دبیر انجمن ارگانیک ایران در حاشیه بهره برداری از مرکز عرضه محصولات ارگانیک استان مرکزی گفت: این مرکز از نظر وسعت و ارایه 70 نوع محصولات ارگانیک تنها مرکز ارایه محصولات فاقد بازمانده شیمیایی و در این استان و استان های همجوار محسوب می شود.
محمد رضا داوری افزود: 60 نوع این محصولات برای ترویج محصولات ایرانی از تولیدات ارگانیک داخلی و 10 مورد از محصولات ارگانیک تولید خارج کشور هستند که به متقاضیان عرضه می شود.
وی، با یادآوری بهره برداری از اکوکافه در این مرکز فروش گفت: در این اکو کافه چای و دم نوش های ارگانیک داخلی با مواد قابل بازیافت که ضرری برای محیط زیست به همراه ندارند ارایه می شود که این مهم علاوه بر افزایش سلامتی در جامعه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم نیز به همراه دارد.
دبیر انجمن ارگانیک ایران خاطر نشان کرد: محصولات ارگانیک در تقسیم بندی محصولات غذایی جزء سالمترین محصولات برای سلامت و کاهش بیماری ها در افراد محسوب می شود که به دلیل استفاده کم از آفت کش ها، کودهای شیمیایی و محصولات تراژن کمترین آسیب را به محیط زیست می رساند.
داوری گفت: محصولات ارگانیک به دلیل دارابودن آنتی اکسیدان نسبت به سایر محصولات به عنوان دارو برای بیماری های سخت درمان نیز کاربرد دارد و از ایجاد و رشد سلول های سرطانی در افراد جامعه جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر به همت بخش خصوصی و تلاش جهاد کشاورزی تنوع تولیدات ارگانیک در کشور افزایش یافته است که این مهم نشان از اقبال عمومی مردم نسبت مصرف این نوع محصولات به عنوان سالمترین تولیدات و دوستدار محیط زیست است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 60 قلم محصولات ارگانیک در کشور تولید می شود که استان مرکزی با تولید بین پسته، انار و محصولات باغی ارگانیک در این زمینه حضور فعال دارد.
حسن اکبری افزود: 2 فروشگاه ارگانیک تحت نظارت انجمن ارگانیک ایران بع عرضه طیفی از این کالاها در شهرستان اراک فعالیت دارند که مرکز قزل پارک از نظر تنوع و اختصاص تمامی محصولات به محصولات ارگانیک نخستین و بزرگترین فروشگاه استان و منطقه محسوب می شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.