رضا ایاز روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گنبد تاریخی پیش از این به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گرفت که به دلیل تاخیر در تخصیص اعتبار مرمتی و مشکلات استحکام سازه، تعطیل شد.
وی اظهار کرد: عملیات مرمت اضطراری طرح تا پیش از پایان سال جاری با اعتبار 200 میلیون ریال آغاز و پس از آن این محل به عنوان نگارخانه در اختیار هنرمندان قرار می گیرد.
ایاز با بیان اینکه در مرحله نخست مرمت، کار رفع نم و رطوبت و ظاهرسازی انجام می شود، گفت: در مجموع یک میلیارد ریال برای مرمت گنبد چهارسوق در راستای مرمت سقف و بدنه کلی این مکان نیاز است.
به گفته وی آب انبار واقع شده در جوار این مکان تاریخی نیز با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی مرمت می شود و به کتابخانه تبدیل خواهد شد.
ایاز بیان کرد: بنای چهار سوق در سال 56 به شماره 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال 86 به مناسبت روز جهانی صنایع دستی به عنوان موزه مردم شناسی بهره برداری شد.
بنای تاریخی گنبد چهارسوق با پیشینه ای قریب به پنج قرن در محدوده بافت کهن و قدیمی شهر ساوه قرار گرفته که در برخی از متون تاریخی با عنوان تکیه چهار سوق نیز معرفی شده است.
چهارسوق یک بنای گنبد دار است که از زاویه بیرونی دارای دوازده ضلع و از سمت داخل دارای پلان مدور است که در چهار ضلع آن دالان های مجزا وجود دارد.
این گنبد در گذشته دور، به چهار طرف بازار ساوه راه می یافته و در ضلع شمال آن نیز اینک، بازار بزرگ ساوه و در ضلع غرب آن یک راسته بازار کوچک با چندین حجره باقی مانده است.
دلیل اطلاق واژه تکیه بر بنای چهار سوق، ویژگی منحصر به فرد فیزیکی هشت ضلعی این بناست که در ایام سوگواری امام حسین (ع) به صورت حجره هایی برای حضور عزاداران بوده است.
بر روی سقف هر یک از هشت حجره، هشت هورانه ( نورگیر ) و در قسمت بالای گنبد نیز پنج پنجره نورگیر وجود داشته است.
گنبد این بنا به واسطه حجم بالا که قاعده آن به قطر 11.14 متر و ارتفاع آن 14 متر تا کف است به یک میزان بالا نرفته بلکه با یک دور آرام در وسط تشکیل شده و دوباره به طرف بالا ادامه دارد و شکل شلجمی( نوعی کروی ) پیدا کرده است.
این گنبد از سمت داخل دارای نقوش هندسی و کتیبه های چشم نواز و تزئینی است و از جمله تزئینات موجود در پا کار گنبد اسماء الله، محمد(ص) و علی (ع) است که به خط کوفی توام با کاشیکاری است.
هم اینک 110 اثر ثبتی و 312 اثر غیرثبتی تحت حفاظت در ساوه وجود دارد.
شهرستان پنج هزار ساله ساوه از جمله شهرهای پر آوازه و کهن ایران زمین است که همواره پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.
7269/6013/خبرنگار:الهام بابایی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.