ترویج آن بین مردم می تواند راهکاری مهمی در احیا و جلوگیری از فراموشی این شیوه های مفرح باشد.
دبیر هیات بیل گردانی شهر نیم ور محلات گفت: جشن شکرانه آب و باروری طبیعت یا آیین بیل گردانی با دو هزار سال قدمت یکی از مهمترین ورزش های بومی و محلی استان مرکزی به شمار می رود.
هادی حسینی افزود: جشن بیل گردانی نمادی از تشکر الهه آب بوده و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ور این آیین، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.
وی در توضیح این آیین گفت: پس ازلایروبی جویهای آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ های انگور به کار می رفته است را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.
وی افزود: ورزشکاران یا بیل گردانان باید دو دسته بیل به وزن 32 کیلو گرم را بین پنج تا 30 بار بالای سر خود می چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.
وی گفت: این آیین سنتی هر سال در آخرین جمعه فروردین در شهرستان نیم ور محلات برگزارو مورد استقبال علاقمندان قرار می گیرد و سال گذشته این آیین 15 هزار بازدید کننده داخلی و تعدادی بازدید کننده خارجی داشت.
وی افزود: پخش تصاویر تلویزیونی و تلفن همراه از آیین بیل گردانی در محلات به معرفی این آیین سنتی کمک کرده و باعث شده تا در بین مردم کشور به ویژه استان های مجاور بیشتر شناخته شود.
دبیر هیات بیل گردانی شهر نیم ور محلات گفت: در سال های اخیر تبلیغات و معرفی این آیین بیشتر انجام شده و باعث شد تا در نوروز سال 95 تعدادی گردشگر از فرانسه برای این آیین به نیم ور محلات سفر کنند.
وی افزود: برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برگزاری جشنواره های متعدد در کنار آیین بیل گردانی محلات ضروری است .
بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی/ انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.