آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز پنجشنبه در نشست بررسی طرح جنگل کاری 2هزار هکتاری منطقه چپقلی شازند افزود: محیط زیست، آب و هوای سالم، امنیت غذایی، حفظ خاک، سفره های زیرزمینی و توسعه گردشگری در گرو توجه به فضای سبز است.
وی بیان کرد: هر صنعتی که در هر جای این منطقه ایجاد شود باید قبل از فعالیت توجه ویژه به توسعه فضای سبز داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: اگر از گذشته تدابیر و برنامه های صحیحی برای خوزستان صورت گرفته بود، امروز این شهر وضعیت بحرانی نداشت.
آیت الله دری نجف آبادی عنوان کرد: خیران سلامت در راستای توسعه فضای سبز در شهرهای آلوده نقش موثری دارند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: آلودگی اراک عاملی برای کاهش رقبت فعالیت سرمایه گذاران در این شهر شده که توجه به برنامه های کاهش آلودگی در این راستا امری ضروری است.
شکرالله حسن بیگی افزود: این تفکر نادرست باید اصلاح شود و با توسعه فضای سبز در این شهر روز به روز شاهد کاهش آلاینده های زیست محیطی و افزایش جذب سرمایه گذاران باشیم.
وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به بحث توسعه فضای سبز دارد و در زمان فعالیت این دولت تاکنون 250 هکتار درختکاری در کلانشهر اراک صورت گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی هم در این نشست گفت: برای اجرای طرح جنگل کاری 2 هزار هکتاری منطقه چپقلی شازند 35 نقشه اجرایی از آماده سازی، کشت، نگهداری و سیستم آبیاری تحت فشار تهیه شده است.
یوسف یوسفی افزود: اجرای این طرح 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تاکنون 67 هکتار از این عرصه توسط این نهاد جنگل کاری شده و 60 هکتار آن نیز آماده کار است که این میزان حمایت همه دستگاه های اجرایی را طلب می کند.
وی بیان کرد: برای سیستم آبیاری تحت فشار 2 هزار هکتاری منطقه چپقلی 77 لیتر در ثانیه از محل سد کمال صالح پیش بینی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی، هدف از اجرای این طرح را توسعه فضای سبز، کمک به کشاورزی منطقه، رسیدن به اهداف اقتصادی، حفظ آب و خاک و کاهش آلاینده های زیست محیطی در اراک و شازند عنوان کرد.
چپقلی چشمه‌ای در 28 کیلومتری شهر اراک که در دامنه‌های رشته کوه سفیدخانی واقع شده است.
در منطقه قرار گیری این چشمه 40 تا 50 گونه گیاه مرتعی نظیر آویشن، درمنه، استپا، گون، قدومه، گل آروانه، جووحشی، مرزنجوش و شیرسگ رویش دارد و یکی از رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در فصل بهار است.
در این منطقه‌ پارک جنگلی دست کاشت نیز وجود دارد که از شرق به رشته کوههای میران و سفیدپی، از غرب به کوه های کلاغ‌نشان و قدمگاه، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله نفت و از جنوب به کوه‌های تخت بزرگ و قالیخانی منتهی می‌شود.
7111/6013/خبرنگار: ابوالحسن خزایی پور***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.